پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          07 دی 1393 - 28 December 2014



  امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه علامه با مرکز مطالعات جهانی شدن

تفاهم نامه علمی پژوهشی و بین المللی بین دانشگاه علامه و مرکز مطالعات جهانی شدن با حضور ریاست و معاونین این دو سازمان امضاء شد.

به گزارش خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مراسمی با حضورعلیرضا معیری رییس مرکز مطالعات جهانی‌شدن، حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از معاونین و مدیران و کارشناسان این مرکز و همچنین معاون پژوهشی دانشگاه علامه و مدیر روابط عمومی دانشگاه، تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی و بین المللی بین این دو نهاد امضا شد.

دکتر معیری رییس مرکز مطالعات جهانی‌شدن در ابتدای این مراسم گفت: من از مدت‌ها قبل به دنبال افزایش همکاری های این مرکز با دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی در زمینه افزایش همکاری‌های علمی و پژوهشی بوده‌ام.

وی تصریح کرد: دانشگاه علامه به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه های کشورمان یکی از اولویت‌های ما برای افزایش همکاری‌های علمی با دانشگاه ‌های کشور است.

معیری با اشاره به اینکه بعد از تغییر و تحولاتی که در سال گذشته در این دانشگاه رخ داد و دکتر سلیمی به عنوان رییس این دانشگاه برگزیده شدند ما بسیار خوشحال شدیم اظهار کرد: بنده از 12 سال قبل یعنی زمانی که دکتر سلیمی به عنوان هیات امنای دانشگاه روابط بین الملل، در وزارت خارجه فعالیت می کردند ایشان را می‌شناختم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مرکز مطالعات جهانی شدن در سال 82 تاسیس شد، بر اهداف و برنامه های خوب مرکز مطالعات جهانی شدن از ابتدای زمان تاسیس تاکید کرد و افزود: درواقع یکی از مهم ترین انگیزه‌های تاسیس این مرکز شناخت پدیده جهانی شدن و تاثیر آن بر روند زندگی مردم بود تا دستگاه‌های اجرایی و دولت بتوانند با آگاهی از این پدیده برنامه ریزی‌های صحیحی داشته و برخورد مناسبی با این پدیده داشته باشند.

معیری با اشاره به اینکه مرکز مطالعات جهانی شدن با دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور همکاری خوبی دارد خاطرنشان کرد: این مرکز آماده است تا با دانشگاه علامه که یکی از مهم ترین دانشگاه های کشور است در ابعاد مختلفی فعالیت های خود را آغاز کند.

وی یکی از پیامدهای این تفاهم نامه را اجرای پروژه‌ها و فعالیت های علمی به واسطه محققان این مرکز با دانشگاه علامه دانست و افزود: استفاده از نتایج این پروژه‌ها به وسیله مسئولان اجرایی و دستگاه های اجرایی کشور و دولت می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

رییس مرکز مطالعات جهانی شدن در خاتمه این جلسه را شروعی برای همکاری های بین این مرکز با دانشگاه علامه دانست و به تمامی حوزه ها از جمله رییس دانشگاه علامه و معاونین او خیر مقدم گفت.

در ادامه دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی با ابراز خوشحالی نسبت به آغاز همکاری‌های دانشگاه علامه با مرکز مطالعات جهانی شدن گفت: نزدیک به 17 سال پیش بنده جزو اولین کسانی بودم که در حوزه جهانی شدن تحقیقات علمی فراوانی انجام می‌دادم و به دنبال یک مفهوم انتخاب مناسب برای ترجمه واژه گلوبالیزیشن بودم.

وی ادامه داد: در آن زمان شاید هیچ کدام از ما فکر نمی‌کردیم که مرکزی به این عظمت تاسیس شود و دانشگاه‌های بزرگ کشور از طریق ارتباط با این مرکز، مطالعات و پژوهش های علمی خود را حول این مفهوم تنظیم کنند.

وی با اشاره به اینکه اولین کتاب در حوزه جهانی شدن با حمایت آقای دکتر معیری به قلم بنده منتشر شد خاطرنشان کرد: در آن زمان تردیدهای بسیار زیادی درباره عبارات و نظریاتی که حول مفهوم جهانی شدن ارائه شده بود وجود داشت در حالی که امروزه این مفهوم و عبارات مربوط به آن بسیار رایج شده است.

وی با اشاره به تحولات اخیر دانشگاه علامه گفت: دانشگاه علامه در دوران اخیر به سوی تولید دانش و فعالیت‌های پژوهش محور و تولید علم بومی که محصول تلاش دانشجویان و اساتید کشورمان باشد، پیش می رود. همچنین دور کردن این دانشگاه از فضای کشمکش‌های سیاسی و دورکردن این دانشگاه از فضای آموزشگاهی و تولیدکننده مدرک، یکی دیگر از تغییراتی است که در این دانشگاه و برنامه ریزی‌های آن رخ داده است.

سلیمی در ادامه تصریح کرد: همچنین تغییر جهت های مناسبی در مرکز مطالعات جهانی شدن در طی سال گذشته رخ داده که در تولید آثار و فعالیت های پژوهشی این مرکز به خوبی قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه آثار تولیدشده از سوی این مرکز آثار گرانمایه‌ای هستند که می تواند برنامه‌ریزان کشور را جهت دهی کند و تاثیر خود را در این خصوص بگذارد اظهار کرد: همکاری دانشگاه علامه به عنوان دانشگاه پایه علوم انسانی و اجتماعی با مرکز مطالعات جهانی شدن تنها به شناخت مفاهیم حوزه جهانی شدن، استفاده از توان اساتید و دانشجویان این دانشگاه و پژوهشگران و کارشناسان مرکز ختم نمی‌شود.

وی همچنین ادامه داد: البته اجرای این فعالیت‌ها هم بخشی از اهداف این تفاهم نامه است اما هدف اصلی این تفاهم‌نامه فراتر از این مسائل است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه سخنانش گفت: آگاهی که در دانشجویان و اساتید دانشگاه علامه و همچنین اعضای مرکز مطالعات جهانی شدن نسبت به شرایط، پدیده و مفاهیم مربوط به جهانی شدن وجود دارد بنیان علوم انسانی و اجتماعی را در جامعه ما و در دیگر نقاط جهان دگرگون خواهد کرد و این هدف اصلی امضای این تفاهم‌نامه است.

وی با اشاره به اینکه سخن من در این خصوص اغراق آمیز نیست بلکه واقعیتی است در علوم اجتماعی، بیان کرد: در پاره ای از موارد علوم اجتماعی جوامع محدود در مرزها را مورد مطالعه خود قرار می دهد در حالی که وقتی به فرآیند جهانی شدن نگاه می کنیم پدیده محصور در مرزها معنای خود را از دست می‌دهد.

سلیمی با اشاره به اینکه واحد مطالعه در علوم و حوزه‌های مختلف دانش اجتماعی و انسانی در حال دگرگون شدن است اظهار کرد: امروزه کمتر می‌توان پدیده‌های محصور در مرزها را پیدا کرد و مورد مطالعه قرار داد. چرا که امروز هر پدیده‌ای باید با توجه به مرز و بنیان جهانی آن جلب شود و این به معنای دگرگون شدن موضوع و ماهیت دانش است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه خاطرنشان کرد: به همین دلیل من فکر می‌کنم ارتباط دانشگاه علامه با مرکز مطالعات جهانی شدن می تواند به یافتن گستره‌هایی در حوزه مطالعات جهانی شدن کمک بسیاری کند.

وی با اشاره به اینکه این نوع ارتباط زمینه شکسته شدن حصار ذهنی دانشجویان و اساتید در قالب علوم اجتماعی کلاسیک را فراهم می کند، اظهار کرد: پدیده‌ها را باید در بستر جهانی شدن و به مثابه یک پل دید.

وی ادامه داد: ما سعی می کنیم به روش معینی برای اجرای این تفاهم نامه اقدام کنیم.

سلیمی با تاکید بر اینکه همکاری و تعامل دائمی در حوزه‌های مختلف بین این دو نهاد علمی یکی از مهم ترین اهداف ماست اظهار کرد: اجرای کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، برگزاری تورهای تحقیقاتی و اردوهای دانشجویی با هدف نشان دادن شرایط جهانی و تبیین پدیده جهانی شدن و مطالعاتی از این دست و همچنین برگزاری همایش های بین المللی با حضور چهره های برجسته این حوزه می تواند از جمله راه های همکاری این دو مرکز باشد.

رییس دانشگاه علامه تاکید کرد: امیدوارم این جریان همکاری به جریان متداومی بدل شود که فقط به حوزه‌های اقتصاد ، سیاست و فرهنگ محدود نیست؛ بلکه در حوزه هایی چون روانشناسی، مدیریت، حسابداری، فلسفه ، ادبیات و دیگر حوزه‌ها نفوذ خواهد کرد.

سلیمی ابراز امیدواری کرد که با حمایت اساتید و دانشجویان دانشگاه علامه و محققان و کارشناسان، مرکز مطالعات جهانی شدن پایه‌ای برای دگرگونی علوم اجتماعی و علوم انسانی، بر پایه جهانی شدن گذاشته شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ تحول در علوم انسانی بر پایه جهانی شدن به معنای خودباختگی در مقابل تولیدات علمی کشورهای دیگر نیست. البته یادگیری این تولیدات علمی بر همه ما واجب است، اما من فکر می‌کنم شکل گیری دانش بومی نیاز به آگاهی جهانی دارد و هیچ پدیده‌ای تا زمانی که بومی نباشد جهانی نخواهد شد. به همین دلیل طبیعی است که ما برای تحول در علوم انسانی و اجتماعی به واسطه متفکرین بومی خود بر درک و آگاهی بیشتر نسبت به پدیده جهانی شدن تاکید کنیم.


تگ ها دانشگاه وزارت علوم دانشجویی فرهادی امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه علامه با مرکز مطالعات جهانی شدن

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی