قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل با تاکید بر اینکه بینالمللی کردن دانشگاهها مهمترین سیاست وزارت علوم است، گفت: این مسئله همواره در جلسات مختلف روسا و معاونان دانشگاهها مطرح میشود و من فکر میکنم توسعه از طریق بینالمللی کردن دانشگاهها برای جامعه علم و فناوری هم از نظر علمی و هم از نظر کیفی میسرتر است.
دکتر حسین سالارآملی در پنجمین نشست مشورتی معاونان و مدیران بینالملل دانشگاهها مراکز آموزش عالی و پارکهای علم و فناوری با بیان اینکه مسئله بینالمللی شدن از مهمترین مباحث مهمترین دانشگاههای کشور است، افزود: این مسئله تبدیل به یک نوع عقلانیت شده و توسعه گذر از یک عقلانیت به عقلانیت دیگر است. جوامعی که عقلانیت بیشتری به کار میبرند موفقتر هستند.
وی با تاکید بر اینکه بینالمللی شدن یک رقابت است، اظهار کرد: رقابت باید در بخشهای مختلف باشد و نیازمند اعتماد به نفس، آمادگی و آماده بودن برای قرار گرفتن در معرض نقد است. رقابت به نفع کشور است و هیچ دانشگاهی نباید خود را در این زمینه عقب بکشد. دانشگاهها باید خود را در معرض نقد قرار دهند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل با اشاره به شرایط گفت: اکنون شرایط مناسبی برای بینالمللی شدن وجود دارد. دانشگاهها باید شرایط ویژهای را تحمل کنند. اولین حرکت ما بعداز پساتحریم باید گذر از لایههای بیرونی به لایههای درونی باشد. لایههای بیرونی که شامل عقد تفاهمنامه، برگزاری سمینار، ترافیک علمی و... است اعتبار خاص خود را دارد. اما لایههای درونی شامل جذب دانشجوی خارجی و غیره پایدارتر بوده و ثمره بیشتری دارد.
دکتر سالارآملی با بیان اینکه تحرک و استفاده از سازمانهای بینالملل از خواستههای وزارت علوم است ادامه داد: اکنون پتانسیل خوبی در این زمینه وجود دارد اما دانشگاهها از آن استفاده نمیکنند. کشور ما باید به حوزه نفوذ و کشورهای استراتژیک توجه داشته باشد.
وی ادامه داد: منظور از حوزه نفوذ، کشورهای منطقه شامل افغانستان، عراق، تاجیکستان و... است ما نباید اجازه دهیم دانشجویان کشورهای منطقه برای تحصیل به کشورهای غرب بروند و باید خودمان آنها را جذب کنیم و منظور از کشورهای استراتژیک کشورهایی مانند آلمان، چین، روسیه و... است. ما باید در 5 سال آینده 500 دانشجوی مسلط به زبان چینی داشته باشیم زیرا بیشتر همکاریهای اقتصادی ما با کشور چین است.
وی با بیان اینکه بینالمللی شدن روی چند محور اساسی تعریف میشود توضیح داد: جذب دانشجو یکی از محورهای اساسی است. ظرف چند هفته آینده آییننامه مربوط به دانشجویان غیر ایرانی ابلاغ میشود که دانشگاهها خودشان دانشجویان غیر ایرانی جذب کنند. محور دوم فرصت مطالعاتی است. آمار سال 92 در زمینه فرصت مطالعاتی کم است. این آمار در سال 93 بیشترشد اما باز هم کم است و علاقه در این زمینه واقعا کم بوده و باید در این مورد فکری اساسی شود. برگزاری دورههای مشترک و پروژههای مشترک با کشورهای دیگر از دیگر محورهای بینالمللی شدن است.
قائم مقام وزیر در امور بینالملل با اشاره به صادرات کالا و خدمات دانش بنیان اظهار کرد: برای اولین بار در سال 93 صادرات کالا و خدمات دانشبنیان صورت گرفت که درآمد حاصل از آن 5 میلیون دلار بود.
دکتر سالارآملی با تاکید بر اینکه امسال ارزیابی دانشگاههای موفق در ارتباطات بینالملل صورت خواهد گرفت گفت: نتیجه این ارزیابی 5 تا 6 ماه دیگر اعلام میشود و به دانشگاههای برتر جایزه تعلق میگیرد.
رییس دانشگاه الزهرا با بیان اینکه مشکل ما در بینالمللی شدن این است که همیشه فکر میکنیم باید تابع باشیم، افزود: ما کمتر به تعامل میاندیشیم اما باید به این فکر کنیم که با وجود منابع غنیای که در اختیار داریم چرا تاثیرگذار نیستیم.
به گزارش ایسنا، دکتر انسیه خزعلی در این همایش در سخنانی با بیان اینکه بحث جایگاه زنان در جهانی شدن از جمله مسائل جدی در دنیا است، افزود: همه کشورها تلاش میکنند خودشان را در این زمینه نشان دهند. چالشهایی در این زمینه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه جهانی شدن به معنی جریانات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است افزود: در جهانی شدن شاخصهای مختلفی مد نظر قرار میگیرد که از همه مهمتر ارتقای تکنولوژی و رسیدن به فناوری برای انتقال دانش است.
رییس دانشگاه الزهرا ادامه داد: دانش دستهبندی تولید شدهای نیست که از کشوری به کشور دیگر منتقل شود بلکه دانش، جهتدهی از یک کشور قدرتمند به کشورهای دیگر است که طی آن بحثهای فرهنگی آن کشور نیز مورد توجه قرار میگیرد و آن کشور سعی میکند بحثهای فرهنگی خود را جا بیندازد.
دکتر خزعلی با بیان اینکه بینالمللی شدن یکی از اجزای جهانی شدن است اظهار کرد: اگر خودمان را مسلح نکنیم و ندانیم در این فرصت چگونه عکسالعمل نشان دهیم میبازیم. اگر توجه نکنیم گم شده ما چیست و به دنبال گم شده دیگران باشیم خواهیم باخت.
رییس دانشگاه الزهرا در ادامه با اشاره به نگاهی که در زمینه زنان به کشورهای شرقی وجود دارد اظهار کرد: نگاه تحقیرآمیزی که به شرق وجود دارد ما را وامیدارد که مطالعه جدیتری در مورد زنان داشته باشیم. مشکل ما در بحث بینالمللی شدن این است که همیشه فکرمیکنیم باید تابع باشیم اما ما کمتر به تعامل فکر کردیم در صورتی که باید بیندیشیم چرا با وجود منابع غنی، تاثیرگذار نیستیم. چرا با وجود اینکه جمعیت مسلمان یک چهارم جمعیت جهان است تاثیرگذار نبوده. آیا شیوههای ما علمی و به روز بوده است؟
دکتر خزعلی ادامه داد: اهدافی که در بحث بینالمللی و در بخش زنان باید دنبال کنیم شناساندن توانمندیهای زنان است. صورتی که از زنان جامعه ما در کشورهای دیگر ترسیم شده، با چیزی که واقعا وجود دارد متفاوت است به همین دلیل کشورهای دیگر در دیدار با کشور ما، از جایگاه و ارتقای زنان تعجب میکنند. اگر ما صدایمان را در سطح منطقه هم ارتقا دهیم، میتوانیم قطب علمی پرتوانی باشیم وبسیاری از جهتگیریها را در حیطه بانوان داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه مطالعات زنان نیاز به بروز شدن دارد اظهار کرد: باید از تجاربی که در مورد زنان در دنیا وجود دارد بهره ببریم و با تلفیق این تجارب با عقاید خودمان نمونه بالاتری را برگزینیم.
رییس دانشگاه الزهرا با تاکید بر اینکه باید با لایههای درونی و عمیق جوامع دیگر بویژه غرب ارتباط بر قرار کنیم توضیح داد: گاهی فقط لایههای بیرونی را که مسائل تند وافراطی هستند را میبینیم اما باید به مسائل درونی توجه ویژهای داشته باشیم.
وی در پایان تاکید کرد: باید سراسر جهان، ایران و توانمندیهای ایران در این زمینه را باور کنند.