اخبار دانشگاهی کشور / موسسه آموزش عالی 31 شهریور 1392 - 22 September 2013
شیوه های سنتی آموزش عالی آموزش و پرورش جهت پاسخگویی به نیازهای آینده
سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه شيوه هاي تدريس سنتي در آموزش عالي و آموزش و پرورش پاسخگوي نيازهاي آينده نيست، افزود: محتواي درسي و شيوههاي آموزشي در آموزش عالي دچار مشكل است كه بايد برطرف شود.
به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، «جعفر توفيقي» روز يكشنبه در مراسم جشن آغاز سال تحصيلي جديد دانشگاه فرهنگيان گفت: تا زماني كه در وزارت علوم باشم همه تلاشم اين است تا از دانشگاه فرهنگيان حمايت و پشتيباني كنم.
وي نيروي انساني را منشأ همه تحولات دانست و تصريح كرد كه اين سرمايه در وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالي شكل ميگيرد.
توفيقي با بيان اينكه در هر كشور علم و اقتصاد داراي اولويت است، بيان داشت: اقتصاد بدون علم درست نميشود، هيچ گرهاي بدون علم باز نميشود و افتخار ميكنيم در نهادهاي مرتبط با علم و دانش فعاليت مي كنيم.
سرپرست وزارت علوم ادامه داد: علم آموزي فرآيند يكپارچهاي است كه از آموزش و پرورش تا دانشگاه ادامه دارد و ريشه همه تحولات را بايد در آموزش و پرورش جستجو كرد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي يادآور شد: سند دانشگاه اسلامي و نقشه جامع علمي داراي تعابير متعالي هستند و كشور ما از نظر سند، بي نياز است و برهمين اساس، بايد در دانشگاه و آموزش عالي به دنبال خردورزي، آزادانديشي و نوانديشي كه موتور توسعه كشور به شمار مي آيد باشيم.
وي با بيان اينكه تعابير اين اسناد بالادستي، چهرهاي ديگر از دانشگاه و آموزش و پرورش را ميطلبد و با يك روال سنتي معقول به اين اهداف نخواهيم رسيد، خاطرنشان كرد: دنياي امروز داراي پيچيدگيهاي زيادي است و جهانيشدن بسياري از معادلات را بههم ريخته، بنابراين بايد يك نفر را تربيت كنيم كه ضمن اينكه دانش تخصصي خوبي دارد داراي بينشهاي متعدد باشد.
به اعتقاد توفيقي، نظامي كه به دنبال تحول، سرآمد شدن و مرجعيت علمي دنيا است بايد نظام آموزش عالي و آموزش و پرورش خود را متحول كند.
وي بر لزوم تربيت افرادي كه به لحاظ دروني به يك بينش متعالي دست يافته اند به منظور مقابله با تهاجم فرهنگي تاكيد كرد و گفت: بايد ايمان در افراد دروني شده باشد و توسعه اقتصادي با علم انسانهاي كارآفرين و با مهارت را ميطلبد.
توفيقي تصريح كرد كه در تربيت معلم بايد يك نهضت راه بياندازيم چراكه رمز موفقيت آموزش در گرو معلم است.
سرپرست وزارت علوم از معلم، محتواي كتابهاي درسي و روشهاي يادگيري به عنوان سه ركن اساسي در وزارت علوم و آموزش و پرورش ياد كرد و گفت: متاسفانه محتواي درسي و شيوههاي آموزشي در آموزش عالي داراي ايراداتي است كه بايد با توجه به پتانسيلي كه وجود دارد اين مشكلات حل شود.