پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          14 دی 1402 - 04 January 2024


بیش از ۶۰ درصد دانشجویان، ۴۰ درصد اعضای هیات علمی و ۶۵ درصد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را زنان تشکیل می دهند.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در دیدار با نمایندگان امور زنان و خانواده دانشگاه به مناسبت فرارسیدن هفته زن و روز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) عنوان کرد: بسیار خوشوقت هستم که نامگذاری روز زن تقارن بسیار مبارکی با نام مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) دارد که جزو پنج بانوی قدسی جهان هستند و نقش بسیار ارزنده ایشان در زمینه اجتماعی و سیاسی صدر اسلام مباحث پژوهشی گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد.

به گفته زالی، جایگاه ممتاز آن حضرت به عنوان همسر شایسته و مادری فداکار منجر شده به بخشی از تاریخ که مرتبط با جایگاه اجتماعی و سیاسی وی بوده است، کمتر پرداخته شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بیشترین القاب برای یک بانوی مسلمان به حضرت فاطمه زهرا (س) تعلق دارد، القابی همچون مرضیه، راضیه، زکیه، فاطمه و محدثه که نشان دهنده شخصیت متعالی و چندوجهی حضرت زهرا (س) اس. هرکدام از این صفات و فضایل بیانگر یک ویژگی ممتاز شخصیتی ایشان بوده و هرکدام از آن برای نسل جوان الگوآفرین است.

به گفته زالی، این بانوی گرامی نمادی از چیرگی خلقت و در دردانه آفرینش است و شخصیت عرشی این بانوی قدسی به قدری جذابیت معنوی دارد که همه افراد با سلایق مختلف دینی هم می‌توانند از آثار شخصیتی حضرت زهرا (س) بهره‌مند شوند.

وی اظهار کرد: شاید نگاهی گذرا به زندگی حضرت زهرا(س) ویژگی های ممتاز ایشان را برای ما نمایان کند. به دلیل قداست بالا و جایگاه ویژه نبی مکرم اسلام (ص)، شانیت نبوت التزام می‌کند پیامبر(ص) دست کسی را نبوسد، اما بارها در روایات آمده است هر زمان حضرت زهرا(س) به پیشگاه پیامبر(ص) شرف یاب می‌شدند، ایشان تمام قد به احتران آن حضرت برمی‌خیزیدند و به دستان حضرت زهرا (س) بوسه می‌زدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: همین روایت جایگاه ممتاز حضرت زهرا(س) را نشان می‌دهد. حضرت زهرا (س) همراه پیامبر (ص) در روزهای سخت بود. وجود آن حضرت کانونی عاطفی برای اتکا همه مومنان بود.

وی با اشاره به طول کوتاه زندگی حضرت زهرا و عرض بسیط آن در مطالعات تفصیلی از جمله خطبه فدکیه، عنوان کرد: جریان عظیم و مهم اجتماعی این خطبه نشان از جسارت، شهامت، تحول و بی باکی ستودنی بانویی در صدر اسلام دارد.

زالی با بیان علت نام‌گذاری حضرت فاطمه(س) از زبان پیامبر (ص) عنوان کرد: نام فاطمه از فطم می‌آید و این عبارت در زبان عربی به معنای انقطاع و بریده شدن است. پیامبر (ص) می‌فرماید «دلیل اینکه پیروان و فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س) از آتش ذوزخ و پلیدی‌ها بردیده شده‌اند، وجود حضرت فاطمه(س) است».

وی گفت: آموزه‌های قرآنی ما در خصوص جایگاه زنان بسیار گسترده است. از جمله نمادهایی که از زن در قرآن وجود دارد، ملکه صبا یا بلقیس است؛ فرمانروایی مقتدر، زنی با تدبیر و حاکمی عادل عاری از ترس و ناتوانی. ملکه صبا، بانوی قرآنی است. حتی در تورات عهد عتیق نیز نام ملکه صبا به عنوان حکمرانی قدرتمند مشاهده می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: سوابق تاریخی نیز نشان می‌دهد در بین‌النهرین سالیان متمادی حکمرانی در اختیار بانوان بوده است. قرن‌ها پیش از اینکه از جایگاه اجتماعی بانوان حرفی بزنیم، بشر در مرکز تمدن به بانوان اعتماد کرده بود. در ایران باستان نیز زن جایگاه ممتازی داشته است. چهره‌ای موقر، مقتدر و باصلابت در نقش و نگاره‌های تاریخی دیده می‌شود.

وی با مرور جایگاه زنان در عرصه سیاسی و اجتماعی دوران معاصر، افزود: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیش از ۶۰ درصد دانشجویان، دختر هستند و بالغ بر ۶۵ درصد کارکنان دانشگاه، بانو هستند. مرکز ثقل اجرایی دانشگاه بر دوش بانوان است. همچنین ۴۰ درصد اعضای هیات علمی در کل دانشکده‌ها زنان هستند.

زالی نقش بانوان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را نقش برجسته‌ای دانست و گفت: اگر افتخاراتی برای دانشگاه کسب می‌شود بدون تردید نقش بانوان گرامی در آن بسیار پررنگ است.

وی همچنین گفت: نمایندگان امور زنان و خانواده در مراکز تابعه دانشگاهی نیز مسئولیت سنگینی برعهده دارند. نمایندگان سفرایی هستند که با دانشگاه و ستاد ارتباط دارند و در تدوین راهبردهای زنان و خانواده نقش دارید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: تلاش شما کنشگران اصلی به منظور توسعه برنامه‌های دانشگاه در امور زنان و خانواده ستودنی است. یکی از موفق ترین نمایندگان دانشگاه در حوزه های مختلف محیطی و ستادی، نمایندگان امور زنان دانشگاه هستند.

وی بیان تجارب نمایندگان امور زنان در محل خدمت را اقدامی اثرگذار در اخذ تصمیمات مهم دانست و افزود: باید از تجربیات و دانسته‌های نمایندگان دانشگاه در امور زنان مستنداتی تهیه و آرشیو شود، باید نظرات و پیشنهادات شما شنیده و ترتیب اثر داده شود.

زالی تصریح کرد: در حال حاضر بر اساس تجربه مدیریتی به جرات می‌گویم در هر زمینه ای که مسئولیت امور به بانوان سپرده شد، با دقت بیشتر، کارایی بالاتر و حواشی کمتر روبه رو بوده‌ایم. دلیل این موضوع نیز روشن است و یکی از جنبه‌های آن ارجحیت فیزیولوژی بانوان نسبت به مردان است.

وی تصریح کرد: از لحاظ روانشناختی، سازماندهی و اتخاذ تصمیم‌ها توسط زنان با کارایی و خردمندی بیشتری نسبت به مردان انجام می شود. همه خانم‌ها را کانون عمیق احساسات می دانیم و این اشتباه نیست، چراکه قانون خلقت به ودیعه گذاشتن مهرورزی در وجود زنان است و این دلیل نمی شود تصور کنیم اتخاذ تصمیمات منطقی و راهبردهای عمیق توسط بانوان انجام پذیر نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: در عملکرد مغز زنان و مردان نه تنها تفاوتی وجود ندارد بلکه برتری‌هایی هم در بانوان دیده می شود. دختران نسبت به پسرها زودتر آواها را می‌آموزند و لکنت زبان نیز در پسرها شایع‌تر است. آقایان دیدی سطحی نگرتری نستب به خانم ها دارند.

زالی در ادامه اظهار کرد: خانم ها گیرنده های درد بیشتری در پوست خود دارند، چراکه وجود مادر و زن باید دردمندتر باشد. نوازش یک کودک توسط مادر به دلیل وجود گیرنده های حسی بیشتر در بانوان، منجر به آرامش بیشتر خواهد شد و این گزاره ها مبانی فیزیولوژی دارد.

وی ادامه داد: افزایش هورمون پروژسترون یا هورمون صلح و آرامش در زمان بارداری یک زن، آرامش، عطوفت، مهربانی و سکونت خاطر به ارمغان می‌آورد. ترشح هورمون پرولاکتین که به هورمون عاطفه شناخته می شود در زمان شیردهی افزایش می‌یابد. این تدابیر چیره دستانه ر سایر موجودات ماده نیز دیده می شود.

زالی از پیگیری‌های هیات رییسه برای اجرای قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده و سایر پیشنهادهای نمایندگان امور بانوان و خانواده خبر داد و از مشاور رییس دانشگاه در امور زنان خواست برای برگزاری جلسات مشترک بیشتر برنامه‌ریزی کند

دکتر فهمیه عبداللهی مجد مشاوره رییس دانشگاه در امور زنان و خانواده در این دیدار ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن روز زن و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، با مرور گزارش‌ فعالیت‌های اداره امور زنان و خانواده دانشگاه، از برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن روز زن تحت عنوان ایران دخت خبر داد و از نمایندگان در مراکز تابعه درخواست کرد برای تکمیل بانک اطلاعاتی زنان سرپرست خانوار و زنان با توانمندی‌های ویژه با این اداره همکاری کنند.

مژگان جزی‌زاده کریمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست فرارسیدن روز زن را به تمام بانوان همکار در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تبریک گفت و تلاش‌ها و ممارست‌های بانوان در خانواده دانشگاه تقدیر کرد.

در این نشست که با حضور دکتر حسن پیری مشاور اجرایی و مدیر حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد، از تلاش‌های نمایندگان امور زنان و خانواده دانشگاه در مراکز تابعه تقدیر شد.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

تگ ها دانشگاه شهیدبهشتی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی