در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته،حداقل مدرک مورد نظر کارشناسی است و در نتیجه ممکن است در حوزههای کاردانی در کشورهای توسعه یافته طرفدار نباشد به همین دلیل به ذهنمان رسید که کشورهای همجوار در حال توسعه بوده و نیازمند نیروهای مهارتی هستند که اگر بتوانیم آن ها را تامین کنیم به نفع خودمان بوده و باعث درآمد زایی دانشگاه هم میشود و این اقدامات بین المللی به خودکفا شدن دانشگاهها کمک می کند.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای در ادامه تاکید کرد: در همین راستا با استاندار خوزستان صحبت شده و قرار شد در شهر بصره مرکز مشترک راه اندازی کنیم و در کردستان عراق دورههای خاص راه اندازی کنیم،همچنین مقرر شد در افغانستان رشته ها و دانشکدههای جدید تاسیس کنیم.
وی در ادامه از برنامه دانشگاه فنی و حرفهای برای تبدیل آموزشکده به دانشکده خبر داد و گفت: در گذشته دوره های آموزش فنی و حرفهای زیر نظر آموزش و پرورش برگزار میشد، بعدها این دوره ها با یکدیگر تجمیع شدند و دانشگاه فنی و حرفهای ایجاد شد.
وی با بیان اینکه دانشکده با آموزشکده تفاوتهای بسیاری دارد، اظهار کرد: تعداد دانشجویان در دانشکده بیشتر و کیفیت آموزشی بالاتر است، همچنین دانشکدهها دارای هیئت علمی هستند.
شفیعی تاکید کرد: در نامههایی که از طرف دانشگاه فنی و حرفهای به وزارت علوم ارسال شده مسئله تطبیق نامها و سنخیت با آموزش عالی مطرح شده است و اخیرا نامهای از وزارت علوم دریافت کردهایم که در آن از ما خواسته شده شاخصهای خود برای تبدیل آموزشکده به دانشکده را بیان کنیم.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد: دانشکده باید دارای حداقل سه گروه و 9 هیئت علمی باشد. هرچند ممکن است ما به جای هیئت علمی مدرس داشته باشیم اما در سیستم آموزشی ما، مدرس همان کار استاد دانشگاه را انجام میدهد. به همین دلیل آیین نامه دیگری مبنی بر تبدیل وضعیت یا تطبیق مدرس به هیئت علمی به وزارت علوم ارسال کردهایم.