معاون وزیر علوم تاکید کرد سیاست دولت و وزارت علوم مدیریت جناحی نیست و ما هر زمانی که این طور عمل کردهایم زیان دیدهایم. نگاه جناحی مانع بهره گیری از همه سرمایهها است و توفیق ما بدون مشارکت عمومی میسر نمیشود. باید در این زمینه امکان مشارکت گروههای مختلف را فراهم کنیم. در چنین شرایطی دانشگاه مهد خلاقیت خواهد بود.
سیدضیا هاشمی در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه علمی کاربردی در مورد سرپرست پیشین این دانشگاه گفت: معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مجلس تجلیل از خدمات یک مدیر دانشمند و آغاز فعالیت رسمی یک مدیر برجسته جلسه باشکوهی است در مورد عدم حضور وزیر در این جلسه اظهار کرد: قرار بود وزیر علوم در این جلسه شرکت کند اما به دلیل مسائل غیر مترقبه و تداخل این جلسه با جلسهای دیگر ایشان در واپسین ساعات بنده را مامور این کار کردند.
وی تاکید کرد: خدمات دکتر شفیعی اگرچه کوتاه بود اما ایشان بنیانگذار حرکات ارزشمندی بودند که انشاءالله این اقدامات در مدیریت جدید هم ادامه پیدا خواهد کرد.زیرا دکتراخباری منشا خدمات علمی بودهاند و به دلیل سوابق علمی مورد توجه وزیر علوم قرار گرفتهاند.
معاون فرهنگی وزیر علوم با تاکید بر اینکه هر دانشگاه یک مرکزعلمی اجتماعی و فرهنگی است، افزود: حیات جامعه با حیات دانشگاه پیوند دارد اگر دانشگاه بالنده باشد جامعه بالنده است و اگر در دانشگاه افت و رکود اتفاق بیفتد جامعه هم دچار افت و رکود میشود.
دکتر هاشمی ادامه داد: اگر ما تجربههای خود را ارزیابی کنیم متوجه میشویم که فراز و فرودهای دانشگاه مقارن با فراز و فرودهای جامعه است و آنچه که در دانشگاه اتفاق میافتد در جامعه بازتاب و اثر دارد.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه گروه مرجع مورد توجه سایر اقشار جامعه است، ادامه داد: دانشگاه الگوسازی میکند بنابراین باید همیشه بالنده و در حال رشد باشد تا جامعه هم رشد کند.
معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی مختصات یک وزارتخانه را داراست اظهار کرد: این دانشگاه منشاء آثار گسترده تری در سطح جامعه است و در حوزه کارآفرینی بر نیازهای جامعه نقش آفرینی میکند. این دانشگاه دارای شأن و منزلتی ویژه است و مدیریت بر این دانشگاه بدون وجود همدلی قابل پیمودن نیست.
هاشمی با بیان اینکه هدف دانشگاه علمی کاربردی مشخص است، ادامه داد: این دانشگاه باید مشکل اشتغال را حل کرده و نیازهای جامعه را بشناسد و برای رفع آنها تلاش کند. ما امروز نیاز داریم که جوانانی را تربیت کنیم که نیازهای جامعه را بشناسند و خودشان برای رفع آنها تلاش کنند.
وی ادامه داد: اگر جوانان با استعداد از سردرگمی رنج میبرند، بخشی از رفع این سردرگمی به عهده دانشگاه است و دانشگاه جامع علمی کاربردی میتواند در این امر نقش مهمی داشته باشد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزیرعلوم با بیان اینکه دانشگاههای مختلف اهداف مختلفی دارند توضیح داد: هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی با دانشگاه تهران، فرهنگیان و غیره متفاوت است. نزدیکترین دانشگاه به دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاه فنی و حرفهای است. اگر سیاست وزارت علوم این بود که این دو دانشگاه مدیری واحد داشته باشند، دلیل آن پیوند منطقی بود که بین این دو دانشگاه وجود دارد.
دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه ما نیاز داریم جمعیت ارزشمند و پرتوان جوانان را توانا کنیم تاکید کرد: این دو دانشگاه بزرگ در تداوم همکاری حرکت میکنند. دانشگاه فقط متولی تولید علم نیست. دانشگاه یک نهاد اجتماعی بوده و رسالت اجتماعی دانشگاه این است که متولی تولید معنا باشد.
وی با بیان اینکه هویت، تعلق، دلبستگی و هدفمندی از دانشگاه شکل میگیرد اظهار کرد: دانشگاه هویت اجتماعی ملی را تحکیم میکند. اگر جامعه از برخی از شکافهای موجود رنج میبرد دانشگاه میتواند در از بین بردن این شکافها نقش مهمی داشته باشد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه در تاریخ غنی ایران گروههای مختلفی کنار هم زیست کردند ادامه داد: ما در جامعه تنوع فکری و سلیقهای داریم اما مبانی ما مشترک است.
دکترهاشمی با تاکید بر اینکه خلاقیت جز با آزاد اندیشی میسر نمیشود افزود: مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که دانشگاه آزاد اندیش و مشارکت جو باشد و این امور با شعار میسر نمیشود. در بسیاری از موارد شعارهایی بودند که هنگامی که به مرحله عمل رسیدند اجرا نشدند.
وی با تاکید بر اینکه هیچ پیشرفتی بدون پرداخت هزینه میسر نیست، تاکید کرد: باید راهی که به آن اعتقاد داریم را تا مرحله عمل پیش ببریم.
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در ادامه به اهمیت نقد اشاره کرد و گفت: بهتر است به جای غیبت کردن نقد کنیم. باید نقد کردن را جایگزین عادت نامطلوب غیبت کردن را که در بین ما رایج شده است کنیم.
دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه نقد باید در چارچوب اخلاق، ادب و آزاد اندیشی صورت بگیرد تاکید کرد: مدیران باید از نقد استقبال و استفاده کنند. ما باید نقد را به عنوان هدیه قبول کنیم.