پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 آموزش - دوره و محصولات آموزشی / پزشکی و سلامت          07 دی 1398 - 28 December 2019


سبک زندگی ارزشمند و راهکارهای ایجاد آن



قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهید، باید بدانید که به طور کلی ارزش‌ها چه هستند.

ارزش ‌های زندگی شما چیزهایی هستند که به آن‌ها اعتقاد دارید و در روش زندگی و کار به آنها درجه بیشتری از اهمیت را ارائه می کنید. این موارد در سبک زندگی ارزشمند (باید) اولویت ‌های شما را مشخص کنند، و در عمق، احتمالا معیارهایی هستند که برای عرضه در مقابل دیگران از آنها استفاده می‌کنید.

در اصل این ارزش ها هستند که سبک زندگی را تغییر می دهند. ممکن است کسی در همسایگی شما باشد، و با اعتقادات و رسوم مشابه شما رفتار کند اما سبک زندگی وی از جهات مختلفی با شما تفاوت چشمگیری داشته باشد. ارزش ها این تغییرات را ایجاد می کنند.

وقتی کارهایی را انجام می دهید و نحوه رفتار تان با ارزش‌ها، به طور کلی خوب است، به طبع راضی و خشنود هستید. اما وقتی این ها با ارزش ‌های شخصی شما همخوانی ندارند، مشکل آغاز می شوند. این مسئله می‌تواند منبع واقعی نارضایتی و دگرگونی در سبک زندگی ارزشمند تان باشد. به همین دلیل است که تلاش آگاهانه برای شناسایی ارزش‌ های تان بسیار مهم هستند. برای درک بهتر سبک زندگی ارزشمند و دستیابی به آرامش با این مطلب همراه باشید.

چگونه ارزش‌ها به ما کمک می‌کنند؟

ارزش‌ها وجود دارند، حتی اگر آن ها را شناسایی نکرده باشید. زمانی که ارزش‌های خود را تصدیق می‌کنید، سبک زندگی ارزشمند می‌تواند بسیار ساده‌تر باشد. اگر خانواده ارزشمندی دارید، اما باید ۷۰ ساعت کار کنید، آیا استرس و درگیری داخلی را درون خود احساس می‌کنید؟ و اگر رقابت ارزشی در زندگیتان نداشته باشید، و در یک محیط فروش بسیار رقابتی کار کنید، آیا احتمالاً از کار خود راضی هستید؟

در این نوع شرایط، درک سبک زندگی ارزشمند می‌تواند واقعا به شما کمک کند. زمانی که ارزش ‌های خود را می‌دانید، می ‌توانید از آن‌ها برای تصمیم‌ گیری درباره نحوه زندگی تان استفاده کنید، و می‌ توانید به سوالاتی مثل این پاسخ دهید:

دنبال چه کاری باید بروم؟
آیا باید این ترفیع را قبول کنم؟
آیا باید کسب ‌و کار خودم را شروع کنم؟
آیا باید مصالحه کنم یا باید موقعیت خود را حفظ کنم؟
آیا باید از سنت پیروی کنم یا مسیری جدید را طی کنم؟
بنابراین زمان بگذارید تا اولویت ‌های واقعی سبک زندگی ارزشمند خود را درک کنید و در نهایت قادر خواهید بود بهترین مسیر برای خود و اهداف زندگی‌تان را تعیین کنید.

سبک زندگی ارزشمند

در ادامه چند گام ساده برای سبک زندگی ارزشمند معرفی شده است.
۱- عادت مطالعه را برای داشتن سبک زندگی ارزشمند ایجاد کنید.

مطالعه روشی بسیار موثر برای تامین سبک زندگی ارزشمند شماست. با ایجاد یک عادت مطالعه، همیشه ایده‌های جدید و مفاهیمی دارید که بعدا می‌توانند با دیگران به اشتراک گذاشته شوند. در عین حال اگر از قبل عادت مطالعه دارید، باید آن را به سطح بعدی منتقل کنید. هر چند که مطالعه در هر سطحی بسیار ارزشمند است اما بهتر است تایم های ویژه‌ای از زمان خویش را برای مطالعه در کل ۲۴ روز یا یک هفته یا یک ماه اختصاص دهید.

۲- هر تجربه را به منزله درس زندگی قلمداد کنید.

اگر از تجربیات خود در زندگی در سبک زندگی ارزشمند درس بگیریم، ارزش بیشتری به دست می‌آوریم. از هر تجربه به عنوان یک فرصت یادگیری برای افزودن ارزش به زندگی خود استفاده کنید. داشتن این ذهنیت به شما این امکان را می‌دهد که اوقات تلف‌ شده را به حداقل برسانید چون هر لحظه طلاست.

۳- از هر فردی که ملاقات می‌کنید، چیزهایی یاد بگیرید.

مانند یادگیری از تمام تجربیات شخصی در سبک زندگی ارزشمند، باید از تمام افرادی که ملاقات می‌کنید، اطلاعات بیشتری یاد بگیرید. هر کسی در جایگاهی متفاوت از شخص دیگری به سر می برد. و به علت شرایط زندگی ما این شرایط را برتر نام گذاری می کنیم ( از لحاظ معنوی). بنابراین بهتر است افراد برتر معنوی را در اطراف خود پیدا کنید و تا حد امکان از او ( یا آنها) اطلاعات بیشتری بیاموزید. آموختن لحظه به لحظه انتخابی در سبک زندگی ارزشمند تمامی افرادی است که روز به روز پیشرفت می کنند

 

۴- به ارزش‌های والای خود احترام بگذارید

این مرحله احتمالا دشوارترین بخش سبک زندگی ارزشمند است، زیرا باید به اعماق درون خود نگاه کنید. همچنین مهم‌ ترین مرحله، این دلیل است که هنگام تصمیم‌گیری، باید راه‌ حل ‌هایی انتخاب کنید که مقادیر مختلف را ارضا کند. این موضوع درست زمانی است که شما باید بدانید که کدام ارزش ها برای تان در اولویت هستند.

۵- ارزش های خود را بنویسید، نه به هر ترتیب خاصی.

به دو ارزش اول سبک زندگی ارزشمند خویش نگاه کنید و از خودتان بپرسید، «اگر می‌توانستم تنها یکی از اینها را اولویت دهم، بهتر است کدام را انتخاب کنم؟» ممکن است به تجسم وضعیتی کمک کند که باید آن انتخاب را انجام دهید. به عنوان مثال، اگر ارزش خدمات و ثبات را مقایسه کنید، می توانید تصمیم گیری بهتری داشته باشید. اینکه بهتر است خانه خود را بفروشید و به کشور دیگری نقل‌مکان کنید تا کارهای ارزشمندی انجام دهید؟ یا خانه تان را نگه دارید و داوطلب شوید که کار خیر را به خانه نزدیک‌تر کنید؟

در ادامه کار کردن از طریق این فهرست، با مقایسه هر ارزش با ارزش دیگر، تا زمانی که لیست شما به ترتیب صحیح شود ادامه می یابد.

۶- سعی کنید ارزش‌های خود را تغییر دهید.

در سبک زندگی ارزشمند، آن دسته از ارزش‌های با اولویت بالای را بررسی کنید و مطمئن شوید که آن‌ها با زندگی و دید تان تناسب دارند. به عنوان مثال سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا این ارزش ‌ها باعث می‌شود که احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید؟
آیا به سه ارزش برتر خود افتخار می‌کنید؟
آیا وقتی ارزش ‌های خود را برای افرادی که به آنها احترام می‌گذارید و یا را تحسین شان می‌کنید، بگویید احساس راحتی و افتخار می ‌کنید ؟
آیا این ارزش‌ ها نشان‌ دهنده چیزهایی هستند که می‌توانید از آن‌ها پشتیبانی کنید، حتی اگر انتخاب محبوب تان نباشند و شما را در اقلیت قرار دهد؟
زمانی که ارزش ‌های شما در سبک زندگی ارزشمند در اولویت تصمیم‌گیری در نظر گرفته می شود، می‌ توانید مطمئن باشید که انسجام شخصیت خود را حفظ کرده و آنچه را که می ‌دانید درست است. بنابراین تصمیم‌گیری تان را با اطمینان و وضوح انجام دهید. در نهایت خواهید دانست که آنچه در حال انجام آن هستید، برای شادی فعلی و آینده تان بهترین است. ایجاد انتخاب‌ های مبتنی بر ارزش در سبک زندگی ارزشمند و آرامش بخش همیشه آسان نیست. با این حال، انتخابی که می‌دانید انجام آن در دراز مدت بسیار مشکل است، را رها کنید.

 



۷- درس‌هایی را که یاد می‌گیرید زنده کنید.

یادگیری درس‌های جدید یک چیز است، اما استفاده از آن‌ها در سبک زندگی ارزشمند یک چیز دیگر است. اگر فقط ایده‌ های جدید را بدون عملی کردنشان یاد بگیرید، عملاً و حقیقتا هیچ کاری انجام نداده اید. به قول ضرب المثل معروف : « زنبور بی عسل، مانند عالم بی عمل است.»

حقیقت این است که کاربرد اغلب درس های زندگی به شما ارزش بیشتری از یادگیری آن می‌دهد. هر کسی در زندگی چیز های جدیدی را کشف خواهید کرد، که قبلا متوجه آن نشده است. اما این جرقه ها باید به آتش تبدیل شوند و شاید تغییر کوچکی در سبک زندگی ارزشمند تان ایجاد کنند.

البته، گفتن این حرف نیز کمی آسان است. گاهی ایده های بسیار جذابی در ذهن داریم اما نمی توانیم یک درصد نیز آن ها را عملی کنیم. اما گام به گام عملی کردن درس ها در سبک زندگی ارزشمند حداقل چیزی است که ما باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

۸- به صورت ۸۰ به ۲۰ فکر کنید.

برای به حداکثر رساندن سبک زندگی ارزشمند که در پیش میگیرند، باید از قانون ۸۰ به ۲۰ استفاده کنید: یعنی ۸۰ درصد از عوارض ناشی از ۲۰ درصد دلایل آن هستند. سپس باید تلاش خود را بر روی آن ۲۰ درصد دلایل، متمرکز کنیم. این قانون می‌ تواند برای تمام نکاتی که در قسمت های قبل ارائه شد، اعمال شود.

بیایید برخی از نمونه ‌ها را برای هر بخش بررسی کنیم:

مطالعه
کتاب‌ های مختلف ارزش متفاوتی به شما می‌دهند. بنابراین ۲۰ درصد برتر را انتخاب کنید که ۸۰ درصد ارزش را به شما می‌دهد. سپس برای هر قسمت کتاب ۲۰ درصد ارزش بالا را پیدا کنید و بیشتر وقت خود را در این موقعیت صرف کنید. این ایده می‌تواند به مقالات نیز اعمال شود.

تجربیات
در صورت امکان، خودتان را در ۲۰ درصد از تجربیات قرار دهید. برای مثال، بیایید بگوییم که شما شش تعهد در حال حاضر دارید و دوتا از آن‌ها بیش‌ترین ارزش را دارند. قانون ۸۰ / ۲۰ می‌گوید که باید بیشتر بر روی این دو تعهد تمرکز کنید و بقیه را کاهش دهید. به همین سادگی!

مردم
برای داشتن سبک زندگی ارزشمند افرادی را که ملاقات می‌کنید، با دقت انتخاب کنید. در حالی که ما نمی‌توانیم همیشه با هر کسی که مشتاقش هستیم ملاقات کنیم، می‌توانیم افراد مشخصی را انتخاب کنیم که بیشتر وقت خود را با آن‌ها سپری می‌کنیم. مطمئن شوید که بیشتر وقت خود را با افراد موفق در زندگی سپری می‌کنید. یعنی ۲۰ درصد کسانی که می‌توانند ۸۰ درصد ارزش را به شما بدهند.

 زندگی ارزشمند


برنامه
ایده‌ های خوب زیادی در اینجا وجود دارد، اما ما نمی‌توانیم همه آن‌ها را بلافاصله به کار بگیریم. اگر سعی کنیم این کار را بکنیم، شانس این وجود دارد که شکست بخوریم. پس با چند چیز کوچک شروع کنید که بیش‌ترین تفاوت را در زندگی‌تان ایجاد می‌کند.

برای بکار بستن این ایده در سبک زندگی ارزشمند از خودتان بپرسید: از تمام ایده‌هایی که پیدا کرده ام، کدام یکی از آن‌ها بیش‌ترین تفاوت را دارد؟ سپس بر روی اعمال تنها یک ایده تمرکز کنید. سپس، بعد از این که آن را به خوبی اعمال کردید، می ‌توانید دوباره سوال کنید و بر روی یک ایده دیگر تمرکز کنید.

۹- اطلاعاتی که دارید به اشتراک بگذارید.

وقتی دست از کار بر می‌داریم، اطلاعات بیشتر دریافت خواهیم کرد. بنابراین اگر می‌خواهید ارزش بیشتری در زندگی کسب کنید، مقداری از این اطلاعات که باید به دیگران بدهید را به اشتراک بگذارید. برای برخی افراد نویسندگی، برای برخی افراد انجام امور خیریه و برای برخی دیگر انتقال اطلاعات بین گروه های کوچک گردشگری می تواند پیروی از همین موضوع باشد. به اشتراک گذاشتن هر نوع اطلاعات مفید برای دیگران، بخش ضروری سبک زندگی ارزشمند است.

منبع: کوچک


تگ ها سبک زندگی ارزشمند عادت مطالعه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی