پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          15 اسفند 1398 - 05 March 2020


پایگاه رتبه‌بندی کیو اس دهمین دوره رتبه بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان را منتشر کرد و نتایج آن نشان می‌دهد حضور دانشگاه‌های ایرانی در این رتبه‌بندی رو به رشد بوده است.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC گفت: پایگاه رتبه بندی کیو اس دهمین دوره رتبه بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان را منتشر کرد. در این رتبه بندی تعداد یک هزار و ۳۶۸ دانشگاه، از ۸۳ کشور در ۴۸ موضوع ارزیابی شده‌اند. از کشور ایران ۱۴ دانشگاه در ۱۳ حوزه موضوعی حضور دارند.

دهقانی اظهار داشت: رتبه بندی کیو اس یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی بین المللی است که توسط مؤسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می‌گیرد. یکی از رتبه بندی‌های مهمی که این پایگاه به صورت سالانه انجام می‌دهد ارزیابی و سنجش دانشگاه‌ها در حوزه‌های موضوعی مختلف است.

رتبه بندی موضوعی کیو اس بر اساس چهار شاخص بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، تعداد استنادها به ازای هر مقاله و h-index صورت می‌پذیرد و این شاخص‌ها هر کدام با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، جهت معرفی بهترین دانشگاه‌ها مشخص می‌شوند.

بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی موضوعی کیو اس از طریق پایگاه استنادی اسکوپوس و بخش دیگر نیز از اطلاعات حاصل از نظرسنجی‌ها به دست می‌آید.

رتبه بندی کیو اس در سال ۲۰۲۰ میلادی دانشگاه‌های برتر دنیا را در ۴۸ حوزه موضوعی در قالب ۵ حیطه کلی علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی مورد رتبه بندی قرار داده است.

جدول زیر حیطه‌های کلی و حوزه‌های مرتبط با آنها را نمایش می‌دهد.


رتبه بندی در ۵ حیطه کلی کیو اس سال ۲۰۲۰

سرپرست ISC در ادامه گفت: در رتبه بندی که در ۵ حیطه کلی علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی صورت پذیرفته است، دانشگاه‌های ایران همانند سال ۲۰۱۹ در سه حیطه مهندسی- فناوری، علوم زیستی-پزشکی و علوم طبیعی دارای رتبه در بین دانشگاه‌های برتر دنیا شده‌اند که نتایج آن در جدول زیر قابل مشاهده است.

وضعیت دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی حیطه‌ای کیو اس در سه سال اخیر


دهقانی افزود: همانطور که در جدول فوق دیده می‌شود با اینکه در حوزه کلی مهندسی و فناوری مانند رتبه بندی سال ۲۰۱۹ سه دانشگاه صنعتی شریف و تهران و صنعتی امیرکبیر حضور دارند، هر سه دانشگاه نسبت به سال پیش ارتقا رتبه بسیار خوبی داشته‌اند. دانشگاه صنعتی شریف توانسته است از رتبه ۳۰۸ به ۲۲۱ و دانشگاه تهران توانسته است از بازه رتبه‌ای ۴۰۱-۴۵۰ به ۲۷۲ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از رتبه ۴۵۱-۵۰۰ به ۳۶۱ ارتقا پیدا کند.

وی افزود: در حوزه کلی پزشکی و علوم زیستی مانند سال گذشته تنها دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور دارد. در حوزه کلی علوم طبیعی شاهد حضور دو دانشگاه می‌باشیم و دانشگاه تهران نیز علاوه بر دانشگاه صنعتی شریف که تنها دانشگاه این حوزه در سال ۲۰۱۹ بود، توانسته است در این رتبه بندی حضور داشته باشد.

رتبه بندی در ۴۸ حوزه موضوعی سال ۲۰۲۰ کیو.اس

سرپرست ISC ادامه داد: نتایج حاصله نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ دانشگاه‌های ایران در ۱۳ حوزه موضوعی حضور دارند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶، تنها دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه پزشکی با رتبه ۳۰۰-۲۵۱ حضور داشته است. افزایش حضور دانشگاه‌های ایران در سال ۲۰۱۷ از یک حوزه به ۸ حوزه، در سال ۲۰۱۸ به ۹ حوزه موضوعی و در سال ۲۰۱۹ به ۱۳ حوزه موضوعی حاکی از تلاش مستمر علمی دانشگاه‌های کشور برای حضور در میان دانشگاه‌های تراز جهانی است.

جدول زیر عملکرد مقایسه‌ای دانشگاه‌های ایران را در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.

مقایسه نتایج رتبه بندی ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ حاکی از ارتقا معنادار جایگاه اکثر دانشگاه‌های کشور در برخی حوزه‌های موضوعی است. به طور خاص ارتقای ۱۰۰ پله‌ای دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران و شیراز، ارتقای ۲۰۰ پله‌ای دانشگاه صنعتی امیر کبیر در حوزه مهندسی برق و الکترونیک و نیز حضور دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت ایران، خواجه نصیر الدین طوسی و فردوسی مشهد در این حوزه است.

همچنین، ارتقای ۵۰ پله‌ای دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران و امیر کبیر در حوزه علوم کامپیوتر و نیز حضور دانشگاه علم و صنعت در این حوزه است.

نتایج رتبه بندی موضوعی کیو اس سال ۲۰۲۰




جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی