یک دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از دلایل افت کیفی آموزش پزشکی در ایران را هجوم بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی دانست و گفت این هجوم بیمار به بیمارستان های آموزشی اساتید را خسته و فرصت آموزش را از دانشجویان می گیرد.
متاسفانه در سیستم پذیرش دانشجوی پزشکی کمیت فدای کیفیت می شود به طوریکه تعداد زیاد دانشجویان پزشکی در هر کلاس تاثیرات منفی بسیاری بر نحوه آموزش و ارتباط بین استاد و دانشجو می گذارد.
وی در خصوص شرایط کاری پزشکان عمومی در کشور تصریح کرد بسیاری از دانشجویان این رشته اصلا به پزشکی عمومی فکر نمی کنند و تصمیم دارند بعد از اتمام دوره پزشکی عمومی کشور را ترک و به خارج از کشور بروند و یا اینکه ترجیح می دهند چند سال تلاش کنند تا بتوانند در دوره دستیاری یا تخصص پذیرفته شوند و البته کم نیست دانشجویانی هم که بعد از چند سال تحصیل، این رشته را رها و دانشگاه را ترک می کنند.
علایی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی آموزش را فدای پژوهش های غیر کاربردی و تولید مقاله کرده است اظهارکرد یکی از دلایلی که اساتید وقت کافی را صرف آموزش دانشجویان قرار نمی دهند، این است که در سال های اخیر دانشگاهها ارتقا اعضای هیات علمی را بر اساس فعالیت های پژوهشی و تحقیقی قرار داده است برای همین آنها با قربانی کردن آموزش بر تحقیق، وقت کافی برای آموزش دانشجویان صرف نمی کنند.
وی بیان کرد: سیستم آموزشی نمره محور به جای آموزش محور برای عمده دانشجویان دغدغه ای جز پاس کردن امتحانات باقی نگذاشته است و متاسفانه محدود بودن بحث پژوهشی به اساتیدی خاص و وجود برخی ساز و کار های رابطه محور به جای ضابطه محور انگیزه پژوهش در بسیاری از دانشجویان را از بین برده است. همچنین کمرنگ و کمرنگ تر شدن اخلاق بین دانشجویان و اساتید، باعث شده که بحث آموزش و درمان به شدت تحت تاثیر قرار بگیرند.