پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / همايش سمينار          09 خرداد 1391 - 29 May 2012



برگزاری همایش طب و دین در دانشگاه رضوی

خبرگزاری رسا ـ همایش طب و دین از سلسله نشست‌های طب اسلامی ظهر امروز در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری رسا، همایش طب و دین از سلسله نشست‌های طب اسلامی، ظهر امروز دوشنبه هشتم خردادماه با حضور حجج اسلام سیدحسن ضیایی، پژوهشگر در زمینه طب اسلامی، مهدی نخاولی، استاد حوزه و دانشگاه و دکتر حسین خیراندیش، رییس مرکز تحقیقات حجامت ایران در سالن اجتماعات دانشگاه اسلامی رضوی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام ضیایی اظهار داشت: آن چیزی که در حوزه و دانشگاه و در داخل و خارج از کشور بیان می‌کنند این است که انسان دو جزء جسم و روح دارد در حالی که انسان دارای چهار جزء جسم، روان یا ذهنیات، روح یعنی جسم سیال و نور است.

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم در سه مورد مردم دنیا، مومنان و رسولان الهی را به خوردن طیب دعوت می‌کند، تصریح کرد: در سوره بقره در آیه 168 خطاب به عام بیان شده که «یَأَیُّهَا النَّاس کلُوا مِمَّا فی الأَرْضِ حَلَلاً طیِّبا، ای مردم، از آنچه در این زمین است (از انواع خوردنی ها و موجودات دیگر) حلال و پاکیزه بخورید»، همچنین در همین سوره در آیه 172 «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ، اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید از نعمت‌هاى پاکیزه‏اى که روزى شما کرده‏‌ایم بخورید»با خطاب خاص به مومنان و مومنات در مورد طیب خوردن سفارش شده است.

حجت الاسلام ضیایی ادامه داد: خطاب سوم که خاص و به رسول الهی است در سوره مومنون آیه 51 بیان شده است که می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّی بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ، اى پیامبران از چیزهاى پاکیزه بخورید و کار شایسته کنید که من به آنچه انجام مى‏‌دهید دانایم».

این پژوهشگر و محقق طب اسلامی با بیان این که در روایات ائمه معصومین(ع) و همچنین در قرآن کریم توصیه‌های بسیاری در مورد نوع تغذیه و نحوه آن بیان شده است،‌ ادامه داد: بخشی از این توصیه‌ها را علم جدید به آن پی برده است و این در حالی است که ائمه معصومین(ع) قرن‌ها پیش به مسلمانان این چنین راهنمایی‌هایی را جهت سالم زیستن، بهداشت فردی و اجتماعی، خوراک و تناسب آن با سن و فعالیت فرد بیان کرده‌اند.

وی با بیان این که در زمینه پزشکی و طب غرب و شرق فقط با کلمات بازی شده و وقت افراد را می‌گیرند تصریح کرد: تمام این سفارش‌ها و حتی بالاتر از توصیه‌های غربی در دین اسلام بیان شده است.

حجت الاسلام ضیایی با بیان این که دین اسلام علاوه بر توصیه‌های بسیاری که گفته و غرب امروز همان را تکرار می‌کند، افزود: اسلام سه مطلب ویژه بیان کرده که طب جدید، داخلی و خارجی هم این توصیه‌ها را نمی‌فهمد و آن طاهر بودن غذا، نجس نبودن و حلال بودن آن است.

در ادامه حجت الاسلام نخاولی با بیان این که عنوان همایش طب و دین اشتباه است، ادامه داد: این لغت از غرب آمده و خاستگاه آن به بعد از رنسانس بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: بعد از رنسانس عده‌ای به سراغ کلیسا رفته و گروهی نیز جذب علوم تجربی شدند به طوری که تقابلی میان علوم تجربی و گفته‌های کلیسا ایجاد شد.

حجت الاسلام نخاولی تصریح کرد: در مواجهه با این دوگانگی‌ها دو گروه پدید آمدند، یک گروه کسانی بودند که خواهان حفظ کلیسا شدند و خواستند که این خطاهای بیّن را توجیه کرده و عده‌ای دیگر هم نمی‌خواستند به کلیسا وفادار بمانند و بحث علم و دین را مطرح کردند.

وی با بیان این که علم همیشه بعد از دین حق بیان می‌شود، ادامه داد: در مباحث علمی و دینی علم واقعی علمی است که با حقیقت تجربه کشف شده باشد و با عقل صریح و گزاره‌های دسته اول دین و کشف عرفانی مخالف نباشد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: میزان در همه این موارد وحی است که وحی قرآنی و غیر قرآنی یعنی کلام معصوم را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر جا این چهار موضوع یعنی، عقل، تجربه، شهود و وحی را در مورد نظریه‌ای با هم تضاد داشته باشند در یکی از 4 موضوع به قطع نرسیده‌ایم.

در ادامه حسین خیراندیش با اشاره به رابطه میان طب جدید و قدیم با دین، افزود: طب جدید رابطه با دین را نمی‌پذیرد حتی اگر آن طیب مسلمان و مومن هم باشد این رابطه را نمی‌پذیرد.

وی با بیان این که در بوستون آمریکا هر هفته یک سمینار طب اسلامی برگزار می‌شود، گفت: امروز چراغ طب سنتی و اسلامی روشن شده است و این بخش آن قدر قابلیت دارد که از هر طرح آن می‌توان یک جایزه نوبل دریافت کرد.

وی با بیان این که در دیدگاه طب کلاسیک خداوند شفا بخش نیست، اظهار داشت: از دیدگاه طب سنتی همه جا درمان وجود داشته و همه چیز استعداد درمانی دارد به طوری که هر آنچه در طبیعت وجود دارد خداوند در آن خاصیت و درمانی قرار داده و با این نگاه خداوند رحمت واسعه‌اش برای همه بشریت است.

وی با بیان این که در طب کلاسیک متخصص حاکم است و نه اخلاق تصریح کرد: برخی از افراد وقتی از طب کلاسیک وارد طب سنتی می‌شوند این بی‌اخلاقی را با خود وارد این حوزه می‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات حجامت ایران تصریح کرد: در طب سنتی و اسلامی اعتقاد بر این است که طبیبان باید متخلق به اخلاق پیامبران باشند و با بیمار خود هم دردی کنند.

خیراندیش با بیان این که رابطه میان جسم و روان در طب کلاسیک تعریف نشده است، تصریح کرد: در این حالت جسم را مستقل از روان دانسته اما طب سنتی و اسلامی به نقش متقابل این دو موضع آشکارا توجه کرده و پرداخته است.



تگ ها همایش طب و دین دانشگاه رضوی

پر بازدیدترین همايش سمينار

خبرنامه - شبکه های اجتماعی