پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba


معرفی رشته کاردانی فنی برق (الکترونيک)




 
الکترونيک به دانش و فن آوري عبور ذرات باردار در يک بار و خلاء مي باشد. به بيان ديگر در اين دانش به مطالعه حرکت بارهاي الکتريکي و کنترل حرکت آنها براي ايجاد اثرات مطلوب مورد نظر مي باشد.
 
دانش الکترونيک امروزه بوجود آورنده سيستمها و ابزارهاي پيچيده اي است که در بسياري از محصولات روزمره زندگي و شاخه هاي مهندسي و پزشکي مورد استفاده قرار مي گيرد.
 
با توجه به آنچه که گفته شد کارداني فني الکترونيک يکي از رشته هاي آموزش عالي در نظام دانشگاهي است، که هدف عمومي آن تربيت کاردانها فني الکترونيک است که داراي دانشهاي لازم در زمينه الکترونيک صنعتي، وسايل اندازه گيري و وسايل صوتي و تصويري که دقيقاً مربوط به وسايل همان بخش از صنعت طراحي گرديده ، مي باشد.
 
از آنجا که تکنولوژي مربوط به صنعت الکترونيک به صورت گسترده در همه جا و از جمله در کشور ما شالوده اي براي پيشرفت در صنعت برق محسوب مي شود، دوره يادشده براي تربيت افراد کارآمد در جنبه هاي عملي در زمينه رفع نيازهاي صناعي است که به نوعي با الکترونيک در ارتباط هستند.
 
رشته الکترونيک يکي از رشته هاي مهم در مورد امور ارتباطات در دنيا داراي حائز اهميت مي باشد. در ايران اين رشته در مورد ارتباطات با دنيا اهميت زياد دارد، به طور کلي دانشجوياني در اين رشته پذيرفته مي شوند و داراي موفقيت مي شوند که داراي هوش بالايي باشند و علاقه به ابلاغ و نوع آوري باشند و بتوانند خودشان را با تکنولوژي در دنيا هماهنگ بکنند.
 
يکي ديگر از تعاريفي که مي توان از رشته الکترونيک کرد، اينست که زير مجموعه اي ار رشته فيزيک مي باشد، که درباره حرک الکترونها در مدارهاي الکتريکي است، بحث مي کند. دانشجوياني در اين رشته فوق مي شوند که در دو درس رياضي و فيزيک بسيار قوي باشند و داراي پشتوانه اجتماعي و خانوادگي باشند.
 
دوره کارداني و تکنسين در کشور ما از جايگاه خوبي برخوردار نيست و مي توان گفت نقش تکنسين رابطه بين مهندس و کارگر ماهر است، و در هرم نيروي انساني تکنسين در کشورهاي پيشرفته و در جوامع توسعه نقش اساسي دارند.
 
متأسفانه در کشور ما به لحاظ اهميت ندادن به اين بخش استفاده بهينه از اين تکنسين نشده است، و به خاطر همين جوانهاي ما بيشتر به سراغ مهندسي مي روند تا تکنسين و همين باعث شده تا رشته هاي فني ما از آن جايگاه خودشان برخوردار نباشند .
 
دانشجويان اين رشته دروسي را در غالب 75 واحد درسي شامل يازده واحد دروس عمومي و 15 واحد دروس پايه و 29 واحد دروس اصلي و 15 واحد دروس اختصاصي و 7 واحد دروس اختياري مي گذرانند.
 
 
از ميان دروس ياد شده از معتمدين به شرح زير است:
1- رياضي عمومي که در مورد بردارها و اعداد مختلط و ماتريس ها و توابع – حدود پيوستگي و مشتق و انتگرال به بحث مي پردازد.
2- فيزيک عمومي که به زمينه هايي همچون، فيزيک و ديناميک مي پردازد.
3- کارگاه فيزيک که درس عملي است و دانشجويان با وسايل اندازه گيري آشنا مي شوند.
4- آزمايشگاه مقدماتي برق که دانشجويان با قطعات مدارها همچون خازن ، مقاومت و برخي مدارهاي ساده آشنا مي شوند.
5- الکترونيک و آزمايشگاه الکترونيک که به صورت نظري و عملي ساختمان قطعات الکترونيکي را مورد ارزيابي قرار مي دهد.
6- مدار 2 و 1 که دانشجويان را با انوع مدارها و اصول اوليه برق به صورت نظري و  عملي آشنا مي سازد.
7- برنامه ريزي کامپيوتر که دانشجويان را با يکي از برنامه هاي کامپيوتر آشنا مي کند.
8- الکترونيک صنعتي که دانشجويان با طرز کار مدارهاي کنترل فرمان دهنده اي که در کارخانه ها و مراکز صنعتي و مورد استفاده قرار مي گيرد آشنا مي کند.
9- دوره هاي کارداني فني در سال 1363 وزارت فرهنگ آموزش عالي اين مجوز را به آموزش و پرورش دادند و آموزش و پرورش با تشکيل واحدهايي بنام دفتر امور مدارس عالي فني حرفه اي و آموزشکده هاي فني حرفه اي زير پوشش خودش به تربيت نيروهاي تکنسين پرداخت.
 
 
دانش آموختگان رشته برق الکترونيک با کسب دانش و مهارتهاي لازم در زمينه هاي ذيل قادر به فعاليت خواهند بود:
1- در زمينه انتقال نظرات و روشهاي مورد تأييد مهندسان  به کارگران
2- تهيه و تفسير نقشه هاي مورد تأييد مهندسان و پياده کردن آنها بوسيله کارگران فني
3- اين افراد مي توانند به تعمير قطعات الکتريکي همچون تلويزيون و قطعات مشابه بپردازند.
4- در برخي بخشها مي توان از اين افراد به عنوان سرپرست بخش از آنها استفاده کرد.
5- از اين افراد مي توان در تدريس بعضي دروس در سطح پائين استفاده کرد.
 
منبع:
http://www.parsidoc.com/

تگ ها کاردانی کاردانی برق الکترونیک رشته الکترونیک فنی مهندسی برق

خبرنامه - شبکه های اجتماعی