پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          24 خرداد 1395 - 13 June 2016


شرایط جدید انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور به پردیس های خودگردان

وزیر بهداشت آیین نامه انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور به پردیس های خودگردان و ظرفیت مازاد دانشگاه های علوم پزشکی را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تمامی دانشجویانی که تحصیل خود را از ابتدای سال ۲۰۱۷ در دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت در خارج از کشور آغاز کنند برای انتقال به داخل کشور باید مطابق با آیین نامه ابلاغ شده عمل کنند.

این آیین نامه در راستای ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی و ضرورت اطمینان از توانایی علمی تمامی دانشجویانی که در دانشگاههای خارج از کشور به تحصیل اشتغال داشته و متقاضی انتقال به دانشگاه های داخل کشور هستند بازنگری و تصویب شد.

آیین نامه انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور به دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور (پردیس های خودگردان و ظرفیت مازاد)، در شصت و دومین جلسه تاریخ ۲۰ دی ماه ۹۴ شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در ۱۳ ماده و ۱۷ تبصره مورد بازنگری و تصویب قرار گرفته است.

این آیین نامه جهت كلیه دانشجویانی كه تحصیل خود را از ابتدای سال ۲۰۱۷ در دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت شروع کنند لازم الاجراست و با توجه به ابلاغ آن كلیه مصوبات  و آیین نامه های مغایر برای مشمولین این آیین نامه ملغی شده است.

انتقال دانشجویان ایرانی از دانشگاه های خارج به دانشگاههای داخل کشور (در پردیس های خودگردان و ظرفیت مازاد) منوط به احراز شریط عمومی و اختصاصی و سایر شرایط مندرج در این آیین نامه، ارائه مدارک مورد تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مبداء و موافقت شورای انتقال وزارت بهداشت است.

پذیرش صرفا در پردیس خودگردان دانشگاه های علوم پزشکی کشور یا در قالب ظرفیت مازاد اعلام شده در دفترچه کنکور سراسری همان سال و یا در دانشگاه آزاد اسلامی امکان پذیر است.

دانشجویانی که در خارج از کشور در مقاطع مختلف (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای و ... ) به تحصیل اشتغال دارند، در صورت احراز شرایط انتقال، فقط در همان مقطع تحصیلی یا مقطع پایین تر در دانشگاه های داخل کشور مجاز به ادامه تحصیل هستند.

دانشجویانی که حداقل شرایط لازم برای انتقال در مقطع تحصیلی خود را ندارند، به شرط داشتن شرایط و معدل مقطع تحصیلی پایین تر می توانند به مقطع پایین تر منتقل شوند.

از جمله شرایط عمومی انتقال، خروج قانونی از کشور، مورد تایید بودن دانشگاه محل تحصیل متقاضی با توجه به آخرین مصوبات شورایعالی ارزشیابی مدارک تحصیلی قابل دسترسی در سایت مرکز خدمات آموزشی، نداشتن منع قانونی برای ادامه تحصیل در دانشگاه مبداء و دانشگاه های داخل از نظر مقررات آموزشی و نظام وظیفه است.

ممنوعیت انتقال از دانشگاههای غیرمجاز

نکته مورد توجه این است که انتقال از دانشگاه هایی که نام آنها در لیست دانشگاه های مورد تایید از نظر وزارت بهداشت نیستند، ممنوع است.

همچنین دارا بودن دیپلم ۱۲ ساله و یا دیپلم ۱۱ ساله متوسط و گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی یا معادل ارزشیابی شده آنها به تایید وزارت آموزش و پرورش در رشته های علوم تجربی و یا ریاضی فیزیک الزامی است و از جمله شروط انتقال است.

مدارک ارزشیابی شده دیپلم متوسطه و دوره پیش دانشگاهی صرفا در خصوص افرادی که قبل از سن ۱۸ سالگی در خارج از کشور حضور داشته اند، قابل پذیرش است. صرفا مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی که قبل از شروع به تحصیل در دانشگاه مبداء اخذ شده ، قابل استناد است.

دارا بودن مدرک تحصیلی هر دوره برای ورود به دوره بعد، که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.

