پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          03 تیر 1391 - 23 June 2012



معاون آموزشي وزارت علوم فرآيند معرفي داوطلبان آزمون نيمه متمركز دکتري به دانشگاهها را تبیین کرد

پرتال دانشگاهی به نقل از پژوهشگران دانشجو:معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در پاسخ  به اعتراض برخي داوطلبان آزمون دکتري که عليرغم مجاز شدن به انتخاب رشته، براي انجام مصاحبه به دانشگاه ها معرفي نشده اند جزئيات فرآيند  پذيرش دانشجو در آزمون دکتري نيمه متمرکز  را تشريح كرد.         

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم ،  دكتر "حسين نادري منش" اظهار داشت: افرادي که پس از اعلام نتايج اوليه و انجام انتخاب رشته آزمون دکتري، براي مصاحبه به دانشگاه ها معرفي شده اند داراي بالاترين رتبه ها در رشته هاي امتحاني خود هستند و هيچ فردي نيست که ادعا کند دعوت به مصاحبه نشده است درحاليکه رتبه هاي بعد از او براي مصاحبه معرفي شده اند.

وي تاكيد كرد : مطابق آيين نامه اين آزمون، حداقل سه برابر ظرفيت پذيرش در هر کدرشته محل از ميان دارندگان بالاترين رتبه ها به دانشگاه ها معرفي شده اند.

وي خاطرنشان کرد: مطابق آيين نامه دکتري، افراد در مرحله مصاحبه بايد تا چندبرابر ظرفيت به دانشگاه ها معرفي شوند که عمدتا اين ميزان، سه برابر بوده است و از سوي ديگر ، هر داوطلب نيز امکان انتخاب 50 کدرشته محل را داشته است که امسال هر فرد درصورت داشتن نمره لازم، به جاي سه دانشگاه به چهار دانشگاه معرفي شده است.

دكتر نادري منش با اشاره  به مصوبه مجلس شوراي اسلامي مبني بر اختصاص 30 درصد سهميه آزمون دکتري به مربيان دانشگاه ها و 20 درصد به ايثارگران گفت: وزارت علوم و سازمان سنجش ملزم به اجراي مقررات هستند و داوطلبان بايد توجه داشته باشند که امسال در هر  رشته ، علاوه بر سه برابر ظرفيت از ميان داوطلبان آزاد، دو برابر نيز دارندگان سهميه مربيان و ايثارگران به دانشگاه ها معرفي شده اند بنابراين در هر رشته محل، معرفي پنج برابر ظرفيت تعيين شده به دانشگاه ها صورت گرفته است.

وي درعين حال يادآور شد: دارندگان سهميه مربيان و ايثارگران نيز درصورتي مي توانند به دانشگاه معرفي شوند که حداقل 80 درصد نمره دارنده آخرين رتبه قبولي در رشته امتحاني خود را کسب کرده باشند و اين افراد صرفا بخاطر برخورداري از سهميه مربي يا ايثارگر به دانشگاه معرفي نمي شوند.

دكتر نادري منش با بيان اينکه امسال سعي شده است ضعف هاي آزمون دکتري سال قبل برطرف شود، افزود: سال گذشته ، داوطلبان داراي بالاترين رتبه ها به ميزان 7 تا 9 برابر ظرفيت به دانشگاه ها معرفي شدند که اين خود مشکلاتي به دنبال داشت از جمله اينکه دانشگاه ها از تعداد زياد داوطلبان گلايه داشتند و انجام آن را دشوار و زمان بر مي دانستند و از طرف ديگر داوطلبان نيز گلايه مند بودند که به دليل تعداد زياد، امکان مصاحبه عمقي و طولاني از آنها وجود نداشته و مصاحبه با عجله انجام گرفته است از همين رو امسال تصميم بر آن شد که داوطلبان تا سه برابر ظرفيت پذيرش به دانشگاه ها معرفي شوند که اين با توجه به شرايط خاص در برخي رشته ها و در تعدادي از دانشگاهها تا چهار يا پنج برابر ظرفيت داوطلب معرفي شده است که ازجمله مي توان به معرفي پنج برابري داوطلبان در مجموعه علوم جغرافيايي دانشگاه تهران، معرفي چهار برابري داوطلبين در رشته علوم اقتصادي دانشگاه تبريز،معرفي پنج برابري داوطلبان در رشته رياضي دانشگاه مازندران و مهندسي عمران دانشگاه سمنان و غيره اشاره کرد. ضمنا در هيچ رشته اي کمتر از سه برابر ظرفيت پذيرش معرفي نشده است.

معاون آموزشي  وزيرعلوم گفت :  در آزمون دکتري امسال تعداد 34 هزار نفر از داوطلبان براي انتخاب رشته ، مجاز شناخته شدند که بعد از انجام انتخاب رشته و تعيين اولويت از سوي آنها و همچنين ظرفيت پذيرش دانشگاه ها در نهايت 16 هزار نفر براي انجام مصاحبه به دانشگاه ها معرفي شدند.

وي توضيح داد: بايد دقت داشت که معرفي به دانشگاه براساس نمره داوطلبان و اولويت هاي انتخابي آنها صورت گرفته است و به ترتيب، دارندگان رتبه هاي برتر به دانشگاه ها معرفي شده اند و در اينجا با يک مجموعه روبه رو هستيم به نحوي که هر فرد حداکثر به چهار دانشگاه معرفي مي شود و از سوي ديگر معرفي داوطلبان تا سه برابر ظرفيت پذيرش به دانشگاه ها خواهد بود و در اين ميان، همپوشاني هاي بسياري به وجود مي آيد به اين معنا که در قبال اين 16 هزار نفر، بايد حدود 40 تا 50 هزار مصاحبه در دانشگاه هاي مختلف انجام شود.

دكتر نادري منش يادآور شد: چنانچه سهميه مربيان و ايثارگران را نيز از آزمون دکتري کنار بگذاريم از مجموع 16 هزار نفري که براي مصاحبه به دانشگاه ها معرفي شده اند نيز در نهايت 7 هزار نفر از داوطلبان آزاد مي توانند صندلي هاي دکتري را پر کنند و پذيرفته شوند.

وي درمورد دلايل اعلام 34 هزار داوطلب به عنوان مجازين به انتخاب رشته آزمون دکتري از سوي وزارت علوم و سازمان سنجش، اظهار داشت: اين احتمال همواره و در همه آزمون ها وجود دارد که دارندگان رتبه هاي بالاتر تمايلي به انتخاب رشته در دانشگاه هاي دورافتاده يا رشته هاي داراي  شهريه نداشته باشند و به اين ترتيب براي خالي نماندن ظرفيت ها در دانشگاه هاي مختلف، هميشه افراد بيشتري به عنوان مجاز به انتخاب رشته معرفي مي شوند تا درصورت عدم استقبال رتبه هاي بالاتر از برخي کدرشته محل ها، به اندازه کافي افرادي براي معرفي وجود داشته باشند.

وي  اين احتمال را داد که با تمام پيش بيني هاي صورت گرفته ، باز ظرفيت تعدادي از کدرشته محل هاي دکتري خالي بماند و تاکيد کرد: در شرايطي که کل ظرفيت پذيرش آزمون دکتري ما 10 هزار نفر است نبايد توقع داشت که 30 هزار نفر براي مصاحبه معرفي شوند.

وي مجاز شناخته شدن 34 هزار داوطلب آزمون دکتري براي انتخاب رشته را يک نوع شانس و فرصت براي اين افراد خواند و گفت: داوطلباني که مجاز به انتخاب رشته شده اما براي مصاحبه به دانشگاه ها معرفي نشده اند اين امکان را دارند که در مرحله تکميل ظرفيت شرکت کرده و انتخاب رشته داشته باشند.

معاون وزير علوم تصريح کرد: سازمان سنجش امسال نيز همچون سال گذشته، در مرحله تکميل ظرفيت از افرادي که در مرحله اول براي انتخاب رشته مجاز شناخته شده اند براي انتخاب رشته مجدد و قرار گرفتن در فرآيند تکميل ظرفيت دعوت خواهد کرد.

دكتر نادري منش  افزود: يکي از دلايل اعلام تعداد بيشتري از داوطلبان به عنوان مجازين به انتخاب رشته در آزمون دکتري اين بوده است که در مرحله افزايش و تکميل ظرفيت، سازمان سنجش مجبور نباشد امتحان ديگري برگزار کند و بتواند گزينش دانشجويان را از ميان داوطلبان مجاز به انجام برساند.

معاون آموزشي  وزيرعلوم از دانشگاههايي که متقاضي و آماده افزايش ظرفيت دکتري خود هستند خواست تا ظرفيت هايشان را به سازمان سنجش اعلام کنند تا در مرحله تکميل ظرفيت، اعمال شود.

وي  تاکيد کرد: در آزمون امسال هيچ داوطلبي نيست که ادعا کند دعوت به مصاحبه نشده درحاليکه دارندگان رتبه هاي بعد از وي براي مصاحبه دعوت شده اند و دعوت نشدن اين افراد براي مصاحبه يا به دليل کافي نبودن رتبه آنها با توجه به ظرفيت هاي تعيين شده است و يا اينکه در انتخاب رشته و اولويت هاي خود دقت لازم نداشته اند.

دكتر نادري منش  با تاييد صحت فرآيندهاي گزينش دانشجويان دکتري در سازمان سنجش، خاطرنشان کرد: هرچند بررسي هاي ما نشان مي دهد که هيچ مشکلي در روند اعلام نمره هاي داوطلبان و ديگر مراحل آزمون دکتري توسط سازمان سنجش وجود نداشته است اما حق اعتراض را براي داوطلبان محفوظ مي دانيم و داوطلباني که فکر مي کنند حقي از آنها تضييع شده است مي توانند اعتراض خود را به سازمان سنجش اعلام و نتيجه را تا رسيدن به جواب مستدل پيگيري کنند.

وي  درمورد مکانيزم و شيوه پذيرش نهايي دانشجويان دکتري از طريق آزمون نيمه متمرکز نيز توضيح داد: نمره آزمون داوطلبان که امسال به صورت تخصصي و با طرح سوال در بيش از 1500 رشته محل صورت گرفت درمجموع 100 نمره براي داوطلبان دارد که 80 نمره آن مربوط به آزمون و 20 درصد نيز مربوط به سوابق تحصيلي (معدل مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد) آنها است و در مرحله مصاحبه نيز 200 نمره براي داوطلب درنظرگرفته مي شود که در نهايت انتخاب افراد از ميان داوطلباني که بيشترين نمره را از مجموع 300 نمره به دست آورده باشند صورت مي گيرد.

دكتر نادري منش ظرفيت فعلي پذيرش آزمون دکتري سال 91 را 10 هزار و 280 نفر اعلام کرد و گفت که اين ميزان براي جذب دانشجوي دکتري از طريق آزمون دکتري نيمه متمرکز درنظر گرفته شده است و دانشجويان استعدادهاي درخشان نيز مي توانند درصورت داشتن شرايط لازم، بدون آزمون به دوره هاي دکتري راه يابند.

وي افزود: براساس قوانين آموزش عالي، دانشگاه ها مي توانند تا 20 درصد ظرفيت پذيرش دکتري خود در هررشته را از ميان دانشجويان استعداد درخشان جذب کنند به شرط اينکه حداکثر نيمي از اين افراد ، دانشجوي همان دانشگاه باشند و ملزم هستند نيمي ديگر از اين سهميه را به دانشجويان ديگر دانشگاه ها اختصاص دهند.

دكتر نادري منش يادآور شد: از آنجا که ظرفيت پذيرش آزمون دکتري امسال حدود 10 هزار نفر است بنابراين تا دو هزار دانشجو نيز مي توانند با استفاده از سهميه استعداد درخشان، بدون آزمون وارد دوره دکتري شوند اما بايد اين نکته را نيز در نظر داشت که اغلب دانشجويان استعداد درخشان، جزو افرادي هستند که در آزمون نيز شرکت کرده و در شمار معرفي شدگان براي مصاحبه به دانشگاه ها قرار دارند.



تگ ها معاون آموزشی وزارت علوم داوطلبان آزمون نيمه متمركز دکترِی

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی