اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی 05 آذر 1402 - 26 November 2023
شاخصهای بینالمللی سازی در آموزش علوم پزشکی در برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی برای اجرا به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شد.
به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، شاخص های برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی در کارگروه های ۱۰ گانه برای اجرا به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است. یکی از مهمترین کارگروه ها، کارگروه بین المللی سازی در آموزش علوم پزشکی است.
در سیاست های کلی سلامت ابلاغی رهبر معظم انقلاب موضوع توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفه ای و دارای مهارت و شایستگی های متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور ذکر شده است.
همچنین در ماده ۶۶ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران آمده است که دولت موظف است به منظور حضور موثر نظام آموزش عالی کشور در تولید، توسعه و نشر علم و فناوری و تربیت دانشجو در سطح بین المللی و برقراری توازن و ارتقای کیفیت آموزش عالی و پژوهش و فناوری فعالیت کند.
در این راستا، کارگروه تخصصی بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی، برنامه های ذیل را در اولویت اجرایی سال ۱۴۰۲ قرار داده و انتظار می رود دانشگاه های علوم پزشکی کشور این چهار شاخص را اجرایی کنند:
- توانمندسازی دانشگاه های مجری برنامه های آموزشی بین المللی
- توسعه برنامه EducationIran در دانشگاه های علوم پزشکی کشور
- اجرای برنامه اعتباربخشی بین المللی
- توسعه شبکه تبادلات علمی کشور و برنامه های آموزشی مشترک با دانشگاه های معتبر بین المللی
شاخص های کارگروه تخصصی بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی در سال ۱۴۰۲
بین المللی سازی آموزش عالی علوم پزشکی؛
بین المللی سازی یکی از فرایندهای جهانی شدن آموزش عالی است. بین المللی سازی آموزش پزشکی به نوعی مسئولیت نظام آموزش عالی در توسعه روابط علمی در سطح جهان و منطقه است. این مهم که از اولویت های معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، به توسعه نظام دانشگاهی در چهارچوبی جهانی ، پرورش نیروی کار ماهر با آگاهی جهانی و قابلیت های چند فرهنگی و توسعه و رشد مشارکت ملی در عرصه دانش جهانی منجر می شود.
توانمندسازی در راستای بین المللی سازی آموزش پزشکی؛
در این راستا، اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، می توانند نقشی کلیدی در بین المللی سازی آموزش پزشکی با بهره مندی از حمایت سازمانی، مدیریت مشارکتی و سرمایه گذاری ایفا کنند.
توسعه دیپلماسی علم با توانمندسازی مسئولان، کارشناسان و اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و مشارکت فعال کلان مناطق آمایشی می تواند هموار شود. با توجه به ظرفیت های موجود در دانشگاه های علوم پزشکی، مأموریت محور کردن آنها در تعاملات علمی بین المللی با حفظ صیانت کشور می تواند منجر به گسترش هدفمند فعالیت های بین المللی شود.
توسعه برنامه EducationIran در دانشگاه های علوم پزشکی کشور؛
سامانه آموزش علوم پزشکی کشور (EducationIran) با معرفی ظرفیت های علمی آموزش عالی دانشگاه های علوم پزشکی کشور به زبان رایج بین المللی به سایر کشورها، درگاهی برای معرفی ظرفیت پذیرش دانشجویان بین الملل در دانشگاه های علوم پزشکی کشور ،گسترش ارتباطات علمی با مراکز و نهادهای آموزشی و تحقیقاتی معتبر بین المللی و کمک به تربیت نیروی انسانی سلامت برای کشورهای منطقه و جهان است. اطلاعات ثبتی این سامانه در رصد، پایش و ارزیابی روابط علمی بین المللی کشور به ویژه جذب نظاممند دانشجویان خارجی مؤثر خواهد بود.
توسعه شبکه تبادلات علمی کشور و برنامه های آموزشی مشترک با دانشگاه های معتبر بین المللی؛
توسعه همکاری های بین المللی به عنوان یکی از راهبردهای موثر در شرایط کنونی، امکان تبادل تجارب کشورها را در راستای اعتلای علمی، پاسخگویی و رفع نیازهای سلامت بیش از پیش فراهم کرده است. با توجه به ظرفیت های دانشگاه/ دانشکده ها، برنامه ریزی مناسب برای گسترش روابط بین الملل می تواند زمینه مناسب برای بین المللی سازی دانشگاه ها، تعمیق تعاملات در چارچوب دیپلماسی سلامت و ارتقای کیفیت خدمات سلامت در تراز بین المللی را فراهم آورد.
برنامه اعتباربخشی بین المللی
اجرای برنامه اعتباربخشی در دانشگاه ها مطابق با چارچوب استاندارهای بین المللی و تدوین و ارتقا مدوام مؤلفه های سیستم رتبه بندی بین المللی آموزش علوم پزشکی و وزندهی و سازماندهی آنها با استفاده از اجماع نظرات متخصصان در سطح ملی نیز در راستای رصد همکاری های بین المللی در حوزه علوم پزشکی کارآمد است. از آنجا که این برنامه از سوی ستاد هدایت می شود، فعلا در شاخص های ارزیابی عملکرد دانشگاه/ دانشکده ها منظور نشده است.