پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          13 اسفند 1391 - 03 March 2013





دانشگاه جامع علمی کاربردی در یک سال گذشته


دانشگاه جامع علمی کاربردی که یکی از زیرنظام های اصلی آموزش عالی کشور به شمار می آید بیستمین سال فعالیت خود را پرشتاب تر از سال های قبل پشت سر گذاشت و تحولات آن به ویژه در ایجاد دوره های جدید پذیرش دانشجو، نمود و عینیت بیشتری داشت.



پرتال دانشگاهی به نقل از  گزارش ایرنا، تشکیلات شورای عالی آموزش‌های علمی‌کاربردی در سال 1369 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و اساسنامه دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در سال 1371 تصویب شد و این دانشگاه رسما از دو سال بعد تاسیس و راه اندازی شد.

دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به عنوان یکی از ارکان نظام آموزش عالی مهارت و فناوری کشور،‌ به منظور تربیت نیروی انسانی فناور و متخصص مورد نیاز بخش‌های مختلف با تعامل و مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در جهت اشتغال دانش‌محور حرکت می‌کند.

آموزش‌های علمی‌کاربردی براساس ماهیت خود به امر اشتغال توجه ویژه ای دارد و آموزش دانشجویان نیز با هدف تربیت و افزایش کارآیی و اثربخشی نیروی انسانی مورد نیاز در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر صورت می گیرد.

برنامه درسی این نظام آموزشی مهارت و فناوری به گونه ای تدوین و طراحی می شود که دارای ویژگی هایی همچون ارتباط تنگاتنگ بین آموزش و نیاز واقعی بازارکار مبتنی بر پژوهش‌های مستمر و همچنین ایجاد مهارت‌های لازم برای حل مساله، خلاقیت، کارگروهی و کارآفرینی با تاکید بر بالندگی مهارتی، فناوری و شغلی باشد.

تاکنون بیش از 1200 برنامه درسی ترمی و پودمانی توسط دستگاه‌های سیاست‌گذار و اجرایی و متخصصین بازارکار، تدوین و در شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی علمی‌کاربردی به تصویب رسیده است و هم اکنون 969 مرکز مجری آموزش‌های علمی‌کاربردی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند.



**مقاطع تحصیلی در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی

در سال های گذشته، مقاطع تحصیلی علمی کاربردی فقط به دوره های کاردانی و کارشناسی محدود می شد و دوره های تحصیلات تکمیلی در این مجموعه راه اندازی نشده بود که از سال گذشته، تلاش هایی برای ایجاد دوره های کارشناسی ارشد در این دانشگاه آغاز شد و از مهرماه امسال دوره های تحصیلات تکمیلی این دانشگاه رسما آغاز به کار کرد.

هم اکنون مقاطع تحصیلی آموزش‌های علمی‌کاربردی از دوره‌های کاردانی آغاز و تا بالاترین سطوح مورد نیاز در چهار گروه آموزشی صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر ادامه می‌یابد.

اکنون این دانشگاه در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و از مهرماه 1391 در نظام جدید آموزشهای مهارتی و در مقاطع و دوره های کاردان حرفه ای، کاردان فنی، کارشناس حرفه ای، مهندسی فناوری و مهندسی فناوری ارشد دانشجو می‌پذیرد.

علاوه بر آموزش های ترمی، در سال های اخیر آموزش‌های پودمانی نیز به عنوان منعطف‌ترین و عملی‌ترین راه‌های آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد مورد نیاز بخش‌های مختلف مورد توجه دانشگاه جامع علمی‌کاربردی قرار گرفته و پذیرش دانشجو به شیوه پودمانی در تمام مقاطع علمی کاربردی انجام می شود.

در این نوع از آموزش‌ها مطالب و موضوعات درسی و مهارت‌ها در قالب بسته‌های آموزشی مستقل به نام پودمان‌های آموزشی به فراگیران ارائه می‌شود.

در دانشگاه علمی کاربردی در کنار دوره‌های ترمی و پودمانی، دوره غیرحضوری مدیریت خانواده به منظور افزایش سطح فرهنگی خانواده‌ها به صورت آموزش از طریق رسانه‌های تصویری(VCD) و جزوه‌های آموزشی برگزار می‌شود و در کنار آنها در زمینه آموزش‌های پودمانی تکمیلی، مهندسی حرفه‌ای(PE)،‌ تک پودمان تخصصی و آموزش‌های عالی آزاد نیز برنامه‌ریزی می‌شود.



** دانشجویان و دانش‌آموختگان آموزش‌های علمی‌کاربردی

تاکنون بیش از 457 هزار نفر در مقاطع کاردانی و کارشناسی از دانشگاه علمی کاربردی دانش‌آموخته شده‌اند.

جمعیت دانشجویی این دانشگاه که در سال 84 حدود 90 هزار و 370 نفر بود در سال 91 به 623 هزار و 230 نفر افزایش یافته است.

مراکز آموزشی علمی کاربردی نیز که تعداد آنها در سال 84 ، 371 مورد گزارش شده است در سال جاری به 969 مرکز رسیده است.

تعداد مدرسان علمی کاربردی نیز چهار هزار و 125 نفر در ابتدای فعالیت دولت نهم به 34 هزار و 818 نفر در سال جاری افزایش یافته است.

در سال 84 تعداد 505 برنامه درسی در مجموعه علمی کاربردی تهیه و تدوین شده بود که در سال 91 این تعداد به هزار و 244 برنامه درسی رسید و تعداد کدرشته محل های تحصیل این دانشگاه نیز در این مدت از سه هزار و 392 مورد به 48 هزار و 179 رشته محل افزایش یافت.

هم اکنون دانشگاه جامع علمی کاربردی دارای مراکز استانی در سراسر کشور است درحالیکه در ابتدای فعالیت دولت نهم، این مراکز فقط در 23 استان دایر شده بود.



** دیگر فعالیت های مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی

دانشگاه جامع علمی کاربردی در سالی که گذشت به اقدامات زیادی در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی پرداخت که مهم ترین آنها تدوین و تصویب نظام آموزش مهارت و فناوری، راه اندازی مقطع مهندسی فناوری ارشد و جذب دانشجو در این مقطع، برنامه‌ریزی جهت توسعه برون مرزی آموزش‌های علمی کاربردی، تدوین آیین‌نامه و اساسنامه مراکز آموزش علمی کاربردی غیردولتی جوارکار و تدوین آیین نامه آموزشی دوره‌های کارشناسی ناپیوسته پودمانی از جمله آنها به شمار می آید.

این دانشگاه همچنین در سال 91 نظام های آموزشی جدید خود در دوره های مهندسی فناوری ارشد، مهندسی فناوری، کارشناسی حرفه ای، کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای را تدوین و تصویب کرد.

ایجاد بانک اطلاعاتی مدرسان علمی کاربردی در 31 استان کشور، انتصاب و شروع به کار کارگروه‌های علمی هیات‌های اجرایی جذب در تمام استان های کشور به منظور بکارگیری و جذب مدرسان تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت، راه اندازی سامانه پاسخگویی الکترونیکی و مرکز ارتباطات مردمی دانشگاه از دیگر اقدامات مهم مجموعه علمی کاربردی در سال 91 محسوب می شود.

ا زدیگر اقدامات صورت گرفته در دانشگاه جامع علمی کاربردی در یک سالی که گذشت می توان به برگزاری مسابقات کشوری و سمینار علمی کاربردی ربوجام با شرکت 367 نفر در مسابقات در قالب 94 تیم، طراحی و راه اندازی سایت تجاری‌سازی، انتقال فناوری و فن‌بازار دانشگاه، طراحی و راه اندازی سایت بورس تخصصی ایده و فن‌بازار دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، انعقاد تفاهم نامه راه اندازی خوشه های تخصصی فناوری با وزارت علوم، برگزاری نمایشگاه های ملی اشتغال و توسعه کارآفرینی در 13 استان کشور و راه‌اندازی سامانه جامع آموزشی دانشگاه (سجاد) اشاره کرد.

در سال گذشته بیش از 20 مورد اختراع در مجموعه علمی کاربردی به ثبت داخلی رسید، چهار مورد پاداش بین المللی به اختراعات دارنده کسب مدال جهانی با نام دانشگاه علمی کاربردی اعطا شد، پرتال انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه راه اندازی شده و بانک اطلاعاتی انجمن‌های علمی دانشگاه با عضویت 1100 انجمن تشکیل یافت.





تگ ها دانشگاه علمی و کاربردی دانشگاه جامع علمی و کاربردی گزارش کار یک سال علمی و کاربردی

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی