برنامه وزارت علوم براي تغيير نظام آموزشي مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري؛ مدير دانشجويان خارج وزارت علوم خبرداد: برگزاري دوره كارشناسي ارشد به سه شيوه در دانشگاهها مدير كل امور بورس و دانشجويان خارج وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، گفت: وزارت علوم در حال بررسي است تا در صورت امكان مقطع كارشناسي ارشد دانشگاهها را در سه سطح Research (تحقيق، پژوهش و گذراندن پايان نامه)، Course(گذراندن واحد درسي) و Course Research (تلفيقي از انجام فعايت تحقيقاتي و گذراندن واحد) برگزار كند. دكترمتكان در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به وجود تعداد زيادي متقاضي ورود به دورههاي تحصيلات تكميلي در دانشگاههاي كشور از برنامه تغيير نگرش در نظام آموزش عالي كشور در دو مقطع كارشناسي ارشد و دكتري خبر داد. كاهش چشمگير تقاضاي داوطلبان مقطع كارشناسي براي ادامه تحصيل در خارج از كشور وي با بيان اينكه خوشبختانه طي چند سال گذشته با توسعه ظرفيت آموزش عالي اعم از دانشجو، استاد، تجهيزات، امكانات و غيره، تقاضاي داوطلبان مقطع كارشناسي براي ادامه تحصيل در خارج از كشور بسيار كاهش يافته است، گفت: در اين ميان با وجود افزايش چند برابري ظرفيت دورههاي تحصيلات تكميلي، متقاضي شركت در اين مقاطع در دانشگاههاي ايران همچنان بالا است. وي با بيان اينكه در حال حاضر حدود 95 درصد دانشجويان ايراني مشغول به تحصيل در كشور مالزي را دانشجويان تحصيلات تكميلي تشكيل ميدهند، تصريح كرد: اين موضوع نشان ميدهد كه تقاضاي دانشجويان كارشناسي براي ادامه تحصيل در خارج از كشور بسيار كاهش يافته است. مالزي و هند داراي بيشترين تقاضا براي ادامه تحصيل دانشجويان ايراني در مقاطع تحصيلات تكميلي وي با بيان اينكه دو كشور مالزي و هند بيشترين تقاضا را براي ادامه تحصيل دانشجويان ايراني در مقاطع تحصيلات تكميلي دارا هستند، اظهاركرد: همچنين با توجه به اينكه شهريه دانشگاههاي ايران در مقاطع تحصيلات تكميلي به دليل كيفيت خوب، نسبتا بالاتر از دانشگاههاي هند و مالزي است بنابراين اين موضوع نيز در خروج داوطلبان دورههاي تحصيلات تكميلي از كشور نقش دارد. وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر براي رفع مشكل خروج دانشجويان با هزينه شخصي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري در معاونت آموزشي وزارت علوم بحث ايجاد دوره كارشناسي ارشد در سه سطح Research، Course و CourseResearch مطرح است. وي با بيان اينكه در حال حاضر دورههاي تحصيلات تكميلي در ايران به صورت گذراندن واحد درسي و پايان نامه برگزار ميشود، تصريح كرد: اين در حاليست كه در اكثر كشورهاي دنيا اين دورهها به صورت مجزا و تخصصي در سه سطح و به صورت گذراندن واحد درسي و يا پايان نامه و يا هر دو آنها برگزار ميشود كه در اين ميان دانشجويي كه در دوره Reserch (تحقيق)، فارغالتحصيل ميشود نميتواند معلم يا استاد شود بلكه دانشجويي كه واحد درسي و پايان نامه را باهم گذرانده باشد ميتواند تدريس كند. وي افزود: در صورتيكه اين دورهها از سوي وزارت علوم تصويب شود در واقع داوطلبان دورههاي Reserch در مقطع كارشناسي ارشد 5/1 ساله فارغالتحصيل ميشوند و در اين ميان طي 3 سال به جاي يك فارغالتحصيل دو نفر از دانشگاه فارغالتحصيل ميشوند. وي تصريح كرد: به عنوان نمونه دانشگاههاي پيام نور و علمي كاربردي ميتوانند دورههاي كارشناسي ارشد و دكتري را به صورت ReSerch (گذراندن پايان نامه و تحقيق) برگزار كنند. وجود صندليهاي خالي در مقطع كارشناسي دانشگاههاي شهرستانها دكتر متكان در خاتمه همچنين با اشاره به وجود صندليهاي خالي در مقطع كارشناسي بسياري از دانشگاههاي شهرستان، موسسات غيرانتفاعي، دانشگاه آزاد و پيام نور، تصريح كرد: براي رفع مشكل خروج دانشجويان با هزينه شخصي در مقاطع تحصيلات تكميلي اين پيشنهاد نيز مطرح است كه با محدود كردن دوره كارشناسي دانشگاههاي بزرگ، فضاهاي خالي شده را براي گسترش دورههاي تحصيلات تكميلي به كار گيريم.