جدول شرایط اختصاصی انتقال دانشجویان ایرانی از دانشگاه های خارج از کشور در مقاطع مختلف تحصیلی


مقطع میانگین کل نمرات دوره متوسط، دیپلم، پیش دانشگاهی میزان واحدهای گذرانده شده در دانشگاه مبداء میانگین نمرات در دانشگاه مبداء
کاردانی میانگین کل نمرات امتحانات پایان دوره متوسط ۱۲ ساله یا دیپلم ۱۱ ساله و دوره پیش دانشگاهی نباید کمتر از ۱۳ باشد گذراندن حداقل ۱۸ واحد درسی حداقل میانگین نمرات ۱۳
کارشناسی پیوسته میانگین کل نمرات امتحانات پایان دوره متوسط ۱۲ ساله یا دیپلم ۱۱ ساله و دوره پیش دانشگاهی نباید کمتر از ۱۴ باشد گذراندن حداقل ۳۶ واحد درسی حداقل میانگین نمرات ۱۴
کارشناسی ناپیوسته میانگین کل نمرات پایان دوره کاردانی نباید کمتر از ۱۳ باشد گذراندن حداقل ۱۸ واحد درسی حداقل میانگین نمرات ۱۴
کارشناسی ارشد ناپیوسته میانگین کل نمرات مقطع کارشناسی نباید کمتر از ۱۵ باشد گذراندن حداقل ۱۶ واحد درسی حداقل میانگین نمرات ۱۵
دکتری عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) میانگین نمرات کتبی دیپلم متوسطه نباید کمتر از ۱۶ و میانگین کل دیپلم متوسط پایان دوره ۱۲ ساله یا دیپلم ۱۱ ساله و دوره پیش دانشگاهی نباید کمتر از ۱۷ باشد گذراندن حداقل ۷۲ واحد درسی حداقل میانگین نمرات ۱۵
دکتری تخصصی Ph.D

دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی از دانشگاه های معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت

معدل پایان دوره مقطع قبلی آنان کمتر از ۱۵ نباشد

- -

کشورهایی که سیستم نمره دهی آنها هم طراز با سایر کشورها نباشد، حداقل میانگین کل نمرات واحدهای پذیرفته شده آنان در شورای انتقال تعیین می شود.

انتقال دانشجویانی که در مقطع B.Pharm رشته داروسازی به تحصیل اشتغال دارند به رشته مذکور در دانشگاه های داخل کشور امکان پذیر نیست.

دانشجویان دوره دکتری تخصصی خارج از کشور در صورتی که برنامه آموزشی دوره آنها در خارج همانند برنامه آموزشی داخل کشور دارای دو مرحله آموزشی و پژوهشی باشد، می توانند به دوره های دکتری تخصصی منتقل شوند.

منوط به آنکه دروس مربوط به مرحله اول را به اتمام رسانده و در امتحان جامع خارج از کشور شرکت و موفق به اخذ حداقل نمره ۱۵ شوند و در صورتی که دانشگاه مبداء فاقد امتحان جامع باشد، به مرحله پژوهش رسیده باشند.

دانشجویان دوره دکتری پژوهشی شاغل به تحصیل در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در صورت حضور تمام وقت در خارج از کشور در دانشگاه مربوطه به مدت حداقل ۲ سال و گزارش پیشرفت موفقیت آمیز پایان نامه، امکان انتقال به دوره های دکتری پژوهشی داخل کشور را دارند.

دارا بودن یکی از مدارک زبان انگلیسی در جدول قبل از اخذ پذیرش از دانشگاه مقصد جهت این دسته از داوطلبان ضروری است.

جدول مدارک زبان انگلیسی

نوع مدرک MCHE TOEFL IELTS MELAB TOLIMO MHLE
نمره حداقل نمره ۵۰ حداقل نمره ۴۸۰ حداقل نمره ۵ (مدرک آکادمیک) حداقل نمره ۷۰ حداقل نمره ۴۸۰ حداقل نمره ۵۰

شرایط انتقال دانشجویان بورسیه مقطع دکتری تخصصی شاغل به تحصیل در خارج از کشور در صورت تایید شورای اجرایی بورس بر اساس آیین نامه تبدیل بورس خارج به داخل خواهد بود.

شرایط انتقال دستیاران رشته های تخصصی بالینی نیز در این آیین نامه تشریح شده است.

بر اساس این آیین نامه، انتقال دستیاران بالینی ورودی های قبل از سال های ۲۰۰۸ میلادی در حیطه مصوبات شورایعالی ارزشیابی است.

انتقال دستیاران ورودی های سال ۲۰۰۸ میلادی و به بعد ممنوع و از حیطه اختیارات شورای انتقال و شمول این آیین نامه خارج است.

نحوه انتقال داوطلبان در این آیین نامه از طریق ثبت نام در سامانه انتقال مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت ذکر شده است.

داوطلبان با ورود به سایت مرز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در آن سامانه ثبت نام می کنند و مدارک خود را بارگذاری می کنند.

فقط مدارک تحصیلی رسمی که به تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحصیل دانشجو رسیده باشند مورد بررسی قرار خواهند گرفت. انتقال دانشجویانی که دارای سیت تحصیلی (مبادلات و موافقت نامه های فرهنگی بین دولتها) هستند به دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور ممنوع است.

درخواست متقاضیان انتقال در شورای انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور که در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت تشکیل می شود، مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به رشته تحصیلی، ظرفیت پردیس های خودگردان یا ظرفیت مازاد دانشگاه های علوم پزشکی و شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان، نسبت به پذیرش یا رد درحواست آنان اقدام خواهد کرد.

درخواست انتقال رسیده برای هر سال تحصیلی صرفاً برای همان سال معتبر است.

اخذ پذیرش از پردیس های خودگردان، ظرفیت مازاد دانشگاه های علوم پزشکی و یا دانشگاه آزاد به عهده دانشجو است. پذیرش قطعی متقاضیان پذیرفته شده در شورای انتقال منوط به تایید صلاحیت آنان از سوی هسته تحقیق و نظر دهی دانشگاه پذیرنده است.

شورای انتقال متشکل از معاون آموزشی وزارت بهداشت، رئیس مرکز خدمات آموزشی، معاون دانشجویان داخل مرکز خدمات آموزشی و معاون دانشجویان خارج مرکز خدمات آموزشی و ۳ نفر از معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی و دبیران شوراهای علوم پایه، دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی عمومی است.

ادامه تحصیل دانشجویان انتقالی خارج از کشور به دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور طبق ضوابط و مقررات آموزشی دانشجویان داخل است.

دروسی که از نظر ساعت و محتوای آن ۸۰ درصد با برنامه های مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مطابقت دارند و نمرات آنها حداقل ۱۲ است با تایید گروه آموزشی مربوطه، به شورای تطبیق واحد دانشگاه ارسال می شود.

شورای انتقال برای انتقال افراد با موارد خاص تصمیم می گیرد.

موارد خاص شامل دانشجویانی است که به دلایل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از کشور محل تحصیل خود اخراج شده و این امر به تایید سرپرستی های دانشجویی و نمایندگی های علمی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا شورای امنیت ملی رسیده باشد.

همچنین دانشجویانی که پس از شروع به تحصیل مبتلا به بیماری صعب العلاج شده اند و این موضوع به تایید شورایعالی پزشکی وزارت بهداشت رسیده باشد، جزء موارد خاص محسوب می شوند.

دانشجویانی که پس از اشتغال به تحصیل در خارج از کشور به دلایلی دارای حکم کفالت از مراجع ذیصلاح قانونی شوند و موارد پیش بینی نشده به دستور وزیر هم جزء موارد خاص محسوب می شوند.

دانشجویان انتقالی از خارج از کشور ملزم به پرداخت شهریه تحصیلی خود طبق مصوبات هیات امنای دانشگاه هستند و بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، میزان شهریه دریافتی از دانشجویان با توجه به نوع رشته و سطح خدمات آموزشی، کمک آموزشی و رفاهی ارائه شده توسط هیات امنای دانشگاه تعیین و اعلام می شود.



تگ ها انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور پردیس های خودگردان دکتری عمومی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی