پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          14 امرداد 1395 - 04 August 2016


ورود موفق جهاد دانشگاهی به عرصه‌های مختلف پژوهشی



رییس جهاد دانشگاهی استان فارس اعتقاد دارد که این نهاد انقلابی، دارای گسترده‌ترین شبکه آموزش و پژوهش و فرهنگ در سطح کشور به‌شمار می‌رود که به‌دلیل برخورداری از توانمندی‌های نیروی انسانی و گرفتار نبودن در بروکراسی‌های اداری رایج، عملکردی تاثیرگذار در این حوزه‌ها داشته است.

به گزارش ایسنا،‌ مسعود رستگار، در نشستی خبری ضمن گرامیداشت سالروز تشکیل جهاددانشگاهی به تشریح وظایف و دستاوردهای این نهادی علمی، پژوهشی، فرهنگی در دو بعد ملی و استانی پرداخت و تاکید کرد که علی‌رغم تمام نامهربانی‌ها، جهادگران دانشگاهی همچنان به شکلی پررنگ در تمام عرصه‌هایی که وظایف تعریف شده‌ای دارند، به حضور تاثیرگذار خود تداوم خواهند داد.

وی گفت: نیل به استقلال و ضرورت حفظ استقلال کشور از مهم‌ترین شئوناتی است که جهاد دانشگاهی به خاطر آنها تشکیل شد و فعالیت‌های خود را تداوم بخشید. به این معنا که اعتلای کشور یک ضرورت است که به شکل مداوم باید مد نظر قرار گیرد و بحث گسستن بندهای وابستگی، تداوم حضور و فعالیت جهادگران دانشگاهی را ضرورت بخشیده است.

وی با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) با همین نگاه و دیدگاه، امر به تاسیس جهاددانشگاهی دادند و مقام معظم رهبری نیز همواره بحث تداوم فعالیت این نهاد انقلابی را به‌عنوان یک ضرورت مد نظر داشته و دارند، گفت: آنچه مسلم است در 36 سالی که از عمر این نهاد مقدس و پربرکت می‌گذرد فعالیت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی انجام شده و در حال انجام است.

رستگار، حوزه‌های اصلی فعالیت جهاددانشگاهی را در چهار بخش فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و توانمندسازی و اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عنوان و اضافه کرد: هم‌اینک در حوزه آموزش در دو بخش بلند مدت و کوتاه مدت، در مقاطع و رشته‌های مختلف موضوع آموزش را ساماندهی و دنبال کرده‌ایم به‌ طوری که در بحث آموزش‌های بلندمدت تا مقطع پسادکتری هم‌اینک دانشجویانی در دانشگاهها و پژوهشگاههای جهاد مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه ضرورت همیاری جهاد دانشگاهی در موضوع اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاهیان چند سالی است که به وظایف جهاد دانشگاهی اضافه شده است، گفت: در بخش پژوهشی، در هر حوزه‌ای که ضرورتی داشته و ملزومات فراهم بوده، جهاد دانشگاهی حضوری پررنگ و تاثیرگذار داشته است.

رستگار با اشاره به تدوین، تصویب و ابلاغ نقشه جامع علمی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: به واسطه همکاری جهاد دانشگاهی به‌عنوان یکی از اعضای موثر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند ایفای نقش جهاد دانشگاهی در این نقشه، تدوین شده و ملاک عمل در حوزه‌های مختلف قرار گرفته است.

او با تصریح اینکه استقلال کشور، صلاح مردم و دین با نگاه دقیق و کارشناسانه رهبر فرزانه انقلاب، تشخیص داده شده و بر همین اساس شعارهای سال انتخاب و از سوی ایشان ابلاغ می‌شود، گفت: تمام مسئولان کشور به‌نوعی با مشخص شدن شعار سال، مکلف به حرکت در راستای تحقق آن خواهند بود.

رستگار با یادآوری اینکه امسال مقام معظم رهبری شعار اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل را مطرح فرمودند، گفت: اعتقاد من این است که مقام معظم رهبری، به این دلیل موضوع اقدام و عمل را مطرح فرمودند که تاکیدی داشته باشند بر ضرورت پرهیز از شعار و شعار دادن و ضرورت ورود عملیاتی به موضوع اقتصاد مقاومتی و قطعا باید یکی از ملاک‌های مهم ارزیابی هر مسئول و دستگاهی، اقدامات عملی در این زمینه است.

او تصریح کرد: تمام اقدامات جهاد دانشگاهی، فعالیت‌هایی جهادگونه بوده است و اعتقاد دارم که اگر روزی یک پیمانه و ظرفی گذاشته شده و اقدامات هر دستگاهی در تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری سنجیده شود، بی‌تردید جهاد دانشگاهی نمره قبولی می‌گیرد و امیدوارم که سایر دستگاه‌های فعال نظام هم نمره قبولی بگیرند.

رستگار با یادآوری اینکه کارنامه جهاددانشگاهی از ابتدای تاسیس تاکنون نشان‌دهنده ورودی موفق به عرصه‌های مختلف پژوهشی است، گفت: در دوران دفاع مقدس، ما ورودی موفق و تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف دفاعی چه در سطح ملی چه استانی داشتیم و در شیراز مباحث مهمی نظیر کشف مدارات موشک‌های فونیکس و مهندسی معکوس سیستم‌های پروازی و راداری و همچنین مسیریاب‌های الکترونیکی انجام شد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه این نهاد انقلابی در سال‌های گذشته در حوزه رفع نیازهای صنایع، اقدامات متعددی انجام داده است، گفت: جهاد دانشگاهی یک نهاد علمی عرضه محور است، هر جا که اعلام نیاز شود جهاددانشگاهی خود را مکلف به رفع نیاز می‌داند و با اتکا به ظرفیت عظیم نیروی انسانی متخصص که مشتمل بر حدود 2200 نیروی فعال در حوزه پژوهش است، اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است.

وی تولید سیستم‌های فرستنده AM و FM مورد استفاده در صدا و سیمای ایران را از آخرین دستاوردهای پژوهشی صنعتی جهاد دانشگاهی اعلام و اضافه کرد: در بخش‌هایی مانند تولید دکل‌های حفاری خشکی و دریایی، مته‌های حفاری، پهبادها و هواپیماهای فوق سبک، پیش‌ران‌های لوکوموتیو و در بخش‌های الکترونیک،‌ الکترومکانیک و الکتریکی، فعالیت‌های پژوهشی مطلوبی انجام شده و اکنون بخشی از دستاوردهای ما در قطارشهری مشهد مورد استفاده قرار گرفته است.

رستگار تولید دروازه‌های ورود و خروج به اداره‌ها و سازمان‌های دولتی و سیستم‌های کنترل متروUPS، ها و شارژرها در جهاددانشگاهی را یادآور و متذکر شد: تولیدات جهاددانشگاهی قطعا بهتر از نمونه‌های خارجی است و تاکید داریم که هرجا وارداتی وجود داشت، می‌توان با استفاده از توان داخلی، تولیدات مطلوب‌تری به لحاظ کیفی تولید کرد.

او با بیان اینکه در حوزه پزشکی اقدامات بسیار زیاد و ارزنده‌ای توسط جهاد دانشگاهی در سطح ملی و استانی انجام شده است، اقدامات اجرایی شده در پژوهشگاه رویان، سلول‌های بنیادی، بانک خون، مباحث درمان ناباروری و سلول‌درمانی و تولید دارو را مد نظر قرار داد.

رستگار گفت: جهاد دانشگاهی دستاوردهای بسیاری را در بحث سلول‌درمانی داشته که وارد مرحله بالینی شده است و در بخش تولید داروهای مقاومت در برابر اثرات سکته، درمان سرطان و درمان دیابت، اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام شده است.

رییس جهاد دانشگاهی استان فارس به اقدامات انجام شده در درمان انواع زخم‌ها، سوختگی‌ها و ... اشاره و خاطرنشان کرد: در حوزه علوم انسانی نیز اقدامات متعدد و تاثیرگذاری را دنبال کرده‌ایم که به‌عنوان مثال در استان فارس و با توجه به طرح موضوع سبک زندگی و مقابله با بروز ناهنجاری‌هایی نظیر طلاق، مبحث "خانواده کارآمد" را تعریف و پروپوزالی را در این بخش تهیه کردیم.

رستگار با بیان اینکه پروپوزال تهیه شده در جلسات شورای فرهنگ عمومی طرح و ارائه شده است، گفت: هزینه اجرای این طرح 480 میلیون تومان برآورد و اعلام شد که جهاد دانشگاهی آمادگی تامین 50 درصد هزینه را دارد و 50 درصد باقیمانده نیز از سوی سایر نهادهای فرهنگی و تاثیرگذار در مباحث خانواده تامین شود.

وی با ابراز تاسف از اجرایی نشدن این طرح، گفت: در کشور ما اعتقاد به انجام اقدامات جزیره‌ای و بخشی در یک موضوع به معضل تبدیل شده است در حالی که ما اعتقاد داریم اگر قرار است کار بزرگی انجام شود ابتدا باید طرح کلی مشخص شده و بعد وظایف هر بخش متناسب با ظرفیت و توان و تخصص به دستگاه‌های مختلف واگذار شود اما برخی چنین اعتقادی ندارند و به‌دنبال آن هستند که کارهای کوچک انجام شده در بخش‌های مختلف را جمع کرده و برای انجام یک اقدام بزرگ سر هم بزنند که عملا امکانپذیر نخواهد بود.

رستگار همچنین به اقدامات انجام شده توسط جهاد دانشگاهی فارس در حوزه فناوری نانو اشاره و خاطرنشان کرد: در استان فارس طرح‌های پژوهشی خوبی را در زمینه لاستیک و پلاستیک دنبال کرده و به نتیجه رسانده‌ایم. یعنی با استفاده از فناوری نانو، کیفیت لاستیک را بارها افزایش داده‌ایم تا عمر لاستیک، قدرت ترمزپذیری، انعطاف و میزان سائیدگی، تحت تاثیرقرار گیرد.

او با یادآوری اینکه پژوهش انجام شده توسط جهاددانشگاهی فارس در مرحله آزمایشگاهی جواب اطمینان‌بخشی دریافت و به مسوولان استان، نمایندگان مجلس و فعالان حوزه صنعت، معرفی شده است، استقبال از این طرح برای صنعتی شدن را کمرنگ توصیف کرد.

رستگار با تصریح اینکه علی‌رغم برخی نامهربانی‌ها و کم لطفی‌ها و کمبود بودجه و اعتبارات، جهادگران دانشگاهی در سراسر کشور قطعا در صحنه خواهند ماند و به وظیفه خود عمل خواهند کرد، گفت: بضاعت نیروی انسانی جهاد دانشگاهی بسیار بالا است و اگر توان مالی بالایی هم وجود داشت قطعا بسیاری از محصولات پژوهشی را خودمان به عرصه تولید می‌رساندیم اما وظیفه جهاد دانشگاهی، به نتیجه رساندن پژوهش تا بعد از مرحله آزمایشگاهی است.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس البته ضرورت حضور پررنگ‌تر این نهاد در عرصه رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی را یادآور و متذکر شد: جهاد دانشگاهی در فارس آمادگی کامل دارد که زمینه و بستر را برای حضور دستاوردهای ملی این نهاد در استان را فراهم کند و در این زمینه با تاکید بر لزوم تداوم حمایت مسوولان از همکاری خیرین و سرمایه‌گذاران هم استقبال کرده و می‌کند.

رستگار، آمادگی جهاددانشگاهی فارس برای استفاده از تمام ظرفیت‌های خود در راستای توسعه و پیشرفت استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: با حمایت مسوولان استانی و خیرین و سرمایه‌گذاران، می‌توانیم در آینده بسیار نزدیک دستاوردهای حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی در حوزه‌های بهداشت و درمان را در شیراز به منصه بروز و ظهور برسانیم تا همه نیازمندان به این خدمات امکان استفاده مطلوب را داشته باشند.

وی با اشاره به احداث یک ساختمان جدید برای تامین فضای فیزیکی مناسب، گفت: با دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال رایزنی هستیم که خدمات جهاد دانشگاهی را در حوزه‌های درمان ناباروری، سلول‌درمانی و درمان زخم به‌عنوان سه دستاورد علمی بزرگ که وارد مراحل بالینی شده است، به شیراز  بیاوریم.

رستگار همچنین در توضیح اقدامات آموزشی به وجود مرکز آموزش علمی و کاربردی جهاددانشگاهی در شیراز اشاره و اضافه کرد: این نهاد، علاوه بر شیراز در هشت شهرستان استان فارس، دوره‌های آموزش کوتاه مدت را در رشته‌های مختلف و متنوع عرضه کرده است.

وی با بیان اینکه رشته‌های آموزش کوتاه مدت تنها در حوزه پزشکی، 200 رشته واسطه‌ای را شامل می‌شود، گفت: در رشته‌های صنعتی و فنی و مهندسی، تعداد رشته‌ها بسیار بیشتر و عمدتا در جهت توانمندسازی و آموزش فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی است. به‌عنوان مثال آموزش دوره‌های ایمپلنت مقدماتی و پیشرفته برای دندان‌پزشکان.

رستگار گفت: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، جهاددانشگاهی سه خبرگزاری مهم را تاسیس و در اختیار دارد که شامل خبرگزاری دانشجویان ایران، خبرگزاری بین‌المللی قرآنی و خبرگزاری سینا است. از طرفی یکی از مهمترین مراکز افکارسنجی کشور که مورد وثوق دستگاه‌های مختلف نظام قرار دارد، به نام ایسپا، زیرمجموعه جهاددانشگاهی به‌شمار می‌رود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس از دنبال شدن توافقاتی برای اجرای طرح افکارسنجی در خصوص طرح پزشک خانواده با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد و گفت: با توجه به علاقه‌مندی دکتر ایمانیه، امیدواریم طی هفته‌های آینده در این خصوص به نتایج خوبی دست‌پیدا کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی استان فارس همچنین به اقدامات شاخص این نهاد در بخش گوهر سنگ‌ها اشاره و با یادآوری اینکه جهاد دانشگاهی فارس اولین دستگاه و مجموعه‌ای بود که سال‌ها قبل به این حوزه ورود و سمینار و کارگاه‌هایی برگزار کرد، گفت: اخیرا کارگروه گوهرسنگ‌ها در استانداری فارس راه‌اندازی شده حال آنکه نام و نقش جهاد دانشگاهی در این کارگروه گنجانده نشده است.

رستگار با اشاره به ظرفیت‌های موجود در بخش گوهرسنگ‌ها برای ایجاد اشتغال و تولید ثروت، توان جهاد دانشگاهی در این بخش را مطلوب ارزیابی و اضافه کرد: اخیرا در سفری که به شهرستان داراب انجام شد، نماینده مردم داراب در مجلس و فرماندار داراب و خیرین محلی برای راه‌اندازی یک مجتمع شناسایی، طراحی و تولید زیورآلات سنگی، مذاکراتی انجام شده و همه ابراز تمایل کرده‌اند.

رییس جهاد دانشگاهی فارس تصریح کرد: این نهاد صددرصد آماده‌ است که برای تامین نیازهای استان در بخش‌های مختلف از تمام ظرفیت‌های ملی جهاد دانشگاهی استفاده کند.


تگ ها جهاد دانشگاهی موفقیت جهاد دانشگاهی پژوهش در جهاد دانشگاهی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی