پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی سلامت          15 فروردین 1396 - 04 April 2017


زدودن نمک دریا با استفاده از صافی گرافینی

محققان موفق به ساخت یک فیلتر گرافینی شده اند که می تواند نمک را از آب دریا بزداید و آن را به آب نوشیدنی تبدیل کند.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از ایرنا در روز سه شنبه از پایگاه اینترنتی بی بی سی ورلد، این اختراع می تواند به میلیون ها نفر در اطراف جهان که به آب پاکیزه دسترسی ندارند کمک کند.این فیلتر که محققان آن را 'صافی' می نامند از جنس اکسید گرافین است که قابلیت بالایی در زدودن نمک دارد و به زودی با سایر فیلترهای موجود تصفیه آب شور مقایسه خواهد شد.تولید فیلتر گرافینی در ابعاد انبوه صنعتی قبلا دشوار بود.

تیم دانشمندان به سرپرستی دکتر راهول نیر از دانشگاه منچستر در گزارشی در نشریه 'نیچر نانوتکنولوژی' نوشته اند که چگونه بعضی از مشکلات استفاده از اکسید گرافین برای این منظور را حل کرده اند.
گرافین لایه ای به ضخامت فقط یک اتم کربن است که در صفحه ای مشبک با خانه های شش ضعلی به هم چسبیده اند. این ماده ابتدا توسط تیمی از محققان دانشگاه منچستر در سال 2004 جداسازی و مشخصات آن تعریف شد.
خواص غیرعادی گرافین مثل قابلیت کشسانی با مقاومت بالا در برابر پارگی و رسانایی الکتریکی آن را به یکی از نویدبخش ترین مواد در صنعت بدل کرده است.اما تولید انبوه گرافین تک لایه با شیوه های موجود مثل 'سی وی دی' (رسوب بخار شیمیایی) دشوار بوده است. شیوه های کنونی تولید همچنین خیلی پرهزینه است.

دکتر نیر می گوید که 'تولید اکسید گرافین با شیوه های ساده اکسیداسیون در آزمایشگاه ممکن است.'
وی به بی بی سی گفت:می توانیم آن را مثل جوهر یا یک محلول روی یک لایه متخلخل (پرمنفذ) تولید کنیم. بعد می توانیم آن را مثل یک غشا به کار بگیریم.اکسید گرافین از نظر تولید انبوه و هزینه به طور بالقوه بر گرافین خالی برتری دارد.

فایده غشا تولید شده از اکسید گرافین در الک کردن ذرات نانو، ملکول های ارگانیک و حتی نمک های درشت ثابت شده بود. اما تاکنون نمی شد از آن برای تصفیه آب حاوی نمک معمولی استفاده کرد چون نیازمند غربالی حتی ظریف تر است.

مطالعات قبلی نشان داده بود که اکسید گرافین پس از خیس خوردن کمی باد می کند و باعث عبور نمک های ریزتر از منفذها به همراه ملکول های آب می شود.
اکنون دکتر نیر و همکارانش نشان داده اند که آغشتن این غشا به 'شیره اپوکسی' (ماده ای که به عنوان پوشش یا چسب به کار گرفته می شود) مانع تورم آن می شود.

سازمان ملل پیش بینی می کند که تا سال 2025 حدود 14 درصد جمعیت جهان با کمبود آب روبرو شوند.همزمان با ادامه روند گرمایش زمین و تاثیر آن بر منابع آب شهری، کشورهای ثروتمند مشغول سرمایه گذاری در فناوری های تصفیه آب شور هستند.تاسیسات تصفیه آب شور در اطراف جهان از غشاهای پلیمری استفاده می کنند.

دکتر نیر گفت که مرحله بعدی مطالعه مقایسه اکسید گرافین با تازه ترین محصولات موجود در بازار است.رام دواناتان از 'آزمایشگاه ملی پاسیفیک نورت وست' در ریچلند آمریکا در مقاله ای که ضمیمه مطالعه تازه در 'نیچر نانوتکنولوژی' است نوشت که مطالعات بیشتری برای تولید صنعتی و ارزان اکسید گرافین لازم است.

وی افزود:محققان همچنین باید استقامت این غشا در تماس درازمدت با آب شور را نشان دهند.این شیوه راه را برای تولید فیلترهای ارزان برای نمک زدایی از آب هموار می کند.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

خبرنامه - شبکه های اجتماعی