پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          16 مهر 1393 - 08 October 2014


ارتقای کیفی آموزشی نیاز امروز دانشگاه است


پی ابلاغ رئوس برنامه چهارساله دانشگاه(1396-1392)، دکتر محمد جلیلی به تشریح برنامه‌های حوزه آموزش و اقدامات انجام‌ شده در تحقق اهداف برنامه پرداخت و گفت: بخشی از برنامه‌های چهارساله، دانشگاهی و بخشی دیگر مربوط به معاونت‌های مختلف از جمله معاونت آموزشی است.

وی افزود: پس از ابلاغ برنامه چهار ساله، شناسایی برنامه‌های دانشگاهی که معاونت آموزشی می‌تواند در آن مشارکت و همکاری داشته باشد، همچنین مرور و بررسی مجدد برنامه‌های خاص حوزه آموزش و ادارات مرتبط با آن در دستور کار قرار گرفت.

معاون آموزشی دانشگاه، تصریح کرد: تاکنون برای هر یک از برنامه‌ها یکی از مدیران حوزه به عنوان مسئول اجرا و پیگیری مشخص‌شده که نحوه اجرایی شدن برنامه‌های کلان را دنبال می‌کند. در جلسه شورای مدیران نیز هر یک از برنامه‌ها بررسی، موضوع شفاف، مراحل کار مشخص و جدول زمانی تعیین می‌شود تا در فاز بعدی، اجرای برنامه‌ها آغاز و گزارش‌ها ادواری تهیه شود.

تاکید بر استقرار نظام جامع ارزشیابی کیفی

دکتر جلیلی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه آموزش را استقرار نظام جامع ارزشیابی خواند که در سه محور ارزشیابی هیئت علمی، برنامه‌های آموزشی و ارتقاء کیفی ارزیابی فراگیران پیگیری می شود و افزود: به دنبال ایجاد مدلی نظام‌مند به منظور ارزشیابی کیفیت آموزشی اعضای هیات علمی از منابع مختلف و با نگاهی جامع هستیم و در نظر داریم آیین‌نامه‌ای را تدوین کنیم که در هر دانشکده با توجه به مقتضیات آن مورد استفاده قرار گیرد.

معاون آموزشی دانشگاه، با بیان اینکه ارزشیابی کیفی اعضای هیات علمی تاکنون نظام‌مند نبوده و آیین‌نامه جامعی نداشته تا جنبه‌های مختلف را مورد توجه قرار دهد افزود: برای این کار از منابع محدودی استفاده می‌شد. البته در دانشکده پزشکی آیین‌نامه ارزشیابی کیفی تدوین و اجرا می‌شود ولی در دانشکده‌های دیگر به صورت نظرسنجی از فراگیران است که بنا داریم این کار را با ساماندهی بهتری انجام دهیم و در آن منابع اطلاعاتی، ابعادی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نحوه بازخورد به اعضای هیات علمی و استفاده از نتایج حاصل از آن را مورد توجه قرار دهیم.

وی یادآور شد: در کنار استقرار نظام جامع ارزشیابی کیفی به دنبال بازبینی و ارتقای ارزیابی کمی اعضای هیات علمی (سیستم شعاع) نیز هستیم.

دکتر جلیلی با تاکید بر ارزشیابی برنامه‌های آموزشی دانشکده‌ها گفت: دانشکده‌ها بایستی با ساز و کار مشخص برنامه‌های آموزشی دایر در دانشکده خود را به صورت ادواری مورد ارزیابی و نتایج حاصل از آن را در بهبود کیفیت آموزش مورد استفاده قرار دهند.

وی از تدوین آیین‌نامه جامع ارزشیابی برنامه‌های آموزشی خبر داد و افزود: براین اساس دانشکده‌ها شیوه‌نامه‌هایی را تدوین کردند که تعدادی از آن‌ها در شورای دانشگاه مصوب شده و با نهایی شدن آن امیدواریم در نیمه دوم سال این کار را به نتیجه رسانده و گزارش اولیه را تا پایان سال استخراج کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه بر ضرورت نظارت و ارتقاء کیفی آزمون‌ها تاکید کرد و گفت: هر سال و هر ترم تعداد زیادی آزمون در سطح دانشکده‌ها و دانشگاه برگزار می‌شود لذا ایجاد مکانیزم کنترل کیفی می‌تواند در ارتقای کیفیت آزمون‌ها تأثیرگذار باشد. البته این برنامه در بعضی آزمون‌ها به صورت جدی و در برخی دیگر کمتر انجام می‌شد که در نظر داریم آن را به صورت جامع و نظام‌مند در سراسر دانشگاه اجرا کنیم.

توانمندسازی هیات علمی؛ ضرورت غیرقابل انکار

دکتر جلیلی توانمندسازی هیات علمی را از دیگر برنامه‌های معاونت آموزشی خواند و افزود: افرادی که وارد جرگه هیات علمی می‌شوند، در حوزه تخصصی خود برجسته و ماهرند و برای اینکه بتوانند به عنوان مدرس در دانشگاه ایفای نقش کنند لازم است توانمندی‌های دیگری را کسب کنند.

وی افزود: در برنامه نظام جامع توانمندسازی اعضای هیات علمی که در مرکز مطالعات توسعه آموزش پزشکی پیگیری می‌شود توانمندی‌های مورد انتظار و نیازهای اعضای هیات علمی مورد توجه قرار می‌گیرد.

توسعه آموزش‌های الکترونیک؛ پاسخگوی انبوه متقاضیان

دکتر جلیلی توسعه آموزش الکترونیک را با توجه به تأسیس دانشکده مجازی دست‌یافتنی دانست و افزود: با توجه به بهره‌مندی عرصه‌های مختلف از حوزه IT ضروری است در زمینه آموزش پزشکی نیز از فضای مجازی استفاده کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از محدودیت‌های دسترسی آموزشی با روش‌های آموزش مجازی برطرف می‌شود افزود: تاکنون از بستر آموزش الکترونیک به منظور فراهم کردن زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی به عنوان کمک آموزشی استفاده می‌شد و هنوز این شیوه به جز در رشته‌های خاص (کارشناسی ارشد آموزش پزشکی) جایگزین آموزش‌های رسمی نشده است.

وی افزود: براساس برنامه 4 ساله، معاونت آموزشی مکلف است 25 درصد آموزش‌ها را به صورت غیرحضوری برگزار کند البته این جزء برنامه سال 91 بود و به دلیل شرایط دانشگاه در سال 92 پیشرفت خاصی نداشت. اکنون از این 25 درصد فاصله داریم و بایستی در بازه زمانی به این هدف برسیم.

ارتقای کیفی رابطه استاد و دانشجو

دکتر جلیلی در خصوص برنامه ارتقا کیفی رابطه استاد و دانشجو گفت: ارتباط تنگاتنگی که در گذشته بین دانشجویان و اساتید وجود داشت امروزه به دلایل مختلف کمرنگ شده است.

وی افزود: وجود این رابطه در شکل‌گیری و رشد فردی دانشجویان بسیار موثر و ممکن است شکل این برخوردها و ارتباطات تغییر کند ولی ماهیت آن ارزشمند است.

ساماندهی و بهبود روند اجرای پایان‌نامه‌ها

معاون آموزشی دانشگاه درباره ساماندهی و بهبود روند اجرای پایان‌نامه‌ها گفت: ساماندهی و بازبینی پایان‌نامه‌ها از جهات مختلف یک ضرورت است. در این برنامه به نحوه اخذ، اجرا و نظارت بر پایان‌نامه‌ها و نقشی که بر یادگیری پژوهش در دانشجویان دارند همچنین به منابع مالی و امکانات مورد نیاز آن توجه می‌شود.

جذب هیات علمی براساس شناسایی نیازها

دکتر جلیلی با اشاره به تدوین نقشه هیات علمی گفت: جذب هیات علمی براساس نیازهای دانشگاه مسئله ای است که مدت‌ها مورد توجه بوده و بر مبنای آن نقشه ی جانمایی و جذب هیات علمی تدوین شده است. اکنون با توجه به بازخوردهایی که از این مدل به دستمان رسیده و تغییراتی که در نیروها و چیدمان و نیازها ایجاد شده لازم است این مدل دوباره بازبینی شود.

ساماندهی خدمات آموزشی

دکتر جلیلی ساماندهی خدمات آموزشی را مأموریت جدی حوزه آموزش خواند و افزود: کاهش تصدی‌گری ستاد و واگذاری خدمات، همچنین غیرحضوری شدن ارائه خدمات از جمله اهداف این برنامه است.

معاون آموزشی با بیان اینکه انتظار داریم همه خدمات آموزشی غیرحضوری ارائه شود، گفت: در حال حاضر بخشی از خدمات، غیر حضوری و بخش دیگر نیاز به مراجعه دارند که با تفویض اختیار به دانشکده‌ها، خدمات آموزشی به صورت روان‌تر و با حداقل بروکراسی انجام می‌شود.

وی با اشاره به یکپارچه‌سازی پرونده دانشجویی «یک دانشجو یک پرونده» گفت: این طرح به طور مشترک با معاونت دانشجویی دنبال می‌شود که در آن اطلاعات مختلف دانشجویان در یک مجموعه جمع‌آوری شده و کمک زیادی به ساماندهی امور می‌کند.

دکتر جلیلی فضا و تجهیزات را از دیگر نکات مورد توجه در برنامه چهارساله خواند و افزود: از دانشگاه انتظار می رود تا برنامه‌های آموزشی را در سطح کیفی بالا اجرا کند، که این امر مستلزم تأمین تجهیزات، منابع، فضای فیزیکی مورد نیاز دپارتمان ها و دانشکده‌هاست که البته در این زمینه محدودیت‌های جدی نیز وجود دارد.

وی افزود: هرچند که قوام و استحکام دانشگاه به قدمت آن است اما این بستر قدیمی نیاز دارد که در امکانات، فضاها و تجهیزاتش، بازبینی، تکمیل و جایگزینی صورت گیرد.

معاون آموزشی دانشگاه، با تاکید بر اولویت‌بندی نیازها گفت: طبیعی است که منابع نمی‌تواند جوابگوی همه نیازها باشد در شرایطی که دانشگاه با محدودیت منابع روبروست بایستی براساس نیازسنجی و اولویت‌بندی امکان استفاده بهینه از منابع را فراهم کرد.

وی تقویت روحیه احترام در همه سطوح، ارتقا اخلاق سازمانی، تعهد حرفه‌ای و نهادسازی لازم برای جاری شدن آن در تمام سطوح را از برنامه‌های دانشگاهی دانست که در حوزه آموزش نمود و بروز می‌کند.

دکتر جلیلی با توضیح اینکه دانشگاه در حال حاضر به دنبال توسعه کمی دوره‌های آموزشی نیست افزود: در سال‌های گذشته توسعه کمی قابل‌توجهی داشتیم. اکنون سیاست کلی وزارت بهداشت که دانشگاه آن را معقول می‌داند و دنبال می‌کند بر توسعه کیفی متمرکز شده است.

وی افزود: اکنون تاکید و تمرکز بر روی رشته‌های موجود است؛ البته شناسایی رشته‌های اولویت‌دار و ضروری همچنان در دستور کار قرار دارد.

معاون آموزشی دانشگاه در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه برنامه چهارساله دانشگاه با جدیت در معاونت آموزشی پیگیری می‌شود امیدواریم شاهد استقرار آن در مجموعه دانشگاه باشیم.



تگ ها ارتقای کیفی آموزشی نیاز امروز دانشگاه است ارتقای کیفی دانشگاه علوم پزشکی

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی