پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / کارشناسی          15 امرداد 1402 - 06 August 2023


رئیس دانشگاه تهران گفت: از نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲، بین ۳ تا ۱۵ واحد درسی مهارتی برای دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران اختصاص پیدا می‌کند.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست شورای سیاستگذاری تحول و نوآوری آموزشی دانشگاه تهران که در محل سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: موضوع مهارت‌ورزی دانشجویان به عنوان یک دغدغه در همه دوره‌های مدیریتی و همه برنامه‌ها مطرح بوده اما در عمل، اهداف مدنظر در این زمینه کمتر محقق شده است. ایراد اساسی نیز این بوده است که در مرحله اجرا وقتی می‌خواهیم ارتباط با صنعت برقرار شود، سازوکارهای اجرایی این ارتباط برقرار نشده و صنعت پذیرنده این فضا نبوده است.

رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه از نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲، بین ۳ تا ۱۵ واحد درسی مهارتی برای دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران اختصاص پیدا می‌کند، گفت: حداقل یک استاد از سوی هر گروه آموزشی دانشگاه به عنوان استاد علاقمند و توانمند برای همکاری در ارائه دروس مهارت‌ورزی معرفی شده است که این استادان اتاق فکر اصلی دانشگاه در زمینه دروس مهارت‌ورزی و اجراکننده این دروس از مهر ماه خواهند بود. گرنت ویژه‌ای در اختیار این استادان قرار می‌گیرد و مشارکت آنها در اجرای دروس مهارت‌ورزی، در زمینه ترفیع و ارتقای ایشان موثر خواهد بود.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از بحث مهارت‌ورزی دانشجویان دانشگاه تهران می‌شود، باید توجه داشته باشیم که ماموریت دانشگاه تهران تربیت فارغ‌التحصیلانی چندوجهی و جامع‌الاطراف است که ضمن آشنایی با مبانی تئوریک حوزه تخصصی خود، بتوانند با جامعه و صنعت مرتبط با حوزه تخصصی نیز ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: تجربه نشان می‌دهد که حتی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر نیز در بدو ورود به صنعت مربوطه سردرگم هستند و در مرحله جامعه‌پذیری اولیه در صنعت و جامعه، رابطه خوبی بین آموخته‌های خود در دانشگاه با انتظارات محیط صنعت برقرار نمی‌کنند و حتی ابزارهای اولیه را به خوبی نمی‌شناسند؛ اما قدری که جلو می‌روند، موفقیت‌هایشان ظاهر می‌شود. بنابراین واحدهای مهارت‌ورزی برای رشته‌های مختلف پیش‌بینی شده‌اند تا ارتباط اولیه بین دانشجو و صنعت برقرار شود و وقتی فارغ‌التحصیل وارد صنعت می‌شود، دچار شوک روانی نگردد.

مقیمی توضیح داد: واکاوی التهابات پاییز سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد یکی از عرصه‌هایی که باید برای دانشجویان تسهیل‌گری شود اما بیشتر مواقع از آن غفلت شده است، نشان دادن افق آینده و عرصه‌هایی است که دانشجو می‌تواند پس از فارغ‌التحصیلی در آنها اثرگذار باشد. درس یادگیری تجربی که با حضور دو استاد، یکی استاد دانشگاه که متولی درس است و دیگری استاد کارآفرین (استاد مدعو از صنعت) برگزار می‌شود، می‌تواند یک بخشی از کوتاهی‌ها در زمینه امیدآفرینی نسبت به آینده شغلی برای دانشجویان را جبران کند.

رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه اجرای واحدهای مهارت‌ورزی در دانشگاه تهران به تناسب رشته‌ها می‌تواند تا ۱۵ واحد محقق شود، گفت: در گام اول، ۳ واحد درس یادگیری تجربی به صورت عمومی برای همه رشته‌ها طراحی شده است که البته بخشی از محتوای این درس به تناسب رشته‌ها متفاوت است. درس یادگیری تجربی به نوعی یک آغاز برای ارتباط دانشجو با صنعت است؛ ای بسا همین ارتباط و کاربینی بتواند زمینه را برای اشتغال دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی فراهم کند.

مقیمی با تاکید بر اینکه از ظرفیت انجمن‌های علمی دانشجویی به منظور اجرای درس یادگیری تجربی استفاده می‌شود، درباره روش اجرا و همچنین محاسبه نمره این درس، اظهار داشت: نمره درس ۳ واحدی یادگیری تجربی در معدل منظور می‌شود و گذراندن این درس برای فارغ‌التحصیلی ضروری است. روش کار در کلاس‌های یادگیری تجربی اینطور است که دانشجویان هم کلاس درس به صورت کارگاه آموزشی خواهند داشت و هم کلاس‌های عملی و حضور در محیط واقعی کار را تجربه می‌کنند. در کارگاه‌های آموزشی که می‌تواند به صورت آنلاین و غیرحضوری هم برگزار شود، استادان درس به طرح مباحث آموزشی در حوزه معرفی رشته و کاربردهای آن در صنعت می‌پردازند و در اواسط نیمسال نیز یک دوره شبانه‌رزی سه روزه برای دانشجویان در پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه برگزار می‌شود.

مقیمی از پیگیری راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه در چند نقطه کشور شامل اشتهارد، خلیج گرگان، جزیره قشم و مشهد مقدس خبر داد و اعلام کرد: پردیس علم و فناوری شهید چمران در اشتهارد که در جوار سه شهرک صنعتی بزرگ قرار دارد، برای بهره‌برداری و استقرار دانشجویان آماده شده است. امکانات این پردیس علم و فناوری به صورتی است که می‌تواند دانشجویان همه رشته‌ها را پوشش دهد. خوابگاه‌های تجهیزشده در این پردیس دارای ظرفیت اسکان ۳۰۰ دانشجو است، زمین ورزشی تنیس، زمین چمن فوتبال و پینت بال و همچنین محلی برای اجرای برنامه‌های تفریحی، فرهنگی و نمایش در این مجموعه آماده شده است.

رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه هزینه‌های برگزاری دوره شبانه‌روزی سه روزه جهت استقرار دانشجویان در پردیس‌های علم و فناوری به صورت متمرکز فراهم می‌شود، گفت: یک بسته کامل مهارتی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی برای این دوره شبانه‌روزی در نظر گرفته شده است. بنابراین اینطور نیست که دانشجویان را به ایستگاه‌های مهارتی ببریم تا فقط با صنعت آشنا شوند، بلکه هدف‌مان این است که با یک برنامه پویا و مفرح، هدف‌های مهارتی و فرهنگی را دنبال کنیم.

دکتر محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز در آغاز این نشست، گفت: ارائه دروس سه واحدی یادگیری تجربی شامل یک واحد تئوری و دو واحد عملی که گذراندن آن برای فارغ‌التحصیلی همه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران الزامی است، از نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و دانشجویانی که حداقل ۷۰ واحد گذرانده باشند می‌توانند این درس سه واحدی را اخذ کنند.

وی همچنین از توسعه برنامه‌های بین‌رشته‌ای، ایجاد و راه‌اندازی اداره هدایت شغلی، سامان‌دهی دوره‌های کارورزی و هدفمند کردن پایان‌نامه‌ها را از دیگر برنامه‌ها در راستای افزایش مهارت فارغ‌التحصیلان برشمرد.

در ادامه این جلسه، دکتر فاطمه نارنجی ثانی، رئیس مرکز ارزیابی کیفیت و تحول آموزشی دانشگاه تهران نیز گفت: حفظ و بهبود مستمر کیفیت و ایجاد تحول در نظام آموزشی، مستلزم تغییر در مفاهیم سنتی مرتبط با نظام مذکور و ضرورت تدوین راه‌کارهایی به‌منظور ایجاد و به‌روزرسانی دانش، نگرش و باورهای نوینی برای پذیرش و تحقق مفاهیمی نظیر تحول آموزشی، تعالی‌بخشی و سرآمدی در نظام یاددهی-یادگیری، حفظ و بهبود مستمر کیفیت آموزشی در دانشگاه و افزایش میزان انعطاف‌پذیری، بهره‌وری و پاسخگویی حوزه معاونت آموزشی دانشگاه با محوریت رفع نیازهای صنعت و جامعه و با تأکید بر مهارت‌آموزی و کارآفرینی است.

وی در ادامه، توضیحات تکمیلی در خصوص اهداف رفتاری درس، محتوای پیشنهادی جهت افزایش توانمندی‌های علمی، تخصصی و حرفه‌ای و تخصصی دانشجویان، اهم نقش‌ها و مسئولیت‌های ذی‌نفعان اصلی و درونی دانشگاه در پیاده‌سازی درس، تشریح بسته‌های تشویقی پیشنهادی به تفکیک اعضای هیات علمی، دانشجویان و صنایع و فرآیند پیاده‌سازی درس از ابتدای نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ارائه نمود.

همچنین نمایندگان گروه‌های آموزشی دانشگاه تهران، دیدگاه‌های خود را درباره نحوه اجرای واحدهای مهارت‌ورزی بیان کردند. استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، استفاده از ظرفیت پارک علم وفناوری، توجه به مهارت‌های نرم، بازآموزی استادان، توجه به متودولوژی‌های جدید در اجرای دوره‌های مهارت‌آموزی، توجه به اجتماع‌پذیر نمودن دانشجویان، استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی دانشجویی برای اجرایی دوره‌های مهارت‌ورزی، لحاظ نمودن تفاوت در ماهیت رشته‌های تحصیلی در اجرای دوره‌های مهارت‌ورزی و همکاری‌های بین‌رشته‌ای و بین دانشکده‌ای در برگزاری دوره‌های مهارت‌ورزی از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین کارشناسی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی