رشد حجم عظیمی از مراکز پایان نامه نویسی درون و بیرون از ساختار آموزش عالی علاوه برآنکه نشان دهنده تقاضای فزاینده این محصولات از سوی دانشجویان و دانشگاهیان است، از تغییر جایگاه پژوهش و فعالیت علمی و ارزش واقعی آن در ساختار آموزش عالی و نظام اجتماعی جامعه ایرانی حکایت دارد و این خطر بزرگی است که در سطح بالاتر مسیر پیشرفت و توسعه کیفی کشورمان را نشانه رفته است.
در این زمینه و در خصوص چالش های اصلی پژوهش و فعالیت علمی در ساختار آموزش عالی کشور و دیگر بخش های جامعه گفت: نمی توان با صدور بخشنامه و نصیحت های اخلاقی مانع از فعالیت این مراکز شد و پژوهش را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.
وی با توصیف جایگاه فعلی پژوهش و فعالیت های پژوهشی در ساختار آموزش عالی و دیگر سازمان ها راه حل را در نحوه مواجهه ما با پژوهش جستجو کرد و براین باور است که با توزیع عادلانه فرصتهای هویتی و مالی و اقتصادی و نقشی در بین پژوهشگران می توان این شرایط را بهبود بخشید.