پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / سربازی امریه          21 شهریور 1402 - 12 September 2023


معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: مقام معظم رهبری با تخصیص سهمیه ۵۰۰ امریه سربازی برای دوره پسادکتری موافقت کردند.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، پیمان صالحی امروز در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با تاکید بر موضوع اخلاق در پژوهش گفت: در این حوزه وضعیت خوبی داریم اما باید رؤسای دانشگاه‌ها متناسب با نیازهای روز اگاهی پیدا کنند.

وی به اهمیت نمایه شدن مجلات علمی در پایگاه‌های نمایه سازی بین المللی اشاره کرد و افزود: در بین مجلات ایرانی که ۱۴۹۰ عنوان است بیشترین مجلات در حوزه علوم انسانی با ۸۲۷ عنوان بوده است، اما این نشریات در حوزه‌های بین المللی کمتر منعکس شده اند.

صالحی تصریح کرد: امروز نشریات علمی ما در پایگاه اسکوپوس رتبه ۱۵ جهانی را دارند. همچنین رتبه تولید علم در جمهوری اسلامی ایران ظرف ۲۵ سال از رتبه ۵۸ به ۱۵ رسیده و از این‌ جهت مهم است که حفظ رشد شتاب علمی یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه در حوزه علم و فناوری است.

معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: از طریق نمایه سازی مجلات در سطح بین المللی، باید علاوه بر تمرکز روی مجلات علوم انسانی روی گسترش زبان فارسی برای تحقق مرجعیت علمی تمرکز کنیم.

صالحی گفت: ۳۵ مجله وزارت علوم طی ۲ سال گذشته در اسکوپوس نمایه شده اند که ۳ نشریه از دانشگاه آزاد و ۱۲ نشریه از آن زبان فارسی است و قبل از دولت سیزدهم این رقم ۱۰۱ بوده که ۳۵ نشریه در دولت جدید به آن اضافه شده است.

وی اضافه کرد: نمایه سازی یکی از اولویت‌های ماست و بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان از مجلاتی که نمایه‌های بین المللی دریافت کرده اند حمایت کرده ایم اما برخی از دانشگاه‌ها هنوز این مبلغ را هزینه نکرده اند. همچنین در سال جاری مجلات فارسی که نمایه بین المللی شوند ۵۰۰ میلیون تومان و مجلات خارجی ۳۰۰ میلیون تومان حمایت شوند.

وی افزود: برای پایان نامه‌ها و رساله‌های دکتری نیاز محور که از سامانه نان برگرفته شده باشند پژوهانه تعلق می‌گیرد.

تصویب ۵۰۰ امریه سربازی پسادکتری

صالحی اضافه کرد: پس از یکسال پیگیری‌های وزارت علوم اخیراً مقام معظم رهبری تصویب کردند تا سهمیه ۵۰۰ امریه سربازی در دوره پستاک اجرا شود و این موضوع برای اولین اولین بار در کشور اجرا شده است.

وی افزود: در کشوری که تعداد دانشجویان ارشد و دکتری زیاد است باید آئین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب اجرا شود.

صالحی به بحث استفاده از هوش مصنوعی و کاربردهای مختلف آن پرداخت و گفت: ورود هوش مصنوعی به حوزه‌های علمی در جهان باعث توسعه مقالات علمی شده است، اکنون برخی ناشران از نویسندگان مقالات می‌پرسند آیا از هوش مصنوعی در نوشتن مقاله استفاده کرده اند یا خیر. بنابراین مسائل مختلفی وجود دارد. ما در حال رصد این موضوع برای کار کردن به شیوه اخلاق حرفه‌ای از طریق استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی هستیم و این موضوع باید در کمیته اخلاق وزارت علوم بررسی شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: ریترکشن (سلب اعتبار از مقالات) به علت عدم آگاهی به شیوه عمدی یا سهوی وجود دارد و اگر اطلاعاتی از آن نداشته باشیم با مشکل مواجه می‌شویم. باید اعضای هیئت علمی در این زمینه آگاهی خود را افزایش دهند.

صالحی افزود: حفظ رشد تولید علم در کشور از تأکیدات مقام معظم رهبری است که اگر سیاستگذاری مناسبی در این زمینه انجام نشود نتیجه موفقیت آمیزی نمی‌بینیم؛ بنابراین باید از ظرفیت‌های قانونی برای تحقق مرجعیت علمی استفاده شود.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین سربازی امریه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی