پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آزمون          31 تیر 1402 - 22 July 2023


بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ دستیار پزشکی نسبت به سوالات آزمون ارتقاء اعتراض کردند و در مقابل یک مقام مسئول وزارت بهداشت اعلام کرد که این اعتراضات مبنای علمی ندارد اما به تمامی آنها رسیدگی شده است.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، آزمون ارتقاء دستیاران و گواهینامه دستیاران پزشکی روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد. پس از برگزاری آزمون کلید اولیه در اختیار داوطلبان قرار گرفت و مقرر شد که در صورت اعتراض یا سوال، دستیاران پزشکی موارد مورد اعتراض خود را به صورت اینترنتی در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی درج کنند.

گروهی شامل بر ۲ هزار و ۷۰۰ دستیار تخصصی پزشکی در نامه ای نسبت به این سوالات اعتراض کردند و یادآور شدند که این سوالات دچار مشکلات علمی و مفهومی بوده است. در نامه این دستیاران که نسخه ای از آن در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته، آمده است:

۱. رعایت نشدن استاندارد تاکسونومی سوالات و توجه به اصل طراحی سوال بر اساس سرفصل های بالینی کاربردی تر و مهم تر که خود حکایت از غیر استاندارد بودن نحوه طراحی سوال در این آزمون دارد.

۲. عدم رعایت اصل طراحی سوال بر اساس بودجه بندی رفرنس های اعلامی و پروتکل های کشوری موجود در کوریکولوم آموزشی وزارت بهداشت، در حالی که با توجه به شرایط بالینی کشور و چالش های پیش رو، برای مطالعه ی این منابع زمان زیادی صرف شده و میبایست از این رفرنس ها سنجش به عمل می امده است.

۳. تعداد زیاد سوالات غلط و چند گزینه ای و یا دارای مشکلات علمی و مفهومی در اکثر رشته ها که نیاز به بررسی مجدد و حذف یا چندگزینه ای شدن آنها وجود دارد.

دستیاران پزشکی در ادامه نامه یادآور شده اند: با عنایت به اینکه دستیاران و پزشکان سرمایه وزارت بهداشت هستند و طی چند سال گذشته فشار روانی و جسمی زیادی را جهت رسیدن به آرمان خدمت حداکثری به مردم عزیز ایران تحمل کرده اند و جهت حمایت از تلا شهای شبانه روزی دستیاران تقاضا داریم نسبت به کاهش حد نصاب قبولی این آزمون اقدام فرمایید.»

دکتر محسن عباسی مشاور اجرایی دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره رسیدگی به اعتراضات دستیاران پزشکی در زمینه آزمون ارتقاء گفت: به تمام اعتراضات دستیاران پزشکی رسیدگی شده و در اختیار مرکز سنجش آموزش پزشکی قرار گرفته است.

وی درباره موضوع طرح شده از سوی دستیاران درباره «رعایت نشدن استاندارد تاکسونومی سوالات» گفت: تاکسونومی در واقع درجه اعتباری سوال به لحاظ نوع طراحی است. «تاکسونومی یک» به سوالاتی گفته می شود که حافظه ای هستند، «تاکسونومی دو» از این مرحله پیشرفته تر است و نیاز به یک مرحله استنتاج فکری در ذهن دارد. «تاکسونومی سه» پیشرفته تر از دو نوع قبلی است و دو مرحله استنتاج فکری دارد. به طور نمونه سوال این است که بیماری با یکسری علائم مراجعه کرده و به جای پرسیدن از نوع بیماری، نوع درمان پرسیده می شود.

عباسی اظهار داشت: در این مرحله دستیار باید علاوه بر تشخیص نوع بیماری، باید به درمان درست هم برسد. در واقع سوال دو مرحله استنتاج فکری دارد. اینکه ما فکر کنیم که در یک آزمون قرار است از چه نوع «تاکسونومی» سوال بدهیم، امکان پذیر نیست. «تاکسونومی» یک آزمون می تواند از نوع یک باشد یا می تواند از نوع سه باشد. هر چه آزمونی به سمت «تاکسونومی» سه برود، آزمونی است که به شکل تکمیل تری طراحی شده است. ضمن اینکه اگر همه آزمون از «تاکسونومی» نوع یک هم باشد اشتباه طراحی نشده است، بنابراین برداشت این دستیاران کاملا غلط است.

وی گفت: در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی به گروه های آموزشی پیشنهاد می دهیم که سوالات از نوع «تاکسونومی» سه باشد ولی در مجموع چون آزمون ارتقاء تنها دانش فرد را می سنجد و به مرحله نگرشی و کارآمدی نمی رسد، طراحی از هر کدام از انواع این سوالات ایرادی ندارد. از همین رو ایرادی که دستیاران گرفته اند، صحیح نیست.

مشاور اجرایی دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در پاسخ به ایراد دستیاران پزشکی مبنی بر «عدم رعایت اصل طراحی سوال بر اساس بودجه بندی رفرنس های اعلامی» خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که بودجه بندی اعلامی سوالات کاملا محرمانه بوده و داخل گروه های بورد بوده است و اعلام عمومی نشده است که دستیاران بخواهند به آن اعتراض کنند. دلیل محرمانه بودن این موضوع این است که از نظر ما باید دستیاران تمام رفرنس های موجود را مطالعه می کردند. اگر اعلام می کردیم که بخشی از این فصول در امتحان نمی آید دستیاران آن بخش ها را نمی خواندند. برای همین اصلا اعلام نشده بود که سوال از کدام قسمت می آید تا دستیاران تمام منابع را مطالعه کنند.

وی افزود: این موضوع «بودجه بندی اعلامی» صحیح نیست زیرا بودجه بندی اعلام نشده بود. در چه زمانی دبیرخانه بودجه بندی را اعلام کرده بود؟ ما اعلام کرده بودیم که از کل رفرنس ها سوال می آید. این ایراد مبنای علمی ندارد.

عباسی همچنین درباره مشکلی که دستیاران گفته اند که تعداد زیادی از سوالات غلط بوده اند، یادآور شد: این افراد از کجا می دانند که تعداد زیادی از سوالات غلط بوده است؟ نکته اینجا است که آزمون ۲۲ تیر برگزار شده و دستیاران بعد از آزمون اعتراض کرده اند ولی جلسه رسیدگی به اعتراضات دیروز ۳۰ تیرماه به اتمام رسیده است. این موضوع نشان می دهد که شائبه برای آزمون طرح کرده اند اما باید پشتوانه واقعی آن را بدانیم.

وی اظهار داشت: رسیدگی به اعتراضات سوالات آزمون ارتقاء و گواهینامه روز گذشته به پایان رسید. تعداد بسیار زیادی اعتراض به سوالات داشتیم ولی از این مجموعه اعتراضات تنها تعداد اندکی مورد قبول واقع شد و از همان تعداد اندک هم برخی دو جوابی، برخی تغییر گزینه، و برخی به همه تعلق گرفت که آن هم به دلیل اینکه کمکی به داوطلبان شود تا نمره بهتری کسب کنند. الزاما آن سوالات غلط نبوده اند.

مشاور اجرایی دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی تاکید کرد: طرح این ایرادات به صورت پایه ای غلط بودند زیرا مبنای علمی نداشتند.

وی درباره زمان پاسخ به اعتراضات دستیاران پزشکی درباره آزمون ارتقاء گفت: پاسخ کلید نهایی و پاسخ اعتراضات امروز به مرکز سنجش آموزش پزشکی ارائه می شود. مرکز سنجش زمان انتشار آن را اعلام می کند. کلید اصلاح شده بر مبنای تغییراتی که برای سوالات بوجود آمده است هم منتشر می شود و در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

عباسی اظهار داشت: نتایج نهایی آزمون ارتقاء دستیاری از مرکز سنجش آموزش پزشکی به دانشگاه ها اعلام می شود و نتایج آزمون گواهینامه دستیاری که آزمون پایان دوره محسوب می شود نیز از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به اطلاع دستیاران می رسد.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین آزمون

خبرنامه - شبکه های اجتماعی