پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دانشگاه خارجی          04 امرداد 1390 - 26 July 2011

اسامی ۲۰ دانشگاه برتر جهان

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به انتشار گزارش جدیدترین رتبه بندی دانشگاهها بر اساس بالاترین استنادات، گفت: ۲۰ دانشگاه برتر جهان بر اساس بالاترین استنادها معرفی شدند.

دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر افزود: تامسون رویترز رشته های مختلف را در ۲۲ مقوله موضوعی جمع و نمایه سازی کرده است و بر این اساس، پر استناد ترین موسسات آموزش عالی و پژوهشی را که جزو یک درصد بالا محسوب می شوند از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ بر حسب تعداد استنادها رده بندی کرده است.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC ، گفت: بر همین اساس ۲۰ مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی برتر از میان ۴ هزار و ۵۰ مؤسسه در سطح جهان برگزیده شدند.

وی یادآور شد: از بین ۲۰ موسسه برتر، ۱۴ مورد در آمریکا، ۳ دانشگاه در انگلستان و یک دانشگاه در کشورهای کانادا، ژاپن و آلمان قرار دارند. این موسسات حجم بسیار بالایی از مقالات را منتشر می کنند به طوری که ۶ مؤسسه برتر بیش از یک میلیون استناد و ۱۴ مؤسسه دیگر بیش از نیم میلیون استناد را به خود اختصاص داده اند.

مهراد اضافه کرد: دانشگاه هاروارد با ۹۵ هزار و ۲۹۱ مقاله و با مجموع ۲.۵۹۷.۷۸۷ بار استناد تا سال ۲۰۰۹ در مقام اول جای گرفته است. سهم عمده استنادها در دانشگاه هاروارد به رشته های علوم بهداشتی و زیستی مربوط می شود . ۵ رشته برتر از نظر شمار استنادها شامل پزشکی بالینی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، بیولوژی وبیوشیمی، علوم اعصاب و رفتار، و ایمنی شناسی است.

وی گفت: هاروارد در علوم طبیعی نیز رتبه های بالاتری را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در بین رشته های فیزیک، شیمی، اقتصاد و بازرگانی، علوم زمین، محیط زیست و اکولوژی، ریاضیات و علوم رایانه در بین ۲۰ مؤسسه برتر جهانی قرار دارد.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: دانشگاه هاروارد در تحلیل استنادی درباره Underage/College Drinking رتبه اول را کسب کرده است و پژوهشگر این موضوع با نام Henry Weschler مقام اول پژوهشگری را در این حوزه به خود اختصاص داده است. همچنین در موضوع آلزایمر نیزDennis Selkoeاز برترین پژوهشگران محسوب می شود.

جدول برترین دانشگاهها

رتبه نام موسسه تعداد مقالات تعداد استنادات برتری رشته دانشمندان برتر
اول دانشگاه هاروارد ۹۵ هزار و ۲۹۱ مقاله ۲.۵۹۷.۷۸۷ استناد پزشکی بالینی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، بیولوژی وبیوشیمی، علوم اعصاب و رفتار، و ایمنی شناسی
تحلیل استنادی:Henry Weschler
موضوع آلزایمر: Dennis Selkoe
موضوع دیابت: Ronald Kessler و David Nathan

دوم مؤسسه ماکس پلانک ۶۹ هزار و ۳۷۳ مقاله ۱.۳۶۶.۰۸۷ استناد فیزیک، شیمی، علوم فضا، بیولوژی مولکولی، ژنتیک و بیوشیمی

سوم دانشگاه جان هاپکینز ۴۵ هزار و ۲۲ مقاله ۱.۲۲۲.۱۶۶ استناد - پژوهشگر برتر:Stephen Baylin و John Herman

چهارم
دانشگاه واشنگتن

۵۴ هزار و ۱۹۸ مقاله ۱.۱۴۷.۲۸۳ استناد - پژوهشگر علوم زمین و فضا :Minze Stuiver

پنجم
دانشگاه استنفورد

۴۸ هزار و ۸۴۶ مقاله ۱.۱۳۸.۷۹۵ استناد موضوع خاص " ابر رساناها با درجه حرارت بالا " پژوهشگر ریاضی : Robert Tibshiran

ششم
دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس

۵۵ هزار و ۲۳۷ مقاله، ۱.۰۷۷.۰۶۹ استناد - پژوهشگران رشته علوم فضا و Microwave Background Radiation : ادوارد رایت
هفتم
دانشگاه میشیگان

۵۴ هزار و ۶۱۲ مقاله ۹۴۸ هزار و ۶۲۱ استناد - -
هشتم
دانشگاه برکلی

با ۴۶ هزار و ۹۸۴ مقاله ۹۴۵ هزار و ۸۱۷ استناد - -
نهم دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو ۳۶ هزار و ۱۰۶ مقاله ۹۳۹ هزار و ۳۰۲ استناد - -
دهم دانشگاه پنسیلوانیا - - - -
یازدهم
دانشگاه ژاپن

دوازدهم
دانشگاه کالیفرنیا در سان دیه گو

۴۰ هزار و ۷۸۹ مقاله ۸۹۹ هزار و ۸۳۲ استناد - -
سیزدهم دانشگاه تورنتو کانادا - - - -
چهاردهم
دانشگاه یونیورسیتی کالج لندن

پانزدهم
دانشگاه کلمبیا (آمریکا)

شانزدهم
دانشگاه ییل (آمریکا)

هفدهم
انستیتو تکنولوژی ماساچوست (آمریکا)

هجدهم
دانشگاه کمبریج (انگلیس)
دانشگاه ویسکانسین (آمریکا)

نوزدهم
دانشگاه آکسفورد (انگلیس)

مهراد خاطرنشان کرد: مؤسسه ماکس پلانک با ۶۹ هزار و ۳۷۳ مقاله که ۱.۳۶۶.۰۸۷ بار مورد استناد قرار گرفته اند در جایگاه دوم نشسته است. در این موسسه حوزه علوم طبیعی با رشته های فیزیک، شیمی و علوم فضا پر استنادترین رشته ها به حساب می آیند. درواقع اگر دقیق تر بیان کنیم، ماکس پلانک در فیزیک و علوم فضا رتبه اول و در شیمی حائز رتبه دوم است. بیولوژی مولکولی و ژنتیک و بیولوژی و بیوشیمی جزو ۵ رشته برتر این مؤسسه محسوب می شوند که از این نظر ماکس پلانک را در مجموع از نظر این دو رشته در رتبه دوم قرار می دهد.

وی درباره رتبه دانشگاه جان هاپکینز در میان ۲۰ مؤسسه برتر، گفت: این دانشگاه در مقام سوم قرار دارد و با ۴۵ هزار و ۲۲ مقاله تولید کرده است که این تعداد مقاله ۱.۲۲۲.۱۶۶ بار استناد دریافت کرده است. دانشگاه جان هاپکینز در رشته Epigenetics برترین مؤسسه است و دو پژوهشگر برتر آن یعنی Stephen Baylin و John Herman به ترتیب مقام های اول و دوم را به خود اختصاص داده اند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: رتبه چهارم به دانشگاه واشنگتن با ۵۴ هزار و ۱۹۸ مقاله و با کل ۱.۱۴۷.۲۸۳ بار استناد تعلق دارد. در دپارتمان علوم زمین و فضا مربوط به این دانشگاه، Minze Stuiver یکی از ۲۰ دانشمند پر استناد در علوم زمین است.

وی یادآور شد: نخستین دانشگاه از پنج دانشگاه کالیفرنیا موجود در این رده بندی دانشگاه استنفورد با مجموع ۴۸ هزار و ۸۴۶ مقاله و کل ۱.۱۳۸.۷۹۵ بار استناد دارای رتبه پنجم است. پژوهشگر رتبه دوم در رشته ریاضی یعنیRobert Tibshiranوابسته به این دانشگاه بوده و دانشگاه استنفورد در موضوع خاص " ابر رساناها با درجه حرارت بالا " با تولید ۷۴ مقاله (با ۳۱۲۰ بار استناد ) در بین ۴ مؤسسه برتر دنیا قرار دارد.

مهراد اظهار داشت: آزمایشگاه ملی لس آلموس، دانشگاه توکیو و آزمایشگاه ملی اوک ریج به ترتیب با تولید ۲۱۱ مقاله (۳۴۱۵ استناد)، ۲۶۳ مقاله (۳۲۹۹ استناد)، ۲۷۳ مقاله (۳۱۳۳ استناد)، به ترتیب دارای رتبه های اول تا سوم در این حوزه هستند.

وی با اشاره به سایر دانشگاهها در جمع ۲۰ دانشگاه برتر با بالاترین استنادها به مهر گفت: دومین دانشگاه کالیفرنیا که دارای رتبه ۶ بوده دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس است. این دانشگاه با ۵۵ هزار و ۲۳۷ مقاله، در مجموع ۱.۰۷۷.۰۶۹ بار مورد استناد قرار گرفته است. یکی از پراستنادترین پژوهشگران در رشته علوم فضا و پژوهشگر رتبه اول در موضوع Microwave Background Radiation ، ادوارد رایت است که به بخش آسترونومی و آستروفیزیک این دانشگاه وابسته است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: سایر دانشگاه های کالیفرنیا عبارتند از دانشگاه برکلی در رتبه ۸ با ۴۶ هزار و ۹۸۴ مقاله و ۹۴۵ هزار و ۸۱۷ استناد، دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو در رتبه ۹ با ۳۶ هزار و ۱۰۶ مقاله با ۹۳۹ هزار و ۳۰۲ استناد و دانشگاه کالیفرنیا در سان دیه گو در رتبه ۱۲ با ۴۰ هزار و ۷۸۹ مقاله و ۸۹۹ هزار و ۸۳۲ استناد هستند.

وی افزود: در میان ۲۰ دانشگاه ها برتر، دانشگاه میشیگان در رتبه ۷ با ۵۴ هزار و ۶۱۲ مقاله با مجموع ۹۴۸ هزار و ۶۲۱ بار استناد قرار دارد.

مهراد خاطرنشان کرد: سهم پزشکی بالینی با ۱۶ هزار و ۳۱۴ مقاله و با ۳۲۴ هزار و ۷۰۱ بار استناد در بین استنادهای دانشگاه میشیگان قابل توجه است. رتبه ۱۰ مربوط به دانشگاه پنسیلوانیا است.

وی گفت: در این فهرست دانشگاه ژاپن در رتبه ۱۱، دانشگاه تورنتو کانادا در رتبه ۱۳ و سه دانشگاه انگلیسی یونیورسیتی کالج لندن در رتبه ۱۴، دانشگاه کمبریج در رتبه ۱۸ و دانشگاه آکسفورد در رتبه ۱۹ قرار دارند. همچنین دانشگاههای آمریکایی کلمبیا در رتبه ۱۵، دانشگاه ییل در رتبه ۱۶، انستیتو تکنولوژی ماساچوست در رتبه ۱۷ و دانشگاه ویسکانسین در رتبه ۱۸ این فهرست قرار دارند.

وی گفت: دو پژوهشگر رشته دیابت از جمله Ronald Kessler و David Nathan جزو دانشمندان برتر این دانشگاه هستند.

تگ ها اسامی ۲۰ دانشگاه برتر جهان

پر بازدیدترین دانشگاه خارجی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی