پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          04 بهمن 1394 - 24 January 2016


دیده‌بان جهانی کارآفرینی با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

مدیرکل کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در وزارت آموزش و پرورش با تشکیل شورای سیاست‌گذاری کارآفرینی، تفاهم نامه‌ای با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برای توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی با عنوان دیده‌بان جهانی کارآفرینی در کشور منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مازندران، سید مصطفی آذرکیش در اولین همایش کارآفرینی علم تا عقل شرق مازندران در حضور مسئولان دانش‌آموزان شهرستان بهشهر که در سالن توحید این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: توسعه آموزش‌های مهارتی به عنوان یکی از دغدغه‌های ملی مطرح است و آموزش و پرورش به عنوان بزرگ‌ترین نهاد تربیت‌کننده کارآفرین و دستگاه اجرایی آموزش‌دهنده مهارتی رسمی کشور به شمار می‌رود.

وی گفت: امروزه یکی از سیاست‌های برنامه‌های اولویت‌دار بر اساس اسناد تکمیلی و فرادستی، توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی است و خوشبختانه استان مازندارن در حوزه کارآفرینی به خصوص در راستای اجرای سند تحول بنیادین مازندران پیشرو است. 43.5 درصد از دانش آموزان دوره دوم متوسطه مازندران در مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تحصیل می‌کنند که این آمار از رتبه‌های برتر کشور است. در وزارت آموزش و پرورش با تشکیل شورای سیاست‌گذاری کارآفرینی و تفاهم‌نامه‌ای با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، برای توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی با عنوان دیده‌بان جهانی کارآفرینی در کشور منعقد شد.

وی افزود: به طبع آن، آموزش کارآفرینی را که بر اساس سه شاخص اصلی دیده‌بان جهانی شامل نگرش کارآفرین، رفتار کارآفرینان و نتایج عملکرد کارآفرینان تعیین و تبیین شده و باید برای اینکه فرهنگ کارآفرینی به عنوان باور بنیادی نهادینه شود، این سه نگرش را در جامعه ایجاد کنیم.

آذرکیش خاطرنشان کرد: چهار محور اصلی که آموزش یونسکو بر آن تاکید دارد آموزش برای دانستن، آموزش برای به کار بستن، آموزش برای زیستن و آموزش برای با دیگران زیستن است که بخش اصلی آن آموزش برای به کار بستن اعلام شده است. امروزه ملاک استعداد برتر هوش چندگانه است و این بحث که اگر دانش آموزی در رشته خاصی قرار گیرد، دارای هوش ضعیف‌تری است، امروزه در جهان منسوخ شده است.

وی افزود: بسیاری از دانش آموزان ایرانی در المپیاد مهارت جهانی دارای رتبه می‌شوند و آنها از همان تسهیلاتی بهره‌مند می‌شوند که نخبگان رشته‌های مختلف از آن برخوردار هستند و این نشانگر اهمیت و جایگاه آموزش‌های مهارتی است. ساعت آموزشی اقتصادی و حرفه‌ای ناظر بر کارآفرینی با دو ویژگی اصل مهارت‌های کارآفرینی و ویژگی‌های کارآفرینان باید در آموزش و پرورش لحاظ شود. بیش از 65 درصد افرادی که برای کسب مهارت به آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند، دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس هستند که این نشانگر آن است که صرفا تحصیلات دانشگاهی عامل دستیابی به شغل نیست.

آذر کیش با بیان اینکه امسال 1میلیون و 780 هزار دانش آموز متوسطه اول در طرح کاشف شرکت کردند، گفت: قطعا هیچ کدام از مهارت‌هایی که در هنرستان‌ها آموزش داده می‌شود، دور ریختنی نیست و در زندگی به کار می‌آید؛ زیرا شرایط ادامه تحصیل برای اکثریت جامعه فراهم است، اما امکان اشتغال وجود ندارد. در همه کشورهای پیشرفته در حوزه آموزش‌های مهارتی، اولویت‌های اصلی برای دانش آموزان و خانواده‌های آنها ورود به دانشگاه نیست، بلکه اولویت اول اشتغال و سپس کسب تحصیلات عالیه است.

وی اظهار کرد: ویژگی‌های کارآفرینان ریسک پذیری، استقلال طلبی، اعتماد به نفس، خلاقیت و نوآوری است که البته برخورداری از این ویژگی‌ها به تنهایی عامل موفقیت نمی‌شود، بلکه دانش‌آموزان باید در کنار کسب مهارت خلاقیت خود را بروز و ظهور دهند. باید جامعه را به سمتی بریم که دانش آموزان صرفا به دنبال مدرک گرایی و پست‌های پشت میز نشینی نباشند، بلکه به دنبال کسب مهارت و کارآفرینی باشند و این تغییر نگرش نیازمند همت مدیران استانی وشهرستانی است تا توسعه پایدار در کشور به وجود آید.

وی اظهار کرد: طبق گزارش یونسکو 48 درصد از کارفرمایان در آسیا و اقیانوسیه به دنبال نیروی کار ماهر هستند که در کشورشان وجود ندارد و یکی از استاندارهایی که مطرح می‌شود این است که به ازای هر یک کارشناس، چهار تکنسین و 12 نیروی کار ماهر نیاز است که در حال حاضر در ایران 12 کارشناس در هر دستگاهی وجود دارد، اما برای پیدا کردن یک نیروی کار ماهر اغلب با مشکل مواجه می شویم. امروزه نیاز اصلی کشور تربیت دانش آموزان کارآفرین است و در این راستا باید حتی یک مهارت به همه دانش آموزان متوسطه نظری نیز آموزش داده شود.

مدیر کل کار و دانش وزارت آموزش و پرورش در پایان تصریح کرد: سال گذشته بر اساس اولویت‌ها 100درصد اعتباری که برای هنرستان‌ها ابلاغ شده بود، تخصیص پیدا کرد و امسال تا کنون با افزایش 40 درصدی نسبت به سال گذشته 25 درصد اعتبار به استان‌ها تخصیص پیدا کرد.


تگ ها دیده‌بان جهانی کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران کارآفرینی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی