پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          13 امرداد 1393 - 04 August 2014


راه اندازی مرکز نوآوری در دانشگاه صنعتی شریف


مجید دهبیدی پور  مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شریف در خصوص اهداف اصلی و ضرورت ایجاد این مرکز گفت: اعتقاد داریم که یکی از ارزشمندترین دارایی ها و سرمایه های دانشگاه صنعتی شریف، برخورداری از دانشجویان نخبه و با استعداد است که در صورت فراهم نمودن شرایط مناسب می توان ارزش آفرینی بیشتری را از این سرمایه ارزشمند انتظار داشت. هدف اصلی از ایجاد این مرکز و طراحی و اجرای فرایند جدید، کمک به پرورش و تجاری سازی ایده های دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف می باشد. بررسی تجربه 10 ساله دانشگاه در زمینه ایجاد و توسعه کسب و کارهای دانش بنیان نشان می دهد که مهمترین نیاز دانشجویان و صاحبان ایده، نه موضوع تامین مالی بلکه هدایت و پرورش مناسب ایده هاست. در این مدت با ایده های زیادی مواجه بوده ایم که به دلیل عدم برخورداری از مدل کسب و کار مناسب، سالها راه را به اشتباه رفته اند. یا مواردی را شاهد بوده ایم که صاحب ایده مدتها روی ایده متمرکز شده و وقت گذاشته است، اما به دلیل شرایط بازار یا عدم برخورداری از تیم مناسب و راهبر توانمند، موفق به تجاری کردن آن نشده است و وقت و انرژی خود را هدر داده اند. عملا به این باور رسیده ایم که ایده ها و صاحبان ایده نیازمند منتورهایی(مشاوران هادی) هستند که خدمات حمایتی و هدایتی خود را از زمان شروع ایده و تدوین مدل کسب و کار ارایه دهند. این مرکز قرار است بسته متنوعی از خدمات را ارایه دهد تا بر فرایند تجاری شدن ایده اثرگذار و موثر واقع شود.

وی در ادامه افزود، اولین گام برای استفاده دانشجویان دانشگاه از خدمات این مرکز، مراجعه به سامانه مرکز کارآفرینی دانشگاه (karafarini.sharif.ir) و ثبت اولیه ایده مورد نظر در قسمت مربوط به سامانه توسعه ایده های کارآفرینانه (ستاک) ست. در هنگام ثبت اولیه ایده، متقاضیان می توانند به انتخاب و علاقه خود، ایده موردنظر را به یکی از 4 روش (پرکردن فرم الکترونیکی، ارسال فایل صوتی، ارسال کلیپ تصویری و یا مصاحبه حضوری) برای مرکز ارسال کنند. سعی شده تا جهت سهولت کاربران و متقاضیان، مکانیزمهای ارسال ایده متنوع باشد تا آنها به انتخاب خود ساده ترین راه را انتخاب کنند.
ایده ها پس از ثبت در سامانه و ارسال به مرکز، توسط تیم ارزیابی مرکز که متشکل از داوران خبره و امین است غربالگری می شود و ایده هایی که قابلیت تجاری شدن بالاتری دارند یا از تیم کاری توانمندی برخوردار باشند وارد مرحله بعدی که ارایه خدمات حمایتی است می شوند.


وی در خصوص خدماتی که مرکز در اختیار متقاضیان پذیرفته شده قرار خواهد داد گفت: طرح‌ها و ابتکارات پذیرفته شده در این مرحله پس از تایید کمیته داوری، به مدت 6 ماه فرصت دارند از خدمات شتاب‌دهنده‌ی دانشگاه (شریف اکسلریتور) استفاده کنند. تامین اعتبار به میزان 15 میلیون تومان برای هر طرح، برخورداری از خدمات منتورشیپ که توسط مشاوران و سرمایه گذاران حرفه ای ارایه می شود، تامین فضای استقرار، مشاوره های فنی و حقوقی از جمله خدمات این شتاب‌دهنده است.

برای انتخاب منتور ها (که اکثرا از بخش خصوصی انتخاب می شوند نقش حمایتی و هدایت ایده ها را بر عهده دارند) سعی شده تا از شرکتها و تیمهای توانمند که از تجربه مناسبی در زمینه ایجاد و توسعه کسب و کار دانش بنیان دارند استفاده شود و با دقت زیادی این موضوع دنبال می شود. چراکه مهمترین خدمتی که این مرکز ارایه می دهد توسط این منتورها تامین و فراهم می شود.

در واقع هدف از ایجاد این مرحله، ارتقای توانمندیهای کارآفرینانه تیمها و آماده سازی آنها برای ورود به فضای کسب و کار است. سعی شده تا در این مرحله با ارایه خدمات متنوعی که به آنها اشاره شد، ریسک دوران ابتدایی ایجاد کسب و کار پوشش داده شود. یکی از مهمترین خدماتی که مشاوران این مرکز ارایه می دهند، نحوه نفوذ در بازار و تدوین مدل کسب و کار برای ایده هاست.

وی در خصوص برنامه هایی که برای طرحهای موفق در نظر گرفته شده است گفت:
طرح‌هایی که بتوانند به صورت موفق از این شتاب‌دهنده خارج شوند در مراسمی که با حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برگزار می‌شود به ارائه‌ی طرح تجاری شده‌ی خود می‌پردازند و سرمایه‌گذاران نیز طرح‌های برتر را از میان طرح‌های برگزیده انتخاب خواهند نمود.

مهندس دهبیدی پور خاطرنشان کرد؛ طبیعی و بدیهی است که وقتی طرحی از لحاظ تیم کاری  و ایده محوری و مدل کسب و کار توانمند باشد، برای انتخاب سرمایه گذار مناسب با گزینه های مختلفی مواجه است و می تواند انتخاب بهتر و شایسته تری داشته باشد. ضمن آنکه طرحهای برگزیده از امکان استقرار در مرکز رشد دانشگاه و همچنین سرمایه گذاری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه نیز برخوردار می شوند.

مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه در پایان یادآور شد، ایجاد این مرکز و منظور نمودن فرایند شتابدهی به ایده های فناورانه دانشجویان، باعث افزایش کیفیت طرحها و شرکتهای متقاضی ورود به مرکز خواهد شد.

گفتنی ست؛ صاحبان طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه می‌توانند طرح‌های خود را با مراجعه به سامانه‌ی karafarini.sharif.ir (در قسمت مسابقه‌ی ایده‌های کارآفرینانه‌ی ستاک) ثبت نمایند یا با شماره تلفن 6-66165484 تماس حاصل نمایند.




تگ ها مرکز نوآوری در دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی شریف

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی