پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دانشگاه خارجی          07 بهمن 1396 - 27 January 2018


بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بابیان اینکه سهم آمریکا از دانشجویان بین المللی در سه دهه گذشته کاهش یافته، گفت: فضای سیاسی در این کشور دلیل این کاهش است.
پرتال دانشگاهی به نقل از جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آمریکا در بین کشورهای جهان با بیش از یک میلیون دانشجوی بین المللی که در پائیز سال ۲۰۱۶ میلادی پذیرش شده اند، بیشترین دانشجوی خارجی را دارد.

وی افزود: این رقم تقریبا دو برابر دانشجویان بین المللی انگلستان است که از این نظر رتبه دوم جهان را در اختیار دارد.  

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: باوجود این، سهم آمریکا از دانشجویان بین المللی در سه دهه گذشته کاهش یافته و دانشجویان برای ادامه تحصیل کشورهای دیگری را مانند کانادا، انگلستان و استرالیا انتخاب کرده اند.

نگرانی کارشناسان آمریکایی از کاهش دانشجوی خارجی در این کشور

مهراد تاکید کرد: کاهش دانشجویان بین المللی، متخصصان آموزش عالی آمریکا را نگران کرده و بر این عقیده اند تا زمانی که این کشور رویکرد خود را به دانشجویان بین المللی تغییر ندهد، مزایای فرهنگی و اقتصادی با اهمیتی را که دانشجویان بین المللی دارند از دست خواهد داد.

وی عنوان کرد: دانشجویان بین المللی در سال تحصیلی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ میلادی از بیش از ۴۵۰ هزار شغل پشتیبانی کرده اند و ۳۶.۹ میلیون  دلار نیز به اقتصاد آمریکا کمک کرده اند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در سال ۲۰۱۳ میلادی، دولت آلمان طرح افزایش دانشجویان بین المللی را تا سال ۲۰۲۰ به میزان ۳۵۰ هزار نفر اعلام کرد، هدفی که در سال تحصیلی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ محقق شد.

مهراد اظهار داشت: کانادا امیدوار است تا سال ۲۰۲۲ میلادی تعداد ۴۵۰ هزار دانشجوی بین المللی پذیرش کند، هدفی که در سال ۲۰۱۶ میلادی به آن نایل آمده و به موازات آن گام های موثر و آسان تری را نیز برای شهروندی دانشجویان بین المللی برداشته است.

وی افزود: در سال ۲۰۱۶، استرالیا راهبردهای آموزش بین المللی را اعلام کرد. تا اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی این کشور اعلام کرد که بیش از ۳۵۰ هزار دانشجوی بین المللی در آموزش عالی استرالیا تحصیل می کنند که نسبت به سال قبل حدود ۱۶ درصد افزایش نشان می دهد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: اکنون جذب دانشجویان بین المللی، آموزش عالی کشورهای برخوردار از آموزش عالی برتر را به یک صنعت سودآور تبدیل کرده است.

مهراد تاکید کرد: رشد این صنعت و تغییرات حاصله در میان کشورها شگفت آور است. در سال ۲۰۰۱ میلادی، یعنی ۱۷ سال قبل درصد جذب دانشجویان بین المللی در کشور های مقصد به تعداد ۲.۱ میلیون دانشجو به این شرح بود:

وی گفت: در سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد دانشجویان بین المللی به ۴.۶ میلیون دانشجو رسیده و سهم کشورهای برخوردار از این قرار است:

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: فضای سیاسی در آمریکا تنها دلیل کاهش ثبت نام دانشجویان بین المللی است. هزینه بالای آموزش عالی و تغییرات حاصله در برنامه های بورس کشورهایی مانند برزیل و عربستان سعودی سایر کشورهای مقصد را برای دانشجویان بین المللی جذاب تر کرده است.

مهراد خاطرنشان کرد: متوسط شهریه در سال تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ در دانشگاه های خصوصی بیش از ۴۰ هزار دلار، در دانشگاه های دولتی خارج از ایالت برای آمریکایی ها بیش از ۲۵ هزار دلار و در دانشگاه های ایالتی برای دانشجویان همان ایالت بیش از ۱۰ هزار  دلار است.

وضعیت ایران در جذب دانشجویان خارجی

وی ادامه داد: دانشگاههای ایران نیز باتوجه به سیاست های وزارت علوم و وزارت بهداشت نسبت به جذب دانشجویان بین المللی در مقایسه با سال های گذشته علاقه بیشتری از خود نشان می دهند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: آمار وزارت بهداشت حاکی از آن است که در سال ۹۴ در مجموع هزار و ۱۷۹ دانشجو و در سال ۹۵ تعداد هزار و ۴۳۵ دانشجوی خارجی در دانشگاه های علوم پزشکی به تحصیل اشتغال داشتند.

مهراد اظهار داشت: بیشترین تعداد دانشجویان خارجی مربوط به کشور عراق با ۴۰۴ دانشجو، افغانستان با ۲۹۶ دانشجو، سوریه با ۱۶۰ دانشجو و لبنان با ۱۰۹ دانشجو است.

وی عنوان کرد: در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم نیز تعداد دانشجویان خارجی بیشتر است به نحوی که رئیس سازمان امور دانشجویان تعداد دانشجویان بین المللی در دانشگاه های وزارت علوم را ۲۶ هزار نفر اعلام کرده است که ۲۷ هزار نفر از آنها را دانشجویان افغانی تشکیل می دهد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: طبق اعلام رئیس سازمان امور دانشجویان قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه‌ این وزارتخانه ۷۵ هزار دانشجوی خارجی جذب کند.

مهراد گفت: صنعت آموزش عالی کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه نیز  مانند هند و مالزی در این زمینه از سودآوری بالایی برخوردار است و هر روز با ارائه برنامه های راهبردی می کوشند زمینه های مساعدتری را برای جذب حداکثری دانشجویان بین المللی فراهم کنند.

وی تاکید کرد: دانشگاه های ایران به گواه نظام های رتبه بندی بین المللی در موقعیت نسبتا ممتازی قرار دارند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: هر سال نام تعدادی از دانشگاههای بزرگ جامع و صنعتی در بین دانشگاه های برجسته جهان دیده می شود.

مهراد افزود: در برخی از رشته ها به ویژه رشته های نوظهور و فناوری های پیشرفته دانشگاه های کشور در زمره  دانشگاه های ممتاز جهان قرار دارند.

وی گفت: به نظر می رسد آنچه موفقیت دانشگاه ها را در جذب دانشجویان بین المللی لطمه می زند نبود برنامه‌های راهبردی موثر و زیرساخت های لازم و عدم حمایت جدی دولت از این برنامه ها است.


جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین دانشگاه خارجی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی