اخبار دانشگاهی کشور / کار آفرینی 28 امرداد 1392 - 19 August 2013
راز موفقیت از زبان دن اندرو کارآفرین برتر

وي شخصا كار بازاريابي محصولاتش را برعهده گرفته و معتقد است با هرسفرتجاري، تجربههاي فراواني به دست ميآورد. وي عليرغم رشته دانشگاهي و مهارت در رشته فلسفه، تنها بهدليل علاقه ذاتي و حس ماجراجويي وارد دنياي تجارت شده است. براي آشنايي بيشتر با وي گفتوگويي انجام دادهايم كه در ادامه ميخوانيد.
وي شخصا كار بازاريابي محصولاتش را برعهده گرفته و معتقد است با هرسفرتجاري، تجربههاي فراواني به دست ميآورد. وي عليرغم رشته دانشگاهي و مهارت در رشته فلسفه، تنها بهدليل علاقه ذاتي و حس ماجراجويي وارد دنياي تجارت شده است.
با تشكر از اين كه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد، لطفا خودتان را معرفي كنيد؟
دن اندرو، 26 ساله از لندن هستم. پس از فارغ التحصيلي در رشته فلسفه، وارد دنياي تجارت شدم. زيرا معتقد بودم كه مردان تجارت فرصت و آزادي بيشتري براي تصميمگيري و پيشرفت دارند و آزادانه ميتوانند در هرجا تجارت كنند. طرح تجاري خاصي نداشتم، اما استعداد فعاليتهاي تجاري در ذاتم بود. خلاقيت، بازآفريني و تجارت هيجان خاصي در من ايجاد ميكرد. به تجارت علاقمند بودم و ميخواستم اين فعاليت را تجربه كنم.
درباره انگيزه و فعاليت تجاري خود توضيح دهيد؟
درواقع تجارت به من آزادي عمل ميداد، نميخواستم در قالب رشتههاي دانشگاهي و كارهاي مرتبط با آنها تمام وقتم را به يك نوع فعاليت محدود كنم. فعاليت تجاريم را از سال 2007 پس از خواندن مطلبي درباره تجارت الكترونيك، در يكي از مجلهها آغاز كردم. در آن هنگام مشاور چند شركت توليدي بودم و درآمد مناسبي داشتم. اما جدا شدن از آن شركتها و به خطرانداختن آينده مالي، واقعا نياز به اراده و تصميمي قاطع داشت. در نتيجه شركت طراحي و نماهاي پيش ساخته ساختماني خود را افتتاح كردم. بهترين مزيت اين كار، استفاده بهينه از زمان بود. من در هر شرايطي ميتوانستم كارم را انجام دهم. هم درهنگام مسافرت و هم در منزل، هيچ محدوديتي وجود نداشت. در همان آغاز كار، محلي را براي تجارت اجاره كردم و بهترين دوستان و متخصصاني كه ميشناختم و به مهارتشان اعتقاد داشتم، استخدام كردم. اما جنبه تبليغاتي كار را نيز در نظر گرفتم. و با راه اندازي يك سايت تخصصي و ارائه عكسها و مقالات طراحي و بحث درباره نماهاي پيش ساخته، عملا درسايت به تبليغ و فروش محصولات پرداختم. زيرا معتقدم كه مخاطب امروزي به دنبال كشف ناشناختهها و تحولات شگرف است، درواقع كار من نيز خلق طرحهاي متفاوت ساختماني بود. همانطور كه ميدانيد خلاقيت امري ذاتي است. براي خلق كردن آثار متفاوت، بايد متفاوت ميانديشيدم. نميخواستم مانند بسياري از افراد كارآفرين ديگر، تنها شركتي با چند كارمند راهاندازي كنم و پس از مدتي كار، خودم را بازنشسته كنم. بنابراين پس از اين كه از روند رو به رشد و توسعه شركت مطمئن شدم، شخصا براي بازاريابي به شهرهاي ديگر رفتم و فعاليتهاي شركتم را به چندين شركت ديگر معرفي كردم.
بيشتر وقت خود را به چه نوع فعاليتي مشغول بوديد؟
من دائما به شهرها و كشورهاي مختلف سفرميكردم، و از طريق ارتباط حضوري و اينترنتي با شركتهاي ديگر بحث و گفتوگو ميكردم. آثار مختلف را ميديدم و افكار و طرحهاي جديدي به ذهنم خطور ميكرد. تقريبا اكثر اوقاتم را در سفر بودم. گاهي اوقات بيش از سه ماه در شهري ساكن ميشدم. اين شهرها شامل: سانديگو، پنسيلوانيا، نيويورك، مونترال و حتي بانكوك ميشدند. تجارت همانطور كه ميخواستم مرز خاصي نداشت و مانند قايقي مرا به همه مسيرها ميبرد. كار به قدري گسترده شده بود كه حتي دفتري در ويتنام و فليپين اجاره كردم و نمايندگاني نيز به كشور چين فرستادم. باوركردني نبود، اما واقعا به قدرت ارتباطات و تجارت پي بردم. هيچ مرزو محدوديتي نبود. فقط تبليغ و ارتباط و كيفيت حرف اول را ميزد.
شما در سال گذشته تقريبا يك ميليون دلار درآمد كسب كرديد. براي طرفداران و مخاطبان محصولات خود دليل اين موفقيت و پيشرفت را توضيح دهيد؟
جواب تنها در رضايتمندي و اطمينان مشتريان از كيفيت و قيمت محصولات است. راز موفقيت من، كسب اطمينان، ارتباط و ارائه محصول مناسب بوده است. طراحي محصولات را با همكار و شريكم انجام ميداديم و يك نمونه از كل طرحها را در وب سايت و نمونههاي ديگر را در كتاب فهرستي كه تنظيم كرده بوديم به شركتها و مخاطبان عرضه ميكرديم . فعاليت خود را از طراحي و نماهاي پيشساخته در منازل آغاز كرديم و تا رستورانها و هتلها و مشتريان و مخاطبان شهرها و كشورهاي ديگر گسترش داديم. در سال 2011 ابتكارات و خدمات جديدي انجام داديم كه شامل طراحي محيطهاي بزرگتر و آموزش به كارمندان در شهرهاي ديگر است.
هنگاميكه از نزديك با مخاطبان صحبت ميكنم هيجان و علاقه را در چشمها و حركالات آنان بهخوبي حس ميكنم. به عقيده من ارتباط مستقيم تاثيري شگرف در روند توسعه تجارت دارد. زمانيكه در وب سايت درباره محصولات مطلب مينوشتم نميدانستم كه مخاطبان چه واكنشي نشان خواهند داد، اما در ارتباط نزديك، اكنون ميفهمم كه چه موقعيتي را از دست داده بودم. ارتباط به من جسارت و قدرت ترسيم طرحها و اهداف بزرگتر را داد. توانستم نحوه ارتباط و تماس با مخاطبان را بياموزم و از پيشنهادهاي آنان استفاده كنم.
روند توسعه تجاري خود را توضيح دهيد؟
آغاز اين فعاليت زندگيم را به طور كلي تغيير داد. در واقع اين كار رويايي ذهني بود كه به حقيقت مبدل شد. چنين موفقيتي را تصور نميكردم و اكنون بسيار خوشحالم كه علاوه بر رسيدن به آرزوي خود، توانستم به ديگران نيز كمك كنم. در فيليپين با چند شركت وارد مذاكره شدم، درنهايت با يكي از آنها به توافق رسيدم و سفارش محصولات از همان جا آغاز شد. پس از گذشت چند ماه شرايط بهطرز مطلوبي پيش رفت، سفارشها به حدي رسيد كه در آنجا يك نمايندگي افتتاح كرديم و به همين ترتيب در ويتنام نيز اين كار تكرار شد. آن سال من و اعضاي گروه واقعا سخت كار كرديم تا توانستيم دفاتر نمايندگي را داير كنيم.
در جايگاه يك كارآفرين چه توصيهاي براي علاقمندان به اين حرفه داريد؟
پیش ازهر فعالیتی ابتدا مسیر و هدف خود را مشخص کنید. تصمیمی منطقی و درست بگيرید و متناسب با تحصیلات، تجربه و سرمایه خود تجارت را آغاز کنید. هیچگاه در این کار عجله نکنید. صبور باشید و تا زمانیکه از حضور موفق خود در این عرصه مطمئن نشدید، فعالیتتان را آغاز نکنید. تمام جوانب کار را در نظر بگیرید. سعی کنید همیشه اطلاعات خود را به روز کنید. همانطور که بهطورمداوم مطالعه میکنید، باید بتوانید مطلب نیز بنویسید. اینکار موجب افزایش مخاطبان شما میشود. آنها علاقمندند تا از نظرات، افکار و عقاید شما مطلع شوند ارتباطی صمیمی با مشتریان برقرار کنید و از نظرات آنها در ارتقاء سطح کیفیت محصولات استفاده کنید. هر روز در سایت یک یادداشت بگذارید، و در مورد محصولات، کیفیت آنها و نحوه تولید توضیح بدهید.
اگر روزي يك كارآفرين شديد، همانطوري با كارمندان رفتار كنيد، كه انتظار داريد با شما رفتار كنند. به كارمندان خود احترام بگذاريد، آنها را تشويق و حمايت كنيد و از نظراتشان استقبال نماييد.
حرف آخر
سرمایه، مکان تجاری مناسب و دانش و مهارت درعرصه تجارت مکمل يكديگرند. عامل مهم دیگر در پیدایش کارآفرینی، مشاوره و تضمین فروش محصولات و مخاطب مناسب است. هرطرحی نیازمند تفکر و تیمی متحد است که در شرایط بحرانی همچون چتر نجاتی آرامش بخش، تیم را نجات دهد و مانع پيدايش بنبستهای تجاری شود. بنابراین با طرحی کامل و مدیریتی همه جانبه، مسیر را از پیش هموار کنید تا بتوانید به قلههای موفقیت دست یابید.