اجرای طرح آمایش آموزش عالی کشور که تا آغاز سال تحصیلی 95- 94 آماده میشود، علاوه بر کمک به امر اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی، باعث میشود پذیرش دانشجویان در رشتههای مختلف براساس نیاز کشور صورت گیرد.
طرح آمایش صرفاً موضوع اشتغال را در نظر نمیگیرد، بلکه صرفهجویی در منابع را نیز در بر دارد.
وی افزود: واقعیت این است که دانشگاهها بهواسطه ارائه رشتههای مشترک، منابع خود را هدر میدهند چراکه اقدامات یکسانی انجام میدهند و اغلب رشته مشابهی را ارائه داده و اساتید یکسانی را جذب میکنند.
یوسفی راد تصریح کرد: قاعدتاً یکی از مسائل اصلی موردنظر در این طرح، استفاده بهینه از منابع است. نکته مهم دیگر این است که مزیتهای نسبی هر منطقهای باید در ارائه رشتههای دانشگاهی در نظر گرفته شده و تحصیل در یک رشته دانشگاهی خاص برای هرکسی در محل و منطقه خودش کارآمد واقع شود.
این دانشیار رشته زمینشناسی با بیان اینکه این طرح منتقدان خود را دارد، ادامه داد: شاید عده بسیاری تمایلی برای بومی شدن دانشگاهها نداشته باشند، چراکه اگر در جذب دانشجو معیارهای قطب و ناحیه وجود داشته باشد، برخی متضرر میشوند، خصوصاً در مقاطع ارشد و دکتری مشکلاتی بروز خواهد کرد.
یوسفیراد افزود: در شهرستانها، برخی رشتهها از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و دانشجو در حال حاضر این امکان را دارد که همان رشته را در استان دیگری تحصیل کند، اما با بومی شدن پذیرش دانشجو، این امکان کاهش پیدا میکند.
وی اظهار کرد: اگر قرار است که دانشجویان به صورت بومی جذب دانشگاه شوند، باید تمهیدات لازم از هماکنون پیشبینی شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: در این طرح باید ملاک جنسیت نیز در نظر گرفته شود و هیچکدام از دو جنس متضرر نشوند.
یوسفیراد گفت: ضروری است که در اجرایی کردن طرح آمایش، اهداف، رتبهبندیها و مسائل مربوطه به دقت بررسی شوند.