پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          28 بهمن 1393 - 17 February 2015


حدود شدن پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های خاص


معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در حال بررسی آیین‌نامه‌های هستیم که بر اساس آن تسهیلاتی فراهم شود تا موسسات غیردولتی بتوانند راحت‌تر هیات علمی جذب کنند.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشستی که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شدگفت: موسسات غیردولتی تا پایان اسفند 93 به پنج سطح تقسیم‌بندی می‌شوند که سطح اول این موسسات مربوط به موسسات غیردولتی است که به دانشگاه تبدیل شده‌اند. تاکنون از 358 موسسه غیردولتی 18 موسسه به دانشگاه تبدیل شده‌اند. البته موسساتی که به دانشگاه تبدیل می‌شوند مشمول تسهیلاتی که به موسسات غیردولتی ارائه می‌شود، نمی‌شوند و برای جذب هیات علمی در این دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های دولتی دیگر سخت‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به شروع فعالیت خود در این وزارتخانه گفت: در اولین روز آغاز فعالیت خود بحث شعار کنترل کمی،‌ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی در راستای سیاست های معاونت گذشته که با هدف ساماندهی و توسعه هدفمند تدبیر شده بود تاکید کردم.

وی در مورد سیاست های کلی کار خود توضیح داد: سیاست های کلی معاونت آموزشی وزارت علوم در درجه اول این است که تلاش شود در جهت تحقق آرمان های نظام و اهداف سند چشم انداز و سیاست های علم و فناوری که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده بود گام برداریم. بنابراین همه توانمان را در خدمت نظام آموزش عالی و پیشبرد برنامه های دولت تدبیر و امید به کار می گیریم.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: ساماندهی دانشگاه های تازه تاسیس، هماهنگی ارکان مهم (شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون آموزش مجلس، معاون علمی)، حفظ نقاط قوت گذشته و اصلاح نقاط ضعف گذشته، تقویت و توسعه نقش دانشگاه در برنامه ریزی های و سیاست گذاری کلان آموزش عالی، هماهنگی در نظام پذیرش و توسعه آموزش عالی در هر یک از زیرنظام‌ها (دانشگاه آزاد، دانشگاه‌های خاص، دانشگاه‌های دولتی و غیر ولتی)، توجه ویژه به قانون مداری، فراجناحی عمل کردن، بررسی و تصمیم گیری کارشناسانه از دیگر برنامه های و سیاست های کلی معاونت آموزشی وزارت علوم نیست.

وی با بیان این‌که هم اکنون 182 مرکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم وجود دارد اظهار کرد: ازین تعداد 140 موسسه آموزشی و 42 موسسه پژوهشی هستند همچنین 70موسسه غیر وابسته به آموزش عالی وجود دارد که 70 عدد آن ها آموزشی و 60 عدد آن آموزشی هستند یعنی به طور کلی 60 درصد از کل موسسات اعم از موسسات وابسته به وزارت علوم و موسسات غیر وابسته به این وزارتخانه منحصرا فعالیت آموزشی دارند.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه در مورد برنامه‌های این معاونت توضیح داد: ایجاد مناطق ده‌گانه آموزشی در کل کشور یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت آموزشی است یعنی هر منطقه باید به صورت مستقل به مسائل رسیدگی کند. رتبه‌بندی دانشگاهها و مراکز علمی کشور اعم از مراکز دولتی و غیردولتی، اصلاح نظام پذیرش دانشجو در همه زیرنظام‌ها، فراهم نمودن تسهیلات جدید برای جذب هیات علمی در دانشگاه‌های غیردولتی، واگذاری بررسی رشته‌های علوم انسانی به شورای تحول علوم انسانی، بررسی جدی برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها که در این راستا به زودی مهلتی برای بازنگری برنامه‌های آموزشی قدیمی اعلام می‌شود زیرا از ایجاد برخی از این برنامه‌ها 30 سال می‌گذرد و هیچ بازنگری در آنها صورت نگرفته است. اگر این برنامه‌ها بازنگری نشوند پذیرش دانشجو در آنها به صفر می‌رسد.

شریعتی‌نیاسر افزود: تدوین آیین‌نامه آموزشی در مقاطع مختلف که تا پایان اسفندماه تصویب و ابلاغ می‌شود، اولویت‌بخشی رشته‌ها با بازار کار، تلاش برای بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها، تعیین مصادیق و تفویض اختیار به دانشگاه‌ها، برخورد با موسسات غیرقانونی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های معاونت آموزشی است.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به مصوبات صورت گرفته اشاره کرد و در مورد پردیس‌های بین‌المللی، اظهارکرد: با توجه به اینکه پردیس‌های بین‌المللی از رسالت اصلی خود فاصله گرفته‌اند پذیرش دانشجو در این پردیس‌ها از طریق برگزاری آزمون غیرمتمرکز در بهمن ماه سال جاری ممنوع شد.به جز دو پردیس بین‌المللی دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف در کیش، زیرا این دو پردیس تنها پردیس‌هایی هستند که در مناطق آزاد و با کیفیت قابل قبول در سطح تحصیلات تکمیلی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: این پردیس‌ها در مهرماه سال 94 طبق برنامه از پیش تعریف شده دانشجو می‌پذیرند اما از مهر سال 95 پذیرش دانشجو در این پردیس‌ها بر اساس برنامه بازنگری شده صورت می‌گیرد یعنی ماموریت پردیس‌ها از مهر 95 بازتعریف می‌شود. 21 هزار دانشجو در 1333 رشته تحصیلی در پردیس‌های بین‌الملل مشغول به تحصیل هستند و اکنون این پردیس‌ها به یک منبع درآمدی برای دانشگاه‌ها تبدیل شده است که این اصلا مطلوب نیست.

شریعتی‌نیاسر با بیان اینکه صدور مجوز برای تاسیس موسسات غیردولتی صورت نمی‌گیرد، افزود: مجوزی برای تاسیس موسسه جدید صادر نمی‌شود تا به اوضاع این موسسات سر و سامان داده شود. این امر در مورد موسسات غیرانتفاعی تک جنسیتی هم صدق می‌کند.

وی در مورد درخواست عارف برای تاسیس یک موسسه غیرانتفاعی، اظهار کرد: درخواستی که در دستور کار باشد نداریم. هر زمانی که این درخواست به دست ما رسید طبق ضوابط در مورد آن عمل می‌کنیم.

معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: استفاده از حضور اساتید برای گروه‌های برنامه‌ریزی آموزشی از دیگر برنامه‌های معاونت آموزشی است. پیش‌بینی می‌شود از دانش 400 نفر از اساتید برجسته در رشته‌های تخصصی خودشان به کار گرفته شود.

شریعتی‌نیاسر با اشاره به تشکیل شورای برنامه‌ریزی، اظهار کرد: اولین شورای برنامه‌ریزی بعد از شش ماه تشکیل شد که در این شورا چند مصوبه به تصویب رسید. برنامه آموزشی هفت رشته در دوره دکتری که شامل دو رشته کشاورزی، یک رشته علوم انسانی، سه رشته علوم پایه و یک رشته فنی و مهندسی می‌شود، تصویب شد.

وی از تشکیل اولین جلسه آموزش عالی بعد از 10 سال خبر داد و گفت: مصوبات خوبی در این جلسه به تصویب رسید که ساماندهی رشته‌های دانشگاه آزاد از جمله این مصوبات بود. ما همواره معتقدیم دانشگاه آزاد دارای تعداد زیادی رشته فاقد مجوز است. در یک بازه زمانی چند ماهه حدود 782 رشته فاقد مجوز از دانشگاه آزاد مورد بررسی قرار گرفته است و 349 رشته مورد تایید قرار گرفت.


تگ ها حدود شدن پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های خاص دانشگاه دانشجو

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی