پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          09 اسفند 1402 - 28 February 2024


هشت استاد ممتاز دانشگاه تهران حکم، تندیس و نشان ویژه استاد ممتازی را از سوی رییس دانشگاه تهران دریافت کردند.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، دکتر غلامعلی افروز از دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی و دکتر علی‌اکبر صبوری از مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، دکتر محمدعلی اخوان بهابادی از دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی از دانشکده دامپزشکی، دکتر محمود کمره‌ای و دکتر جواد فیض از دانشکدگان فنی و دکتر عباس مصلی‌نژاد از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، هشت استاد ممتاز دانشگاه تهران هستند که حکم، تندیس و نشان ویژه استاد ممتازی را از سوی دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران دریافت کردند.

بر اساس مصوبه هیأت امنای دانشگاه تهران و به منظور بهره‌مندی هر چه بیشتر و بزرگداشت و ارج نهادن به اعضای هیأت علمی دانشگاه با مرتبه استادی که دارای شایستگی‌های علمی و شخصیت فرهنگی شاخص در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز حسن شهرت و دارای مرجعیت علمی در زمینه تخصصی خود باشند، طبق ضوابط دستورالعمل نحوه انتخاب استاد ممتاز، معرفی می‌شوند.

شرط اولیه به منظور احراز مقام استاد ممتازی دانشگاه تهران، دارا بودن ۱۰ سال سابقه خدمت تمام وقت در دانشگاه تهران پس از ارتقا به مرتبه استادی است. همچنین برای این منظور، کسب حداقل ۲۵۰ امتیاز از فعالیت‌های پژوهشی، فناوری و هنری پس از ارتقا به مرتبه استادی بر مبنای آئین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی، الزامی است.

نحوه انتخاب استاد ممتاز در دانشگاه تهران به این ترتیب است که مدیران گروه‌های علمی و یا رؤسای دانشکده‌ها و همچنین اساتیدی که حداقل پنج سال سابقه استادی در دانشگاه دارند می‌توانند نامزدهای مدنظر خود برای استاد ممتازی را به صورت محرمانه و با ذکر دلایل شایستگی‌های عضو هیأت علمی مربوطه، ارائه کنند.

پس از بررسی شاخص‌های کمی و کیفی مورد توجه در دستورالعمل نحوه انتخاب استاد ممتاز، شورای انتخاب استاد ممتاز که ریاست آن بر عهده رئیس دانشگاه تهران قرار دارد و علاوه بر معاونان پژوهشی، آموزشی، بین‌الملل و فرهنگی دانشگاه، تعدادی از شخصیت‌های علمی پژوهشی برجسته کشور نیز در آن عضویت دارند، به تصمیم‌گیری درباره استاد ممتازی اساتید می‌پردازند.

بر اساس مصوبه هیأت امنای دانشگاه تهران، حکم استاد ممتازی توسط رئیس دانشگاه تهران صادر می‌شود. تعویق بازنشستگی بر اساس آئین‌نامه استخدامی دانشگاه و اعطای یک پایه ترفیع ممتاز از جمله مواردی است که به استاد ممتاز دانشگاه تهران تعلق می‌گیرد.

استادان ممتاز، پیشروان مسیر توسعه واقعی هستند

دکتر سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در آئین اعطای نشان ویژه استاد ممتازی به هشت استاد ممتاز دانشگاه تهران که در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، از الگوسازی و امیدآفرینی در جامعه و قدرشناسی جایگاه علم و عالم، به عنوان مهمترین اهداف برگزاری آئین اعطای نشان ویژه استاد ممتازی نام برد و گفت: اگر می‌خواهیم مسیر توسعه را به معنای واقعی طی کنیم باید پیشروهای این مسیر، این اساتید ممتاز و اندیشمند باشند.

وی گفت: هر کشوری بخصوص کشورهایی که در مسیر توسعه قرار دارند اگر یکی از این استادان ممتاز و نمونه‌های درخشان را داشته باشند، می‌توانند ارزش‌افزوده بسیاری را برای ملت و کشور خود فراهم کنند.

وی با اشاره به تاکید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر اینکه اساتید باید در صدر قرار گیرند، یکی از اهداف برگزاری آئین اعطای نشان ویژه استاد ممتازی به استادان ممتاز دانشگاه تهران را تحقق این تاکید وزیر علوم دانست و خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم این اساتید را که نجیب و قانع هستند و وقتی با این عزیزان مواجه می‌شوم هیچ خواسته‌ای ندارند و همیشه تلاش کرده‌اند با تمام وجود در خدمت علم و توسعه فرهنگ این کشور عزیز باشند، قدر بدانیم.

رئیس دانشگاه تهران افزود: علاوه بر اینکه به دنبال این هستیم که لبخند رضایتی را بر لبان این اساتید عزیز بنشانیم، اهداف دیگری از برگزاری آئین‌های اینچنینی داریم. کشور ما به شدت نیازمند شناختن این اساتید ارزشمند است. کشورمان یک پیشینه و دیرینه بسیار افتخارآمیزی هم از جنبه ملی و هم از جنبه مذهبی دارد و اسلام عزیز این پیشینه را غنایی دوچندان بخشیده است. ما اگر می‌خواهیم مسیر توسعه را به معنای واقعی طی کنیم باید پیشروهای این مسیر، این اساتید ممتاز و اندیشمند باشند. بنابراین وظیفه داریم این اساتید را بشناسیم و بشناسانیم.

مقیمی بر ترویج علم و فرهیختگی و فرزانگی از طریق معرفی دانشمندان و اندیشمندان تاکید کرد و گفت: نمادهای حکمت و فرزانگی، حکیمانی هستند که در دسترس ما هستند و ما باید آنها را برای جوانان تبلیغ و ترویج کنیم. بنابراین الگوواره‌های دانشگاهی و حتی عموم جامعه ما بایستی این فرهیختگان و عزیزان باشند.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران با بیان اینکه عملکرد اساتید دانشگاه می‌تواند در قالب‌های Outputs و Outcomes و Effects متجلی شود که بیانگر مراحل تکاملی این خروجی‌های عملکرد است. وقتی صحبت از Outputs یا ستاده ها می‌کنیم یعنی یک سری خروجی‌های علمی است که حاصل تلاش‌هایی است که در قالب مقالات و فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی مطرح می‌شود.

وی افزود: مرحله متکامل تر، قوی‌تر و تقویت‌شده‌تر از آن Outcomes هستند که ناظر بر دستاوردها است؛ بگونه ای که استاد علاوه بر خروجی‌های علمی و پژوهشی، از طریق این دستاوردها به حل مسائل جامعه در حوزه تخصصی خود می‌پردازد. و مرحله بالاتر از آن Effects (اثرات) هستند که بیانگر اثربخش بودن استاد هستند. معیارهایی که برای تعیین استاد ممتاز بر روی آنها تاکید داشتیم، شاخص‌های عملکردی از نوع Effects بوده‌اند.

مقیمی گفت: اثر ماندگار، شاگردپروری و اثرگذاری اجتماعی از جمله عواملی هستند که اساتید ممتاز را از سایر اساتید متمایز می‌سازند. درباره اثرگذار اجتماعی اساتیدی که امروز در دانشگاه تهران به عنوان اساتید ممتاز تجلیل می‌شوند، می‌توان در باره هر کدام‌شان ساعت‌ها بحث کرد و راجع به آثار و عملکرد آنها در عرصه‌های ملی، بین‌المللی، دانشگاهی، دانشکده‌ای و حتی کلاس درس‌شان صحبت کرد.

وی افزود: وجه تمایز اساتید ممتاز در مقایسه با ستاده‌ها و دستاوردهای سایر اساتید، میزان اثرگذاری آنها در عرصه علم و فناوری و فرهنگ در جامعه است. این اساتید ممتاز دانشگاه تهران ممکن است در یک محیط اجتماعی و محیط‌های دانشگاهی دیگر حضور فیزیکی نداشته باشند، ولی همواره دانشگاهیان در عرصه داخلی و بین‌المللی از دستاوردهای علمی آنها بهره‌مند شده‌اند و توانسته‌اند با جریان‌سازی علمی خود، مسیر جدیدی را پیش روی اندیشمندان قرار دهند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: همانطور که در رابطه با مدیران اثربخش می‌گوئیم، مدیر اثربخش، مدیری است که در هنگام عدم حضورش نیز سازمان بخوبی کار کند؛ تعبیرم این است که استاد ممتاز به عنوان استاد اثرگذار، می‌تواند جهت علمی را در حوزه تخصصی خود تعیین کند و دانشگاهیان از او الگو می‌گیرند و مسیر ترقی خود را بر اساس الگوهای رفتاری و عملکردی استاد ممتاز تنطیم می‌کنند.

وی توضیح داد: این اساتید بزرگوار که شایسته عنوان استاد ممتاز شده‌اند، ممکن است در خیلی از دانشگاه‌ها و مکان‌های جامعه حضور نداشته‌اند، اما تشعشع عملکردشان در جای جای ایران عزیز و در سطح بین‌المللی قابل رؤیت است و این عزیزان همان سرمایه‌های کمیاب و ارزشمندی اند که باعث افتخار دانشگاه تهران هستند.

مقیمی با قدردانی از مهندس ابراهیم جمیلی مدیرعامل بنیاد علم و فناوری جمیلی به عنوان حامی اصلی تأمین منابع مورد نیاز برای برگزاری و تهیه هدایای آئین اعطای نشان ویژه استاد ممتازی، گفت: خیرین نیک‌اندیش همواره مایه دلگرمی ما هستند و انرژی می‌دهند و در کنارش منابع مالی مورد نیاز برای رویدادها را تأمین می‌کنند که البته حضور معنوی ایشان خیلی مهمتر و اثرگذار تر از منابع مالی است.

رئیس دانشگاه تهران گفت: خدا را شکر می‌کنم که این توفیق نصیب بنده شده است که به عنوان خادم علما و دانشمندان و فرهیختگان در دانشگاه تهران توفیق خدمت داشته باشم. نمی‌دانم آیا مقامی بالاتر از خادمی علما وجود دارد یا خیر؛ افتخار می‌کنم و فکر می‌کنم که حتماً یکی از جایگاه‌های مهم این است که آدم توفیق داشته باشد بتواند خدمت واقعی به دانشمندان کند. حالا اینکه چقدر در این کار موفق بوده‌ام، از خدا می‌خواهم به من کمک کند که در خدمت به این علما و اندیشمندان و فرهیختگانی که دانشگاه تهران انبوهی از این سرمایه‌های ارزشمند را در اختیار دارد، لیاقت خدمتگزاری داشته باشم.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

تگ ها استاد ممتاز دانشگاه تهران

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی