پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          24 آبان 1393 - 15 November 2014



سرفصل های رشته مطالعات زنان و خانواده تصویب شد


 سرفصل های رشته مطالعات زنان و خانواده در نود و چهارمین جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصویب شد.
گزارش کارگروه مطالعات زنان و خانواده در مورد دوره دکترای مطالعات زنان و خانواده، در گرایش «حقوق زن در اسلام» ارائه شد.

در این گزارش که با در نظر گرفتن نظرات اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی که در جلسات گذشته ارائه شده بود، مورد بازنگری قرار گرفته است، مواردی مانند اهداف از این رشته، شرایط اشخاصی که می‌توانند وارد این رشته بشوند، سرفصل‌ها و منابع این رشته و ضرورت گفتمان‌سازی پیرامون حقوق زن و خانواده در اسلام مورد اشاره قرار گرفته است.

پس از ارائه این گزارش دکتر غلامعلی حداد عادل طی سخنانی گفت: تمام فارغ‌التحصیلان این رشته باید بتوانند با تسلط بر مبانی فکری اسلام در مورد زن و خانواده، تفکر غیردینی در مورد زن و خانواده را به چالش بکشانند.

اعضا نیز پیرامون این گزارش به موارد ذیل اشاره کردند: توجه بیشتر به نظریات فقهای شیعه در حوزه زن و خانواده، در نظر گرفتن حقوق و تکالیف متقابل زن در خانواده و جامعه و تدوین سرفصل‌های این رشته طبق ساختار مورد تأیید وزارت علوم.

پس از ارائه این گزارش، سرفصل‌های رشته مذکور از تصویب اعضای شورای تحول و ارتقا علوم انسانی گذشت.

دکتر حداد عادل که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: تمامی اعضای این شورا که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شده‌اند، با توجه به نیازهای تحول و ارتقا در علوم انسانی به عضویت این شورا درآمده‌اند.

وی افزود: به همین منظور از همه اعضای شورا درخواست می‌کنم تا حضور در جلسات را جدی‌تر گرفته و بطور منظم در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی فعالیت کنند.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد تبیین دقیق مفهوم و معنای اسلامی ‌شدن علوم انسانی و رفع ابهام های احتمالی از این مفهوم، از اهم برنامه‌های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی است و گزارش طرح تحقیقاتی انجام شده پیرامون این موضوع در این جلسه ارائه خواهد شد.

در ادامه جلسه، گزارش طرح تحقیقاتی انجام گرفته پیرامون موضوع « اسلامی شدن علوم انسانی» توسط یکی از اعضا ارائه شد.

در این گزارش و در تشریح سرفصل‌های « اسلامی شدن علوم انسانی» به مواردی مانند نقد مبانی غیرالهی علوم انسانی رایج، تبیین فلسفه علوم انسانی از منظر اسلام، تعریف موضوعات اصلی علوم انسانی از منظر اسلام، نگارش تاریخ علوم انسانی در تمدن اسلامی، توجه به تعریف « انسان تراز اسلام» به عنوان هسته اصلی علوم انسانی اسلامی و تدوین متون علمی و منابع لازم در هر یک از رشته‌های علوم انسانی با توجه به استانداردها و معیارهای تدوین متون علمی، اشاره شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگیپس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است روش‌شناسی به عنوان محور و اصل در اسلامی شدن علوم انسانیدر نظر گرفتن علوم انسانی اسلامی که ریشه در تمدن اسلامی دارند مانند فقه تبیین دقیق چهارچوب نظری مفهوم  علوم انسانی اسلامی» قبل از ترسیم نقشه راه تعریف مباحث بین رشته‌ای به منظور کارآمدسازی متعارف مانند واژه پارادایم تفاوت در منابع تولید معرفت در نظام فکری اسلام با نظام‌های فکری مادیپذیرش اختلاف نظر متفکرین در چهارچوب نظام معرفتی دین و توجه به تفاوت بین مبانی معرفت و ابزار معرفت در نظام فکری اسلام  و توجه به تفاوت بین مبانی معرفت و ابزار معرفت در نظام تفکر اسلامی

دکتر حداد عادل هم در این مورد طی سخنانی گفت: گزارش ارائه شده در جلسه گستره‌ای فراتر از تغییر سرفصل‌ها و تغییر متون درسی علوم انسانی را در برمی‌گیرد.

وی افزود: مباحث مطرح شده و اختلاف نظرهای موجود طبیعی است ولی می‌توان گفت که همه نظرات مطرح شده در راستای نیل به یک هدف مشترک و مشخص است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد برخی از مباحث طرح شده در گزارش با یکدیگر هم‌پوشانی داشته و می‌توانند ذیل یک عنوان و مبحث معین قرار گیرند.




تگ ها دانشگاه وزارت علوم دانشجویی سرفصل های رشته مطالعات زنان و خانواده تصویب شد

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی