پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          05 اسفند 1402 - 24 February 2024


وزیر علوم از طرح جدید توسعه تحصیلات تکمیلی با امکان انتخاب استاد از بدو تحصیل در کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای اجرای طرح جدید در کنار طرح استاد محور آغاز شده است.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، دکتر محمدعلی زلفی گل در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه شهید بهشتی در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مسیرهای پذیرش در تحصیلات تکمیلی کنکور کارشناسی ارشد و دکتری است. البته مسیر پذیرش در این دوره‌ها از استعدادهای درخشان نیز صورت می‌گیرد که در دانشگاه‌های مختلف درصد پذیرش استعداد درخشان متفاوت است.

وی افزود: از سال گذشته شیوه پذیرش استاد محور را به پذیرش تحصیلات تکمیلی اضافه شده است. در پذیرش استاد محور، اساتیدی که طرح نامه پژوهشی برای جذب دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد را بر اساس نیازهای ثبت شده در سامانه نیازها و ایده‌ها (نان) مرتبط با صنایع خصوصی و دولتی و دستگاه‌های اجرایی ارائه کرده‌اند، می‌توانند دانشجو بگیرند.

وزیر علوم اظهار داشت: این نوع پذیرش از ۲۰ درصد استعداد درخشان ورودی آن رشته است و پذیرش توسط اساتید و بدون نظر گروه و دانشکده مستقیم صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به طرح جدید وزارت علوم در تحصیلات تکمیلی گفت: طرح جدیدی داریم که با انتخاب استاد شروع می‌شود. به این معنی که طرح نامه‌ها و موضوعات کاری اساتید در دفترچه‌های کنکور تحصیلات تکمیلی درج می‌شود و دانشجو از ابتدا استاد راهنمای خود را انتخاب می‌کند.

زلفی گل گفت: اکنون به این ترتیب است که دانشجو پس از شروع به تحصیل و گذشتن از مدت آموزش، دانشجو استاد راهنما را انتخاب می‌کند. در طرح جدید این امتیاز را به اساتید در شهرستان‌ها می‌دهد که دانشجویان بر اساس علاقه به رشته و موضوع پژوهش خود، پایان نامه خود را انتخاب کنند.

وی در تشریح این طرح گفت: امیدواریم که این ایده را امسال بتوانیم عملیاتی کنیم. در حال حاضر استادان نخبه ای در دانشگاه‌های مختلف از جمله زنجان، سیستان و بلوچستان و شیراز داریم که ممکن است از سوی دانشجو به عنوان استاد راهنما انتخاب نشوند. اکنون شیوه این است که دانشجو اول دانشگاه را انتخاب می‌کند. پس از طی دوره آموزش راهنما را انتخاب کند و ممکن است که نه استاد و نه موضوع را علاقه‌ای نداشته باشد.

وزیر علوم افزود: استادانی که علاقمند هستند می‌توانند موضوع کاری خود را اعلام کنند و موضوعات در دفترچه‌های کنکور درج می‌شود بعد از همان زمان انتخاب رشته می‌تواند استاد و موضوع کاری خود را انتخاب کند. در حال حاضر ممکن است دانشجو و استاد به صورت اجبار یک موضوع را انتخاب کنند و علاقه‌ای هم به کار کردن باهم نداشته باشند چون تحت دستور گروه آن استاد انتخاب شده است.

وی اظهار داشت: در این طرح فقط در صورت علاقه به موضوع کاری، استاد انتخاب می‌شود. این موضوع مهاجرت نخبگان از دانشگاه‌های دیگر به دانشگاه‌های برتر را کم می‌کند. اگر سازمان سنجش هم کمک کند بتوانیم این کار را در کشور نهادینه کنیم، موضوعات تحصیلات تکمیلی با علاقه انتخاب می‌شود و کارها بهتر پیش رود. این ایده امسال برای گروهی اجرا می‌شود.

زلفی گل گفت: استاد محور شیوه‌ای است که بر اساس نیازهای ثبت شده در سامانه نیازها و ایده‌ها (نان) مرتبط با صنایع خصوصی و دولتی و دستگاه‌های اجرایی، استاد طرح نامه تعریف می‌کند و اعلام می‌کند که به طور مثال نیازی وجود دارد و برای اجرای آن دو دانشجوی ارشد و یک دانشجوی دکتری نیاز است. بر اساس پروپوزال مصوب اعلام نیاز به دانشجو می‌کند. دانشجویان استعداد درخشان که جز ۲۰ درصد ورودی کلاش خودشان هستند علاقمند باشند اعلام تقاضا می‌کنند و استاد به طور مستقیم دانشجو را می‌پذیرد.

وی یادآور شد: گروه و دانشکده و شورای سنجش نظر نمی‌دهند اما پذیرش دانشجو ثبت می‌شود. به نوعی تفکیک سنجش و پذیرش است. در این شیوه ملاک عمل استاد است. سال گذشته با وجود دیر اعلام کردن اما استقبال از طرح استاد محور خوب بود و هزار نفر از آن استفاده کردند.

وزیر علوم دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را بازوان توانمند تحقیقاتی و فناوری کشور برشمرد و گفت: هرچقدر انتخاب این دانشجویان بر اساس شایستگی‌های علمی و به موضوعی که قرار است رساله و پایان نامه آنها باشد علاقه داشتند باشند، به روند توسعه علمی کشور شتاب بیشتری می بخشد.

وی درباره پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی گفت: در برخی از رشته‌ها در دانشگاه‌هایی که سطح علمی بالاتری دارند محدودیت پذیرش وجود دارد اما به طور معمول در بیشتر رشته‌ها محدودیت پذیرش نداریم.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

تگ ها توسعه تحصیلات تکمیلی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی