نقش سوابق تحصیلی و توان علمی داوطلب در آزمون دکتری بسیار پررنگ و کلیدی است
پرتال دانشگاهی به نقل از ˈحسین نادری منشˈ در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در پاسخ به برخی انتقادات به تصمیم اخیر وزارت علوم در یکسان سازی سهم مصاحبه و آزمون علمی در پذیرش دانشجویان دکتری آزمون 92، گفت: در آزمون دکتری، 50 درصد توان علمی و تخصصی افراد از طریق مصاحبه دانشگاه ها بررسی می شود، افزون بر آنکه 20 درصد سهم آزمون کتبی نیز مربوط به سوابق تحصیلی (معدل مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد) داوطلب است.
وی درمورد مخالفت برخی افراد با تستی بودن آزمون دکتری نیز توضیح داد: طراحی سوالات در سطح دوره دکتری به شیوه تستی کار سختی است و اگر ابزاری داشتیم که می توانستیم سووالات را به صورت اتوماسیون تصحیح کنیم و درعین حال، از دخالت افراد در تصحیح بکاهیم، حتما از فرآیندی که کاملا تستی نباشد، استفاده می کردیم.
نادری منش، استقبال و افزایش شمار داوطلبان آزمون دکتری به شیوه نیمه متمرکز را نشانه عدالت محور بودن آن ارزیابی کرد و گفت: افزایش تعداد داوطلبان آزمون دکتری از 130 هزار نفر در دوره اول آزمون نیمه متمرکز به 180 هزار نفر در آزمون دوم، به علت افزایش خروجی های مقطع کارشناسی ارشد است و انتظار می رود این آمار در آزمون پیش رو باز هم افزایش یابد.
وی با بیان آنکه با برگزاری آزمون نیمه متمرکز دیگر نیازی نیست هر دانشگاه به صورت جداگانه آزمون برگزار کرده و هزینه های زیاد و کارهای تکراری انجام دهد، گفت: یکی از دلایلی که آزمون به شیوه سراسری برگزار می شود، آن است که تعداد متقاضیان آنقدر زیاد است که تک تک دانشگاه ها از عهده کار برنمی آیند.
معاون وزیرعلوم درخصوص برخی انتقادات مبنی بر رواج کلاس های خصوصی تست زنی با برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری و همچنین امکان لطمه وارد شدن به کیفیت این دوره ها با توجه به فرآیند تستی شدن آزمون، گفت: فرآیند تست زنی کلاس های کنکور و کلاس های جنبی آن آفتی است که از دوره های آموزش و پرورش برای رورود به مقطع کارشناسی وجود دارد و به مقطع دکتری نیز راه یافته است.
وی ادامه داد: البته اگر کلاس های کنکور باعث تقویت توان علمی افراد شود از آن استقبال می کنیم، اما باید تلاش کرد که این فرآیند منجر به مباحثی سوء نشود و بر کیفیت آزمون دکتری ضربه وارد نکند که باید در این زمینه مدیریت لازم انجام گیرد.
نادری منش با بیان آنکه در اکثر کشورهای دنیا یک غربالگری ملی از داوطلبان آزمون دکتری صورت می گیرد و پس از آن داوطلب با دریافت کارنامه، به صورت جداگانه به دانشگاه ها مراجعه و پذیرش می شود، افزود: در شرایط کنونی نیز از طریق آزمون نیمه متمرکز، یک غربالگری انجام می دهیم و پس از آن داوطلبان را برای مصاحبه به دانشگاه ها معرفی می کنیم و در نهایت پذیرش به صورت یکجا انجام می گیرد.
وی کاهش استرس و فشار به داوطلب و پاسخگویی بهتر را از جمله مزایای برگزاری آزمون دکتری به شیوه نیمه متمرکز برشمرد و تاکید کرد که این روش با شرایط بومی نیز سازگارتر است.
نادری منش ابراز امیدواری کرد در آینده با اجرای یک غربالگری ملی و ارائه کارنامه به داوطلب در کشور از سوی سازمان سنجش، دانشگاه ها بطور شفاف با اعلام شرایط، غربالگری نهایی را انجام دهند و وزارت علوم و سازمان سنجش در این میان، نقش نظارتی ایفا کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم به نحوه برگزاری آزمون متمرکز دکتری توسط وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت که آزمون دکتری سازمان سنجش در مقایسه با این دو مجموعه، به صورت کاملا نیمه متمرکز برگزار می شود.