پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          18 اسفند 1392 - 09 March 2014


روایت دانشجویان از فصل جدید دانشگاه تهران






دانشجویان از دور و نزدیک با این گزینه‌ها آشنا هستند و علیرغم اختلاف‌نظرهای سیاسی و ... همگی در چند اصل باهم متفق‌القول هستند و از رئیس‌جدید دانشگاه تهران انتظاراتی دارند که قرارگرفتن دانشگاه در جایگاه واقعی خود به عنوان نماد آموزش عالی ایران، باز شدن فضای سیاسی و امنیتی دانشگاه و حاکمیت اعتدال و به دور از جناح‌بندی‌های سیاسی از جمله آنهاست، مطالباتی که برگرفته از شعارهای دولت یازدهم است تا به واسطه آن نسیم امید در دانشگاه تهران بوزد.

این روزها با تشکیل شورای مشورتی انتخاب رییس جدید دانشگاه تهران، خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز به صحن دانشگاه تهران رفت تا نیم نگاهی به درخواست‌ها و انتظارات دانشجویان دانشگاه تهران از رئیس جدید دانشگاه داشته باشد. وقتی صحبت از آمدن رئیس جدید در دانشگاه تهران به میان می آید، هیچ دانشجویی نیست که تقاضای باز شدن فضای سیاسی و رفع فضای امنیتی را نداشته باشد. مهم‌ترین و اولین خواسته دانشجویان دانشگاه تهران، حاکمیت فضای علمی، آزادی‌های سیاسی و اعتماد به دانشجویان است.

محمد رهبری سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تهران در مورد انتظارات دانشجویان از ریاست جدید دانشگاه می گوید: امیدواریم در انتخاب رئیس دانشگاه نظرات اساتید و دانشجویان مد نظر قرار گیرد و ضعف‌های دوره‌های گذشته برطرف شود. امیدواریم با تغییر ریاست دانشگاه شاهد آزادی بیان در فضای دانشگاه باشیم و همچون گذشته برای اخذ مجوز و برگزاری برنامه‌ها سنگ‌اندازی نشود تا دانشگاه به آن پویایی که 8 سال پیش داشت باز گردد .

وی می افزاید: دانشگاه در سالیان گذشته فضای بی‌روح و بی‌تحرکی داشت و امیدواریم با آمدن ریاست جدید، امید و نشاط به دانشگاه برگردد تا در کنار مسائل آموزشی، مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز مورد توجه قرار گیرد.

یکی از دانشجویان رشته مهندسی پلیمر دانشکده فنی نیز معتقد است: از زمان روی کار آمدن فرهاد رهبر، در تمام دانشکده‌ها دوربین مدار بسته کار گذاشته شده و این مسئله فضای بی‌اعتمادی و ناامنی را در دانشگاه ایجاد می‌کند. این درخواست تمام دانشجویان دانشگاه تهران است تا رفتار معتدل و به دور از افراط و تفریط در دانشگاه حاکم شود زیرا همانطور که مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند دانشگاه جای اردوکشی سیاسی نیست اما باید اجازه داده شود تا تمام تشکل‌ها آزادانه فعالیت کنند.

یکی دیگر از دانشجویان ارشد دانشکده فنی با گلایه از جلوگیری از تشکیل شورای صنفی در این دانشکده می‌گوید: شورای صنفی تنها ابزاری است که دانشجو می‌تواند تقاضاها و مسائل خود را از این طریق پیگیری کند. اما تاکنون نه تنها اجازه تشکیل شورای صنفی به دانشجویان داده نشده بلکه با دانشجویانی که فعالیت‌های سیاسی داشتند نیز برخورد شده است. از ریاست جدید دانشگاه تقاضا داریم تا به آزادی تشکل‌ها و شوراهای صنفی توجه ویژه داشته باشد. هر چند که اخیرا با رفتن فرهاد رهبر، شاهد بازگشایی دوباره انجمن اسلامی دانشکده حقوق بوده‌ایم و این خود جای امیدواری دارد.

بازگشت اساتیدی که به اجبار بازنشسته شده‌اند

به گزارش ایسنا، بازگشت اساتیدی که در سال‌های اخیر به اجبار بازنشسته شده‌اند، یکی از انتظارات اساسی دانشجویان دانشگاه تهران است و قریب به اتفاق دانشجویان بر این اعتقادند که انتخاب اساتید بر اساس معیارهای علمی باشد و دیدگاه‌های سیاسی معیار انتخاب رییس دانشگاه تهران نباشد و از دکتر امید که به صورت موقت سرپرستی داشگاه تهران را برعهده گرفته نیز انتظار داشتند کمک کند شورای مشورتی و اساتید با کمترین دغدغه برای انتخاب ریاست دانشگاه فعالیت کند.

در همین رابطه سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به مطالبات صنفی و علمی خود از رییس دانشگاه می گوید : انتظار می رود از اساتید مجرب استفاده شود و بعضا اساتیدی که در این سال ها به اجبار بازنشسته شدند به دانشگاه بازگردند.

رهبری با بیان این که نباید توقع بسیاری از آقای امید داشت اظهار می کند : ایشان برای انتخاب ریاست جدید، یک شورای مشورتی ایجاد کرده اند که اتفاق بسیار خوبی است ولی تا روشن شدن تکلیف دانشگاه تهران نباید توقع تغییر و تحول زیادی از ایشان داشته باشیم.

در همین رابطه یکی از دانشجویان ارشد حقوق دانشگاه تهران نیز می‌گوید: بازنشستگی اجباری و ناخواسته اساتید دانشگاه تهران در سال‌های اخیر باعث شده تا فضای علمی دانشگاه بسیار افت داشته باشد و لطمه علمی بزرگی به این دانشگاه وارد کرده است.

به گزارش ایسنا ، ایمان رستگار دبیر کانون فرهنگی دانشجویی رسانه دانشگاه تهران با اشاره به نحوه نگرش مدیریتی که در این پنج سال حاکم بود، مطالبات دانشجویان را مطالباتی حداقلی می‌داند و می‌افزاید: ریاست جدید دانشگاه تهران در مدیریت فرهنگی و سیاسی باید یک روند معقول و قابل پیش‌بینی را در پیش گیرد تا دانشجو بداند در چه موضوعی و موضعی می‌تواند با رییس دانشگاه در تعامل باشد. در دانشگاه باید تضارب آرا در زمینه های فرهنگی، سیاسی و علمی به وجود بیاید و ریاست جدید باید به این جمله حضرت امام که دانشگاه مبدا تحولات است باور داشته باشد.

وی با اشاره به سیاست‌های ریاست قبلی دانشگاه تهران می گوید : ریاست جدید دانشگاه نباید رویکرد فرهنگی‌اش همچون رییس‌سابق دانشگاه دادن باج فرهنگی به دانشجو باشد و در ازای این باج فرهنگی در دانشگاه اختناق ایجاد کند، دانشجو هوشمند است و عقده این را ندارد که به او بگوییم با ساپورت یا هر پوشش دیگری که خواستی به دانشگاه بیا یا هر رفتار نابهنجاری داشته باش اما حرف نزن، انتقاد نکن، به سیاست کاری نداشته باش و.... این گونه رفتارها موجب وهن دانشگاه است .

رستگار معتقد است ریاست جدید دانشگاه باید مسلط به علوم انسانی باشد و نگرشش به علوم انسانی نگاه عزت مندانه باشد زیرا علوم فنی و پزشکی در ایران پیشرفت خوبی داشته ولی علوم انسانی از ضعف شدیدی رنج می‌برد. دانشگاه تهران نماد علمی کشور است و ریاست جدید باید به گونه‌ای رفتار کند تا یک جهش بزرگ در علوم انسانی این دانشگاه به وجود بیاید.

دبیر کانون فرهنگی دانشجویی رسانه دانشگاه تهران با بیان اینکه رئیس جدید دانشگاه تهران باید بداند ریاست دانشگاهی را بر عهده می گیرد که کم از یک وزارتخانه ندارد و ادامه می دهد : رئیس دانشگاه تهران بداند شأن دانشگاه و دانشجو این وضعی که امروز وجود دارد نیست و توجه داشته باشد در جایی که تحویل می‌گیرد طی پنج سال اخیر آنچه «باید، نباید و آنچه نباید، باید» انجام شده بود.

دانشگاه تهران در سیاست غرق شده است

در این میان دانشجویانی نیز هستند از فضای سیاسی دانشگاه گله‌مندند و معتقدند دانشگاه تهران کاملا غرق در سیاست شده است.

یکی از دانشجویان ورودی‌ جدید رشته میکروبیولوژی با گلایه بر فضای حاکم بر دانشگاه، می‌گوید: متاسفانه جو دانشگاه بسیار سیاسی است و بیشتر دانشجویان مدام درپی مسائل سیاسی‌اند و همین مسئله باعث شده تا رؤسای دانشگاه و اساتید نیز درگیر این مسائل باشند و از فضای علمی فاصله گرفته و توجه خاصی به انجمن‌های علمی نشود. همچنین دانشگاه، بودجه مناسبی برای انجمن‌های علمی و فعالیت‌های علمی دانشجویان اختصاص نمی‌دهد. توقع می‌رود با آمدن رئیس جدید دانشگاه، این مسائل حل شود.

افزایش خدمات رفاهی و برخورد مناسب با دانشجویان

به گزارش ایسنا، در کنار مسائل سیاسی و فرهنگی دانشگاه، دانشجویان نیم‌نگاهی به مشکلات صنفی رفاهی دانشگاه نیز دارند. یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست این دانشگاه می‌گوید: خدمات ارائه شده در شأن نام دانشگاه تهران نیست. وضعیت خوابگاه‌ها، غذا و ... مناسب نیست و با تصوراتی که در گذشته از دانشگاه تهران داشتیم، بسیار متفاوت است. در حال حاضر در خوابگاه‌های دانشگاه تهران هشت دانشجو در یک اتاق شش نفره زندگی می‌کنند و با مشکلات مختلفی روبرو هستند. همچنین امکانات و رفتار مناسبی با دانشجویان سنواتی نمی شود و تمام خدمات به قیمت آزاد ارائه می شود و حتی شهریه اخذ شده از دانشجویان شبانه نیز بیشتر است .

دانشجوی دیگری که ساکن کوی دانشگاه تهران است از رئیس جدید دانشگاه می خواهد به مشکلات دانشجویان خوابگاهی کوی به صورت ویژه رسیدگی کند. وی می‌گوید: وضعیت کوی در شأن دانشگاه نماد آموزش عالی نیست.

با عوض شدن رییس دانشگاه، هیچ چیز تغییر نخواهد کرد

در کنار این‌ها، کم نبودند دانشجویانی که امید چندانی به تغییر فضای دانشگاه و بهبود امور نداشتند . آنها هیچ‌گونه تقاضایی از رئیس دانشگاه ندارند و معتقدند هیچ فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس دانشگاه شود چرا که در همه این سال‌ها با عوض شدن رؤسای مختلف، تغییر و تحول مثبتی در دانشگاه رخ نداده است.

اگر چه بنابر اظهارات مسئولان، رئیس جدید دانشگاه تهران سال آینده معرفی می‌ شود، اما این همه ماجرا نیست. زیرا باید دید رئیس جدید چه برنامه‌هایی را در دستورکار خود قرار می‌دهد و به چند درصد مطالبات جامعه دانشگاهی پاسخ خواهد داد. گذشت زمان و ورود به سال جدید پاسخ این پرسش‌ها را مشخص می کند.



پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی