پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          13 شهریور 1401 - 04 September 2022


دوره‌های حکمرانی همکاری مشترک دانشگاه تهران، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و اندیشکده سیاست‌پژوهی منابع انسانی اسما، افتتاح شد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، دوره‌های حکمرانی با ارائه گواهینامه معتبر از دانشگاه تهران که در قالب یک دوره یکساله مهارت‌محور و ۲۵۰ ساعت آموزشی طی همکاری مشترک دانشگاه تهران، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و اندیشکده سیاست‌پژوهی منابع انسانی اسما برگزار می‌شود، افتتاح شد.

ثبت‌نام متقاضیان شرکت در این دوره آموزشی از خرداد ماه ۱۴۰۱ آغاز شده بود که ۱۵۰۰ نفر در بازه زمانی تعیین‌شده نسبت به ثبت‌نام اقدام کردند. پس از بررسی سوابق ارسالی ثبت‌نام‌کنندگان، ۲۷۰ نفر از ۱۵۰۰ متقاضی شرکت در دوره‌های حکمرانی دانشگاه تهران حائز شرایط حضور در کانون‌های ارزیابی تشخیص داده شدند.

در نهایت ۶۰ نفر از این ۲۷۰ متقاضی، حائز شرایط لازم برای شرکت در این دوره آموزشی حکمرانی تشخیص داده شدند.

دکتر علی‌اصغر پورعزت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در جمع دانش‌پذیران دوره حکمرانی و در تشریح هدف از آموزش حکمرانی، گفت: برایمان مهم است که شما هر جا هستید، بهتر تصمیم بگیرید.

آغاز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد دو رشته «آینده‌پژوهی» و «حکمرانی علم و فناوری» از مهر ماه

پورعزت از آغاز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد دو رشته «آینده‌پژوهی» و «حکمرانی علم و فناوری» در دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران خبر داد و تاکید کرد: حکمرانی ضرورت هر دانشی است و آنهایی که می‌دانند حکمرانی یک دانش و یادگرفتنی است، جلوتر از بقیه افرادی هستند که فکر می‌کنند همه پدیده‌ها را باید توسط خودشان تجربه کنند.

طراحی داشبورد مسائل عمومی کشور توسط محققان دانشگاه تهران

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، نظام مسائل عمومی کشور را نقطه شروع مناسبی برای ورود به حکمرانی دانست و افزود: طراحی داشبورد مسائل عمومی کشور توسط محققان دانشگاه تهران انجام گرفته است و امیدواریم این داشبورد تا پایان مهر ماه ۱۴۰۱ آماده انتشار شود.

آماده‌سازی کلاس‌های درس دانشکده حکمرانی برای حضور دانشجو از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱

دکتر رضا امیدی‌فر معاون دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران نیز از آماده‌سازی کلاس‌های درس دانشکده حکمرانی به منظور حضور دانشجو از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: از مهر ماه ۱۴۰۱ از طریق آزمون سراسری در دو رشته کارشناسی‌ارشد دانشکده حکمرانی نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌شود و در مقطع دکتری نیز پذیرش دانشجوی استعداد درخشان خواهیم داشت.

رسیدن به حکمرانی خوب با پیوند آرمان و واقعیت

وی افزود: علاوه بر پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری، دوره‌های آموزشی برای دانش‌پذیران در قالب دوره‌های آموزشی ضمن خدمت و کوتاه‌مدت ویژه فارغ‌التحصیلان و مدیران کشور برگزار می‌شود. همچنین یک دوره فشرده در شهریور ماه در قالب مدرسه تابستانه به منظور آموزش مفاهیم حکمرانی به متقاضیان برگزار خواهد شد.

دکتر علی مبینی دهکردی، استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز در ادامه آئین افتتاح نخستین دوره آموزشی حکمرانی در دانشگاه تهران، با بیان اینکه حکمرانی تدبیر انجام امور به بهترین نحو برای اداره سازمان و کشور است، اظهار داشت: حکمرانی یک حوزه حساس، دگرگون‌ساز و تحول‌آفرین است، موانع بزرگی مقابل آن قرار دارد و افرادی خستگی‌ناپذیر می‌خواهد. در حوزه حکمرانی، منافع خاص و عام و منافع ملی و سازمانی مطرح می‌شود و پیوند آرمان و واقعیت می‌تواند ما را به یک حکمرانی خوب هدایت کند.

استاد دانشگاه تهران، حکمرانی را از این نظر که با مقوله تعیین جهت برای اداره یک سیستم یا کشور سر و کار دارد یک امر با ظرافت بالا دانست و تاکید کرد: وقتی از حکمرانی در سطح ملی صحبت می‌کنیم، لازم است به صورت فرابخشی به حکمرانی نگاه کنیم. در مدل حکمرانی بومی باید به دنبال ساختن آینده‌ای متناسب با هنجارها و توانمندی‌های خودمان باشیم.

استراتژی جریان رسانه‌ای مقابل انقلاب به روایت استاد دانشگاه تهران

مبینی دهکردی درباره الزامات مدل حکمرانی، اظهار کرد: اگر مدل حکمرانی مبتنی بر چالش نباشد، انگیزش و ابتکاری پیدا نمی‌کنید. جریان رسانه‌ای که الآن مقابل انقلاب اسلامی است تلاش می‌کند ما را از توسعه بازدارد و به بقا مشغول کند و به انفعال بکشاند. هر سیستمی به بقا مشغول شد، باقی ماندن در بقا برایش خیلی مشکل است. بنابراین در حکمرانی باید رویکرد مبتکرانه داشته باشیم، چالش‌محور بوده و بر اساس کارآمدی عمل کنیم.

حکمرانی امری وارداتی نیست؛ الگوی بومی نیاز داریم

دکتر حسن جلیلی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از دیگر سخنرانان این نشست بود که با طرح پرسشی مبنی بر اینکه «آیا می‌شود حکمرانی را وارد کرد؟» گفت: اگر قرار است یک نظام حکمرانی در کشور پیاده شود، لازم است خودمان آن را به وجود آوریم. بنابراین نمی‌توان به مدل توسعه حکمرانی به عنوان یک امر وارداتی نگاه کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در یادآوری تعریف جامع حکمرانی از نظر کمیسیون جهانی حکمرانی، خاطرنشان کرد: حکمرانی مجموعه‌ای از روش‌های «فردی و نهادی» و «عمومی و خصوصی» است که از طریق آن منافع متضاد یا متنوع را همساز نموده و اقدامی همکاری‌جویانه لحاظ شود. حکمرانی شامل نهادهای رسمی و نظام‌هایی است که برای تضمین رعایت قانون، قدرت پیدا کرده‌اند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌ها و مؤلفه‌های حکمرانی، قراردادهای غیررسمی است که مردم قبول دارند و نهادها هم بر سر آن توافق کرده‌اند. نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام دینی است و مؤلفه‌های حکمرانی در این نظام باید منطبق با نظام دینی تطبیق داده شوند تا الگوی بومی حکمرانی به دست آید. بنابراین لازم است تک تک مؤلفه‌های حکمرانی را بومی‌سازی کنیم و مدل حکمرانی را در راستای منافع کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام دینی تعریف کنیم.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: بهترین نظام حکمرانی، نظامی است که آینده را بسازد، نه اینکه منتظر آینده بنشیند.

دکتر محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیر شبکه رادیویی اقتصاد نیز به عنوان دیگر سخنران آئین افتتاحیه دوره‌های حکمرانی دانشگاه تهران، یک حلقه مفقوده در حکمرانی کشور را نحوه به ثمر رساندن سیاست‌ها در نقطه اجرا دانست و در تبیین نقش رسانه‌ها در حکمرانی مطلوب به مواردی نظیر «رسانه به عنوان یک مسیر برای رساندن نیازهای جامعه به گوش مسئولان»، «انتقال خلاءهای تصمیمات مدیریتی و حکمرانی به مدیران» و «احصاء راه‌حل‌های رفع مشکلات کشور در گفتگو با نخبگان» اشاره کرد.

دکتر محمدصادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری از دیگر سخنرانان ویژه این نشست بود.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی