پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba


دسترنج کشاورزان کرمانی در کارخانه‌های ادکلن‌سازی اروپا






 همزمان با فصل بهار طبیعت نیز رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرد بسیاری از دشتهای کرمان مملو از گل شده‌اند و در این میان ذهن‌های متفکر فردی خلاق دشت‌های کرمان را به مکانی مناسب برای کشت گل محمدی تبدیل کرده است و نتیجه این تدبر هوشمندانه هزاران هکتار مزارع گل محمدی است که این روزها در دشتهای مختلف استان کرمان به ویژه در منطقه لاله زار و گلزار در شهرستان بردسیر روییده است.

سالها قبل همایون صنعتی که سرخورده از برخوردهای شهرنشینی برای گذران عمر به دور از هیاهوی روزگار به دامنه کوه‌های لاله زار در شهرستان بردسیر پناه برد. مبتکر کشت گل محمدی در لاله زار شد.

همایون صنعتی که یکی از خیرین بنام کرمانی و موسس پرورشگاه صنعتی در شهر کرمان بود پس از اینکه فقر و محرومیت مردم منطقه و کشت گیاهان بی ثمر و گاه مضر را در منطقه‌ای خوش آب و هوا را می‌دید در میان شگفتی مردم و روستانشینان کشت گل محمدی را در لاله زار آغاز کرد.

در ابتدا مردم محلی مجنونش می‌دانستند و گمان نمی‌کردند از راه کشت گل نیز می‌توان روزگار گذراند اما پشتکار همایون و شهین دخت صنعتی به بار نشست و امروز پس از گذشت چندین دهه از آغاز کشت نخستین نهال گل محمدی در لاله زار بردسیر شاهد کشت بیش از سه هزار هکتار مزرعه گل محمدی و احداث بزرگترین کارخانه گلاب ایران در این منطقه هستیم و طبق سیاستگذاری‌های انجام گرفته مزارع زیر کشت گل محمدی به زودی به 5 هزار هکتار نیز خواهد رسید.

این روزها به جز لاله زار مزارع شهرستان‌های دیگر استان نیز به دنبال سوددهی بالای گل کاران به کشت این محصول روی آورده‌اند و این گل در اکثر شهرستان‌های شمالی استان کرمان کشت می شود و سود هنگفتی را عاید کشاورزان می کند.






آغاز برداشت گل محمدی

مدير جهاد كشاورزي شهرستان بردسير در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: با آغاز فصل بهار در شهرستان بردسیر کار کشاورزان در بزرگترین کشتزارهای گل محمدی استان کرمان و یکی از بزرگترین مجموعه های گل کاری ایران آغاز شده است و هم اکنون برداشت محصول نیز از بیش از سه هزار هکتار مزارع گل محمدی در حال انجام است.

حمیدرضا ارجمند افزود: با توجه به توجیه بالای اقتصادی کشت گل محمدی در منطقه لاله زار گسترش کشتزارها و حمایت از کشاورزان گل کار در دستور کار قرار گرفته است بطوریکه از دو هزار و 500 هکتار گلزار در سال جاری به سه هزار هکتار ارتقا پیدا کرده ایم و این روند ادامه خواهد داشت.

صادرات گل به کشورهای اروپایی

وی کشت گل محمدی و صنایع بالا دستی گل را از جمله زودده‌ترین کشت‌ها در بردسیر و برخی از شهرستان‌های استان کرمان برشمرد و گفت: تغییرات آب و هوایی و سردسیر بودن منطقه شرایط مساعدی را برای کشت گلهای مرغوب فراهم کرده است و هم اکنون بخش قابل توجهی از محصول برداشت شده در هر سال به کشورهای اروپایی صادر می شود.

ارجمند ادامه داد: با توجه به وسعت کشت و مطلوب بودن محصول سال جاری پیش بینی می شود شش هزار و 250 تن گل محمدی از گلستانهای شهرستان بردسیر برداشت و روانه کارخانه های گلاب گیری شود.

وی خواستار توسعه صنایع بالا دستی گل محمدی در شهرستان بردسیر شد و گفت: هم اکنون یکی از بزرگترین کارخانه های گل محمدی در بردسیر و منطقه لاله زار در حال فعالیت است اما با این وجود 60 درصد محصول برای فرآوری به خارج از شهرستان ارسال می شود.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از اسانس محصول پس از فرآوری در کارخانه های داخلی به کارخانه های مطرح ادکن و عطر سازی اروپایی ارسال می شود و از این طریق ارز قابل توجهی نصیب کشور می شود.

وی توسعه این صنعت در شهرستان بردسیر را از سیاستهای راهبردی جهاد کشاورزی دانست و افزود: حمایت از کشاورزان، توسعه صنایع و تسهیل صادرات و بازاریابی می تواند در افزایش سود دهی این صنعت تاثیرگذار باشد.

ارجمند افزود: هم اکنون لاله زار بردسیر پس از کاشان دومین قطب تولید گل محمدی در کشور است تولید این گل کاملا ارگانیک و بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی انجام می شود و یکی از دلایل اقبال کارخانه های مطرح اروپایی به اسانس گل محمدی لاله زار ارگانیک بودن محصول است.

برگزاری هشتمین جشنواره گل محمدی در نیمه دوم خرداد

با آغاز کشت این محصول بسیاری از گردشگران و مردم استانهای هم جوار در انتظار برپایی هشتمین جشنواره گل محمدی در بردسیر هستند، هر چند اما و اگرهایی در خصوص برپایی این جشنواره از سوی دوستداران محیط زیست مطرح می شود اما امسال نیز مسئولان در نظر دارند این جشنواره را در نیمه دوم خرداد برگزار کنند.

فرماندار بردسیر در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: شهرستان بردسیر در کنار توسعه بخش صنعت به صورت سنتی در زمینه کشاورزی نیز حرفهای زیادی برای زدن دارد و از جمله پتانسیلهای این شهرستان کشت زارهای گسترده گل محمدی است که عملا موجب تحول در اقتصاد مناطق محرومی مانند لاله زار، گلزار، نگار و سایر مناطق این شهرستان شده است.

هادی احمدی از لاله زار به عنوان مرتفع ترین منطقه مسکونی کشور در دامنه کوههای هزار نام برد و گفت: شرایط خاص و سردسیر بودن منطقه موجب شده است بهترین وضعیت آب و هوایی برای پرورش گل محمدی فراهم شود و هر سال نیز شاهد افزایش کشت این محصول توسط مردم منطقه هستیم بطوریکه اقتصاد مردم محروم منطقه نیز کاملا تغییر کرده است و سالانه میلیاردها تومان از راه تولید کشت گل محمدی و در نهایت تهیه گلاب و اسانس عاید کشاورزان می شود.

وی افزود: طی سالهای گذشته توانسته ایم محصول گلاب و اسانس را به کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه و سایر کشورهایی که در تولید ادکلن برند بین المللی دارند ارسال کنیم.

فرماندار بردسیر افزود: هم اکنون گل محمدی بردسیر مشتری خاص خود را در جهان دارند و هرسال برای تهیه اسانس مورد نیاز به صادر کنندگان اسانس بردسیر مراجعه می کنند.

از هر 10 تن گل یک لیتر اسانس تولید می شود

احمدی ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر 10 تن گل، 10 تن گلاب و یک لیتر اسانس تهیه می شود که در مجموع شاهد تولید بیش از 200 لیتر اسانس هستیم.

وی همچنین به برپایی جشنواره گل محمدی اشاره کرد و آن را از جمله مطالبات مردم دانست و افزود: برگزاری این جشنواره در میان گلستانهای لاله زار موجب رونق منطقه و توجه مردم شده است.

وی خواستار همکاری همه دستگاهها و ادارات استان کرمان برای برگزاری آبرومندانه جشنواره گل محمدی در لاله زار شد.

فرماندار بردسیر همچنین افزود: برآورد شده که درآمد ناشی از این صنعت بیش از 10 میلیارد تومان در سال است.

وی با اشاره به کیفیت این محصول افزود: طبق آزمایشهای صورت گرفته کیفیت و خلوص محصول تولید شده در بردسیر بسیار مطلوب است و به همین دلیل هر سال برحجم مشتریان خارجی اسانس گل محمدی افزوده می شود.

وی گفت: یکی از دلایل افزایش کیفیت اسانس گل محمدی مطابق با آزمایشها و اظهارات کارشناسان کارخانه از عطر سازی اختلاف دما در لاله زار است.

وی با اشاره به اینکه این منطقه عموما به عنوان سردترین مکان استان کرمان در ایام مختلف سال است دمایی مطلوب دارد و بهترین شرایط را برای کشت محصول فراهم کرده ضمن اینکه اختلاف دمای بین روز و شب نیز در لاله زار بین 5 تا 10 درجه است که بهترین وضعیت دمایی در راستای افزایش اسانس در گلهای محمدی می باشد.

وی به جشنواره گل محمدی لاله زار نیز اشاره کرد و گفت: امسال هشتمین جشنواره برگزار می شود و هر سال نیز شاهد حضور ده ها هزار نفر در منطقه هستیم.

احمدی افزود: برگزاری این جشنواره بیش از گذشته مسئله گردشگری را در لاله زار مطرح کرده است و تصور می کنیم در صورت برنامه ریزی مناطق بردسیر و لاله زار می تواند به قطب الکوتوریسم استان کرمان تبدیل شود.

وی با اشاره در پیش بودن تابستان گرم کرمان گفت: منطقه لاله زار و بردسیر به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و گلزارهای گسترده یکی از زیباترین مناطق کشور و استان کرمان برای توسعه گردشگری است.

وی به احداث زیر ساختهای گردشگری از جمله کمپ گردشگری لاله زار اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما رونق دادن به منطقه است و درهمین راستا سعی می کنیم جشنواره گل محمدی سال جاری نیز در بهترین سطح ممکن برگزار شود.

با این وجود برگزاری این جشنواره مخالفانی نیز دارد، حضور دهها هزار نفر تنها طی یک روز و در منطقه‌ای محدود آسیب‌هایی را نیز در پی دارد و با برنامه ریزی مناسب می توان در جهت رفع مشکلات زیست محیطی و افزایش کیفیت برگزاری جشنواره نیز گام برداشت

..................................

گزارش: اسما محمودی


خبرنامه - شبکه های اجتماعی