پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          28 خرداد 1394 - 18 June 2015


  تقویت دانشگاه فریضه‌ای شرعی و اخلاقی است


شهردار مشهد با اشاره به دانشگاه آن را الگوی بالندگی در کشور توصیف کرد و گفت تقویت دانشگاه یک فریضه شرعی و اخلاقی است.

  صولت مرتضوی در حاشیه بازدید از دانشگاه فردوسی در نشست خبری، اظهار کرد: جمهوری اسلامی برای ایفای وظایف خود و رسالت بزرگی که بر دوش دارد، باید در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ماموریت خود را انجام دهد.

شهردار مشهد با بیان اینکه امروز دو نهاد است که می‌تواند وظایف ما در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی را بر عهده گرفته و به آن جامه عمل بپوشاند اظهار کرد: یکی از این نهادها حوزه علمیه و دیگری دانشگاه است؛ اگر بخواهیم سرآمد کشورهای جهان باشیم، نیاز به یک‌سری برنامه‌های نرم‌افزاری داریم که باید توام با قدرت مجتهدانه در دانشگاه‌ها باشد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: این دانشگاه پیشرفته اسلامی است که می‌تواند برای دنیا حرف بزند؛ خوشبختانه جمهوری اسلامی از حیث جغرافیای طبیعی و سیاسی می‌تواند ام‌القرای جهان اسلام باشد، مشروط بر اینکه به قدرت علم و ایمان تکیه کند؛ دانشگاه فردوسی نیز می‌تواند یکی از بال‌های پرواز جمهوری اسلامی برای دست‌یابی به دیدگاه‌های فکر امام خمینی(ره) و رهبری باشد.

وی تقویت دانشگاه را فریضه شرعی و اخلاقی توصیف کرد و افزود: ما در برهه‌ای حساس از تاریخ قرار گرفته‌ایم؛ امروز دو تفکر منفعت‌محور و عدالت‌محور بر جهان حاکم است؛ خواستگاه تفکر منفعت‌محور نظام‌های لیبرالیستی حاکم بر جهان و سایر نظام‌هایی که بعضا زیر چشم اسلام هستند بوده و خواستگاه آن امریکاست.

شهردار مشهد گفت: خواستگاه تفکر عدالت‌محور ایران است؛ به اذعان بسیاری از نظریه‌پردازان دنیا ایران زیبنده این جایگاه است؛ برای رسیدن به بلوغ عدالت‌خواهی و عدالت‌محوری باید به دانشگاه‌ها تکیه کرد؛ این عدالت باید در عمل نیز دیده شود؛ در حقیقت خواستگاه گفتمان‌سازی و عمل به آن دانشگاه است.

مرتضوی با تاکید بر اینکه خودکفایی در نتیجه تکیه به دانشگاه و توسل به آن بروز خواهد کرد، یادآور شد: اگر محصولی در دانشگاه امکان تولید داخلی داشته باشد اما کیفیت آن 20 درصد پایین‌تر از کیفیت نمونه خارجی بوده و قیمت آن نیز 10 درصد نیز گرانتر از سایر نمونه‌ها باشد، ما تکلیف شرعی داریم که از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در جایگاهی قرار گرفته که می‌تواند بر بازارهای جهان تسلط داشته باشد اظهار کرد: لازمه تسلط بر بازارهای خارجی، تسلط بر بازار داخلی است اما متاسفانه در این زمینه ما کمی کم‌کاری کرده‌ایم که نسبت به آن مسئول خواهیم بود؛ ما شرعا مسئولیم که از محصولات داخلی استفاده کنیم اما متاسفانه کج سلیقگی‌هایی وجود دارد که ما را دچار عقب‌افتادگی می‌کند.

شهردار مشهد با اشاره به خاطره‌ای از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن ابوترابی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در دیدار با دانشجویان تصریح کرد: در آن دیدار دانشجویان از آن نماینده مجلس خواسته بودند که اجازه ندهند توافق با آمریکا شکل گیرد؛ استدلال آن‌ها این بود که چون امروز ما کمبود داریم، دست نیاز مسئولین به سوی دانشجویان داخلی دراز است؛ اگر باب ورود کالاهای خارجی به کشور باز شود ما بایکوت می‌شویم.

مرتضوی خاطرنشان کرد: بهره هوشی دانشمندان ما بسیار بالاتر از سایر کشورهاست اما متاسفانه اعتماد به نفس نداریم و در انجام کار تیمی نیز ضعف داریم؛ همچنین رها کردن اصول و توجه به فروع یکی دیگر از مشکلات ماست.

وی با اشاره به آمادگی شهرداری برای همکاری با دانشگاه فردوسی اظهار کرد: ما دست دانشگاه را به گرمی می‌فشاریم چرا که هدف ما خودکفایی است.

شهردار مشهد در خصوص هدف کشورهای غربی از مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: آیا اینکه غرب در مساله انرژی هسته‌ای با ما مذاکره می‌کند، ناشی از نگرانی آن در خصوص سلاح اتمی است؛ مطمئنا اینگونه نیست چرا که در حال حاضر تعداد بمب‌های اتم در دنیا زیاد است؛ حتی کشوری مانند پاکستان که مهد تروریست بوده و نظامی بی‌ثبات است، نیز از آن بهره‌مند است؛ آیا مگر رژیم صهیونیستی به اندازه نابودی کل دنیا بمب هسته‌ای در اختیار ندارد.

مرتضوی ادامه داد: آیا دست‌یابی به بمب اتم دشوار است؟ آیا خرید اورانیوم با غنای بالا دشوار است؟ آن‌ها با اندیشه بکر تولیدمحور که همراه با اعتقاد باشد، مخالف هستند؛ آن‌ها با اینکه دانش در اختیار دنیا باشد، مشکل دارند؛ آن‌ها می‌دانند که در آینده سوخت فسیلی تمام خواهد شد و انرژی هسته‌ای جایگزین آن می‌شود.

وی تاکید کرد: راه خود اتکایی و توسعه همه جانبه و اقتصاد پویا از دانشگاه می‌گذرد.


تگ ها تقویت دانشگاه فریضه‌ای شرعی و اخلاقی است مرتضوی دانشگاه

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی