پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          14 امرداد 1395 - 04 August 2016


تدوین آئین‌نامه منع دخالت نهادهای خارجی در دانشگاه‌ها



وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین آئین‌نامه‌ای برای جلوگیری ازدخالت‌ نهادهای خارج از دانشگاه در مراکز آموزشی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد فرهادی صبح امروز در نشستی با روسای دانشگاه‌های استان‌های خراسان در دانشگاه فردوسی با بیان این مطلب اظهار کرد: ما باید با اساتید و دانشجویان و همچنین تشکل‌های دانشجویی ارتباط بیشتری داشته باشیم و تشکل‌های دانشجویی باید به شکل خاصی مورد توجه قرار گیرند. اما براساس گزارش‌هایی که به دست ما رسیده متاسفانه شنیده می‌شود، جلسات شورای نظارت بر فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها بعضا تشکیل نمی‌شود و همین مساله باعث بروز برخی اتفاقات می‌گردد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برگزاری جلسات شورای نظارت بر فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها قطعا می‌تواند به فعالیت این مجموعه‌ها کمک کند، تصریح کرد: بعضا به دلیل برگزار نشدن این جلسات برخی تشکل‌ها مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و متاسفانه ارگان‌های خارج از دانشگاه نیز گاها در این مساله دخالت می‌کنند.

فرهادی تاکید کرد: برای این منظور آئین‌نامه‌ای تهیه شده تا مانع دخالت‌های نهادهای بیرونی در دانشگاه‌ها شود. در این راستا با دستگاه‌های دیگر در حد روسای قوا جلساتی داشته‌ایم تا دیگر شاهد چنین مسائلی در دانشگاه‌ها نباشیم. زیرا قطعا کسی نباید در دانشگاه دخالت کند، مگر امنیت یک شهر به خطر افتاده باشد. چنین مساله‌ای نیز باید با اطلاع و دخالت رئیس دانشگاه صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات آموزش عالی در کشور، اضافه کرد: آموزش عالی در کشور ما مدلی خاص است به این معنا که نه دانشگاه‌های ما صددرصد مستقل هستند و نه به شکل یک اداره کل اداره می‌شوند. به همین جهت تداخل‌هایی در فعالیت‌های آنان شکل می‌گیرد و از چند مرجع برای ما قوانین و مقررات تنظیم می‌گردد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: پس از این باید طرح آمایش آموزش عالی بیشتر مطرح شده و همگان برای تحقق آن تلاش کنند. ما برای تصویب کلیات آمایش آموزش عالی حدود یک سال فعالیت داشته‌ایم و در این راستا توسعه و توازن آموزش عالی، تنوع نظام‌ها و نیازهای محلی، منطقه‌ای و ملی مورد توجه قرار گرفت.همچنین یکی از اصلی‌ترین نکاتی که در ساماندهی آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته منطقه‌بندی‌ کردن آموزش عالی به 10 منطقه است که البته این مساله شامل مراحل اجرایی است و باید روی آن کار شود. 

وی تاکید کرد: ابلاغ سند آمایش آموزش عالی به معنای اجرای بخش‌نامه‌ای و آئین‌نامه‌ای آن نیست. در این مسیر باید فرهنگ‌سازی صورت گرفته و توجیهات انجام شود چرا که در حال حاضر برای اجرایی شدن این سند ما از پشتوانه قانونی برخوردار هستیم و باید برای اجرای آن پاسخگو باشیم.

فرهادی گفت: فاز اول سند آمایش آموزش عالی مشخص شدن مناطق ده‌گانه است. برای این منظور ما باید در هر منطقه یک یا تعدادی دانشگاه معین داشته باشیم. امسال با این منطقه‌بندی انتظار از دانشگاه‌ها برای مشارکت در تحقق آن بیشتر است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر ضرورت ساماندهی آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: در حال حاضر آموزش‌های کوتاه‌مدت علاوه بر وزارت علوم، در وزارتین کار و آموزش و پرورش نیز صورت می‌گیرد. به همین جهت باید ساماندهی دقیقی در این حوزه انجام دهیم. البته برای این منظور ستادی در سطح وزارت‌خانه تشکیل شده و پیگیر این ساماندهی است.

وی با بیان اینکه باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان در سطح دانشگاه‌ها فرهنگ‌سازی صورت گیرد، تصریح کرد: حرکت به سمت تولیدات دانش‌بنیان باید مبتنی بر دانش و دانشجو باشد تا بتوان  مشکلات کشور را از این منظر حل کرد. در واقع دانشگاه‌ها در مورد چیستی اقتصاد مقاومتی باید کار کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در ستاد اقتصاد مقاومتی چند سرفصل مهم  تعیین شده که یکی از آن‌ها ساماندهی آموزش عالی و تولیدات فناورانه داخلی است. علاوه بر این بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها نیز مورد توجه است.

فرهادی در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی از مشکلات دانشگاه‌ پیام نور، بیان کرد: دانشگاه پیام نور دانشگاه خوبی است که می‌تواند به کل جمعیت بالغ کشور آموزش ارائه کند. البته این مساله باید در چارچوب‌های قانونی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: قرار بود دانشگاه پیام نور در مسافت‌های حساب شده و هر 30 کیلومتر یک واحد داشته باشد و حداکثر آموزش‌های آن نیمه‌حضوری باشد. متاسفانه امروز شاهد این هستیم که این مسائل رعایت نشده است. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: این دانشگاه می‌تواند با شیوه‌های مجازی به اندازه کل کشور دانشجو داشته باشد اما این آموزش‌ها نباید حائز رشته‌های عملی باشند. چرا دانشگاه پیام نور باید خوابگاه از ما بخواهد؟ در حالی که این دانشگاه قرار نبود دانشجوی مقیم داشته باشد. همچنین امروز بسیاری از ساخت‌وسازهای دانشگاه پیام نور رها شده و روند ساخت و سازهای برخی واحدهای این دانشگاه بین 5 تا 30 درصد نیمه تمام مانده است. 

وی بیان کرد: اگر این دانشگاه در چارچوب اساس‌نامه حرکت کند قطعا اتفاق مثبتی است. حتی می‌توان در قالب دانشگاه پیام نور برخی از رشته‌هایی که تا حدودی فعالیت‌های عملی نیز دارند را ارائه کرد.


تگ ها نهادهای خارجی در دانشگاه‌ها آیین نامه دانشگاه ها منع دخالت در دانشگاه ها

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی