پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / همکاری با دانشگاه خارجی          21 خرداد 1402 - 11 June 2023


چهار دانشگاه کشور در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته با دانشگاه‌های خارج از کشور دوره مشترک اجرا می کنند.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، در دوره پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲، دانشگاه‌های فردوسی مشهد، شهید مدنی آذربایجان، اصفهان و تهران شرایط پذیرش دانشجو در دوره مشترک با دانشگاه‌های خارج از کشور را اعلام کرده اند.

چهار دوره مشترک در این دوره از پذیرش با همکاری کشورهای آلمان، ایتالیا، لبنان و آمریکا در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود.

شرایط دانشگاه‌ها در برگزاری دوره مشترک در مقطع کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲

۱. دانشگاه اصفهان دوره مشترک را با دانشگاه لبنان در رشته «ادبیات تطبیقی فارسی - عربی» با پذیرش ۵ نفر برگزار می‌کند.

بر اساس شرایط اعلامی دانشگاه اصفهان، پذیرش دانشجویان از طریق مصاحبه انجام خواهد گرفت آشنایی کافی با زبان و ادبیات عربی و فارسی ضروری است. طول دوره کارشناسی ارشد ۲ سال بوده و دانشجویان فقط سال اول تحصیلی را بصورت مجازی (آنلاین) که توسط دانشگاه لبنان برگزار خواهد شد؛ به تحصیل خواهند پرداخت.

واحدهای درسی نیمسال سوم در دانشگاه اصفهان ارائه می‌شود و رساله به صورت مشترک با استادان دانشگاه لبنان تدوین و در دانشگاه اصفهان دفاع خواهد شد. دانشجویان پس از اتمام دوره، مدرک کارشناسی ارشد مشترک از دانشگاه اصفهان و از دانشگاه لبنان دریافت خواهند کرد.

در صورت نیاز به حضور در دانشگاه لبنان، هزینه‌های مسافرت، بیمه، ویزا، به عهده دانشجویان خواهد بود و هزینه‌های تحصیلی و خوابگاه به صورت دو جانبه برعهده دو دانشگاه است.

داوطلب باید حائز تمام شرایط مندرج در دفترچه راهنمای آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ باشد و داوطلبان مرد از لحاظ قوانین و مقررات وظیفه عمومی منع قانونی برای ادامه تحصیل نداشته باشند.

دانشجویان جهت فراغت از تحصیل ملزم به حضور در دانشگاه اصفهان خواهند بود و در تمام مدت تحصیل ملزم به رعایت قوانین، ضوابط و مقررات آموزشی، دانشجویی و انضباطی دانشگاه اصفهان و دانشگاه لبنان هستند.

۲. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با دانشگاه سالنتو کشور ایتالیا دوره مشترک رشته مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد برگزار می‌کند و در این دوره دو نفر دانشجو بر اساس شرایط خاص اعلامی پذیرفته می‌شوند.

بر اساس شرایط اعلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، پذیرش از بین دانشجویان آقا و خانم امکان پذیر خواهد بود و فارغ التحصیلان این دوره بر مبنای گذراندن واحدهای معادلسازی شده دوره مشترک در دو دانشگاه، در انتهای دوره، ریزنمرات و مدرک کارشناسی ارشد هر دو دانشگاه (دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه سالنتو) را دریافت خواهند کرد.

تدریس در هر دو دانشگاه به زبان انگلیسی است و دارا بودن مدرک کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی برای داوطلبان این دوره الزامی است. طول دوره کارشناسی ارشد دوسال است و دانشجویان ملزم به گذراندن ۳۲ واحد درسی شامل پایان نامه هستند، این مدت برای دفاع از پایان نامه حداکثر تا دو نیمسال تحصیلی قابل تمدید است.

دانشجویان این دوره سال اول را در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تحصیل خواهند کرد که در طی این مدت ملزم به گذراندن حداقل ۱۶ واحد درسی از میان واحدهای معادل سازی شده رشته مترجمی زبان انگلیسی هستند و سال دوم را به مدت دو ترم که از ماه سپتامبر آغاز می‌شود، جهت گذراندن واحدهای درسی منتخب دوره مشترک، در دانشگاه سالنتو حضور خواهند داشت، این مدت در دانشگاه سالنتو صرفاً برای یک نیمسال اضافی قابل تمدید است.

دانشجو می‌تواند پایان نامه خود را با راهنمایی مشترک اساتید دو دانشگاه ایرانی و ایتالیایی اخذ کند. مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه سالنتو بعد از دفاع از پایان نامه به دانشجو اعطا خواهد شد.دانشجویان ایرانی در صورت تمایل می‌توانند در مراسم اعطای مدرک در دانشگاه سالنتو شرکت کنند.

جهت تحصیل در دانشگاه سالنتو (همانند دانشگاه شهید مدنی آذربایجان) هیچ شهریه تحصیلی دریافت نخواهد شد اما سایر هزینه‌های زندگی بر عهده دانشجو است.

۳. دانشگاه تهران با دانشگاه ایندیانا - پردو کشور آمریکا دوره مشترک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک برگزار می‌کند. این دوره مشترک بر اساس توافق انجام شده بین دانشگاه تهران و دانشگاه ایندیانا-پردو آمریکا با شرایط پذیرش حداکثر ۱۰ نفر در نیمسال اول ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ در رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی اجرا می‌شود.

پذیرش دانشجو در این دوره بصورت نیمه متمرکز (معرفی سه برابر ظرفیت هر رشته از سوی سازمان سنجش از میان متقاضیان دارای معدل کل ۱۴ یا بالاتر در مقطع کارشناسی و انجام مصاحبه حضوری توسط دانشگاه تهران) خواهد بود. در صورت رعایت تمامی ضوابط اعلام شده از سوی دو دانشگاه، دانش آموختگان این دوره دو مدرک جداگانه از دو دانشگاه دریافت می‌کنند.

مدت دوره بطور معمول دو و نیم سال تحصیلی (شامل پنج نیمسال تحصیلی) است که دو نیمسال اول در دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و سه نیمسال بعد در دانشگاه ایندیانا-پردو در کشور آمریکا برگزار خواهد شد.

در مدت تحصیل دانشجویان در ایران، دروس به زبان انگلیسی ارائه خواهند شد و در صورت نیاز، دانشجویان برای شرکت در کلاس‌های تقویت زبان انگلیسی به دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه تهران معرفی خواهند شد.

در پایان سال اول تحصیل دانشجویان به شرط گذراندن حداقل ۱۲ واحد درسی و احراز حداقل نمره ۱۴ از ۲۰ در هر درس و کسب حداقل نمره ۷۹ در آزمون تافل (IBT) یا حداقل نمره ۶/۵ در آزمون IELTS مجوز رفتن به دانشگاه ایندیانا-پردو را دریافت خواهند کرد. بر اساس توافق بین دو دانشگاه، این دانشجویان نیازی به شرکت در آزمون GRE نخواهند داشت.

از مجموع واحدهای گذرانده شده در دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران تعداد ۱۲ واحد با هماهنگی دانشگاه ایندیانا-پردو قابل انتقال به آن دانشگاه خواهد بود. تمامی واحدهای گذرانده شده در دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه تهران احتساب خواهد شد.

تعریف، راهنمایی و ارزیابی پروژه کارشناسی ارشد دانشجویان این دوره‌ها بصورت مشترک توسط اساتید دو دانشگاه انجام خواهد گرفت. پس از اتمام تحصیل در دانشگاه ایندیانا-پردو، دانشجویان موظف به بازگشت به ایران و تکمیل مراحل فراغت از تحصیل در دانشگاه تهران هستند.

تا زمانی که مراحل فراغت از تحصیل در دانشگاه تهران بطور کامل انجام نشده است، دانشجویان از هیچیک از دو دانشگاه مدرکی دریافت نخواهند کرد.

دانشجویانی که نمره تافل (IBT) آنها در هنگام عزیمت به آمریکا بین ۷۹ و ۹۹ و یا نمره IELTS آنها بین ۶/۵ و ۷ است باید در نخستین نیمسال تحصیلی در آمریکا در آزمون تعیین سطح زبان شرکت کنند. بر اساس نتیجه آزمون تعیین سطح، این دانشجویان ممکن است ملزم به شرکت در یک یا چند کلاس زبان انگلیسی در آن دانشگاه شوند. دانشجویانی که نمره تافل (IBT) آنها ۱۰۰ یا بالاتر و یا نمره IELTS آنها ۷/۵ یا بالاتر است از شرکت در آزمون تعیین سطح زبان و گذراندن کلاس‌های زبان انگلیسی معاف خواهند بود.

هزینه دوره در مدتی که دانشجویان در داخل کشور مشغول به تحصیل هستند بصورت ریالی و معادل شهریه دانشجویان پردیس‌های خودگردان دانشگاه تهران در رشته و مقطع مشابه و با همان سازوکار (ترکیب شهریه‌های ثابت و متغیر) محاسبه و دریافت خواهد شد.

هزینه دوره در مدت تحصیل در دانشگاه ایندیانا-پردو توسط آن دانشگاه بصورت دلاری و بر اساس ضوابط اعلام شده در سایت آن دانشگاه دریافت خواهد شد. دانشجویان این دوره که شرایط عزیمت به آمریکا را احراز کرده باشند از ۲۵ درصد تخفیف در شهریه عادی دانشجویان بین المللی (اعلام شده در سایت دانشگاه ایندیانا-پردو) برخوردار خواهند شد.

این دانشجویان همچنین مجاز به ارائه درخواست برای استفاده از کمک هزینه‌های متعارف در قالب دستمزدهای دستیار آموزشی (Teaching Assistant) و یا دستیار پژوهشی (Research Assistant) بر اساس ضوابط دانشگاه ایندیانا-پردو خواهند بود. در هر حال تصمیمگیری در مورد هر نوع کمک هزینه بطور کامل در اختیار دانشگاه ایندیانا-پردو خواهد بود.

هزینه‌های مسافرت و اقامت در کشور آمریکا بطور کامل به عهده دانشجویان خواهد بود و دانشگاه ایندیانا-پردو تعهدی در خصوص تأمین محل اقامت دانشجویان به عهده نخواهد داشت. برآورد هزینه‌های اقامت در شهر ایندیاناپولیس بصورت روزآمد از طریق سایت دانشگاه ایندیانا-پردو قابل دسترسی است.

دانشگاه ایندیانا-پردو ضمن معرفی دانشجویانی که شرایط اعزام به آمریکا را احراز کرده اند به یکی از کنسولگری‌های آن کشور در منطقه، هماهنگی لازم را برای اعطای ویزا به این دانشجویان به عمل خواهد آورد.

دانشجویانی که احیاناً به دلیل عدم اعطای ویزا از سوی دولت آمریکا موفق به عزیمت به آن کشور نمی‌شوند (به شرط آنکه تعمدا اقدامی که به عدم اعطای ویزا منجر می‌شود انجام نداده باشند) تحصیلات خود را در پردیس البرز دانشگاه تهران به پایان خواهند رساند (کلاس‌ها در دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران تشکیل خواهند شد). این دانشجویان تنها مدرک پردیس البرز دانشگاه تهران را دریافت خواهند کرد.

دانشجویان در مدت تحصیل در ایران تابع مقررات آموزشی دانشگاه تهران و در مدت تحصیل در دانشگاه ایندیانا-پردو تابع مقررات آموزشی آن دانشگاه خواهند بود.

۴. دانشگاه فردوسی مشهد با دانشگاه کاسل کشور آلمان در رشته زراعت و اصلاح نباتات گرایش «اگرو اکولوژی» با پذیرش ۳ نفر دوره مشترک اجرا می‌کند.

داوطلبان باید جز ۲۵ درصد دانشجویان برتر ورودی رشته علوم کشاورزی و منابع طبیعی محل تحصیل دوره کارشناسی خود باشند و به میزان ۴ برابر ظرفیت پذیرش برای مصاحبه معرفی خواهند شد. متقاضیان باید دارای مهارت زبان انگلیسی در سطح (B۲ معادل) IELTS ۶-۶.۵ یا بالاتر باشند.

کلاس‌های درسی این دوره در دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه کاسل آلمان به زبان انگلیسی است. هزینه‌های رفت و برگشت دانشجویان به آلمان و ایران و کمک هزینه‌های زندگی برای یک ترم و حداکثر ۵ توسط DAAD آلمان پرداخت خواهد شد و مازاد آن برعهده دانشجویان آلمانی و ایرانی خواهد بود.

در پایان دوره مدرک تحصیلی دانشجویان ایرانی توسط دانشگاه فردوسی مشهد و برای دانشجویان آلمانی توسط دانشگاه کاسل آلمان صادر خواهد شد. در این خصوص مکاتبه صورت می‌گیرد.

به گزارش مهر، میزان دوره‌های مشترک خارجی با دانشگاه‌های کشور در مقطع کارشناسی ارشد نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش داشته است. در سال ۱۴۰۱ دانشگاه‌های صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، فردوسی مشهد، شهید مدنی تبریز، اصفهان با دانشگاه‌های کشورهای خارجی دوره مشترک برگزار کرده بودند.

این دوره‌های مشترک میان دانشگاه اصفهان با دانشگاه لبنان، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با دانشگاه سالنتو ایتالیا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی با دانشگاه‌های Twente هلند، ENSAM فرانسه، ENIB فرانسه و دوستی ملل (RUDN) روسیه، دانشگاه اصفهان با دانشگاه کیم یانگ کره جنوبی، دانشگاه فردوسی مشهد با دانشگاه کاسل آلمان بوده است.

در سال ۱۴۰۱ میزان ظرفیت دوره‌های مشترک ۸۵ نفر بوده است.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین همکاری با دانشگاه خارجی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی