پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          13 خرداد 1394 - 03 June 2015


تجمیع واحد های دانشگاه‌ آزاد به معنی انحلال نیست 


رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشور ضمن تاکید بر آنکه سیاست این دانشگاه از ایجاد واحدهای جدید به کیفی‌ کردن واحدهای موجود تغییر کرده، گفت تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد به معنی انحلال آنها نیست.

به نقل از روابط عمومی استانداری، دکتر حمید میرزاده ‌در ششمین نشست هیئت‌ امنای دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام ‌ گفت: به دلیل مسائل جمعیتی و رقابتی هیچ‌گونه مرکز جدید دانشگاهی مربوط به این دانشگاه در کشور ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: به دلیل کاهش جمعیت و تعدد مراکز دانشگاهی، سیاست دانشگاه آزاد از ایجاد واحدهای جدید به کیفی کردن واحدهای موجود تغییر کرده است.

میرزاده با بیان اینکه اقتصاد دانشگاه آزاد به‌عنوان نهادی که وابسته به دولت نیست، بسیار مهم است، ادامه داد: ماندگاری و مؤثر بودن دانشگاه آزاد مستلزم هم‌افزایی امکانات، فضاها و اساتید دانشگاهی است.

وی یکی از چالش‌های دانشگاه آزاد را کمبود دانشجو دانست و اظهار کرد: باید به کیفیت و اقتصاد رشته‌ها توجه شود؛ در غیر این صورت واحدها زیان‌ده شده و در سال‌های آینده رها می‌شوند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طراحی این دانشگاه متعلق به زمانی است که تنها دانشگاه‌های دولتی وجود داشتند؛ درحالی‌که هم‌اکنون دو هزار و 600 واحد دانشگاهی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. با این شرایط و درحالی‌ که رشد جمعیت متوقف‌ شده امکان فعالیت دانشگاه با همان شرایط قبلی وجود ندارد.

میرزاده با بیان اینکه دانشجو، استاد و تجهیزات دانشگاهی سه رکن اساسی برای ادامه فعالیت دانشگاه آزاد است، یادآور شد: دانشگاه آزاد تنها با فراهم کردن زمینه جذب دانشجو و انجام کارهای اقتصادی توان ادامه حیات دارد. یکی از راه‌های جذب دانشجویان، توسعه تحصیلات تکمیلی است و خوشبختانه با تحقق این امر، واحدهای زیان‌ده دانشگاه از 235 واحد به 100 واحد کاهش یافته است.

رییس دانشگاه آزاد گفت: با تصویب هیئت‌امنا، دانشگاه آزاد اسلامی ایلام تجمیع شده و واحدهای دانشگاهی شهرستان‌ها نیز به پردیس تغییر یافتند. تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد به معنای انحلال نیست، بلکه هم‌افزایی امکانات، فضاها و اساتید و همچنین تغییر ساختار تشکیلاتی است. هم‌افزایی امکانات باعث کم شدن هزینه‌ها شده و راه‌حل مناسبی برای ادامه فعالیت دانشگاه آزاد در این استان است.

میرزاده با بیان اینکه تمامی رشته‌های موجود در واحدهای دانشگاه آزاد حفظ می‌شود، اظهار کرد: تجمیع دانشگاه آزاد همچنین به توسعه تحصیلات تکمیلی و ایجاد رشته‌های جدید نیز کمک خواهد کرد. بر اساس آیین‌نامه وزارت علوم تا شعاع 150 کیلومتری مراکز استان‌ها امکان تأسیس رشته‌های جدید با استفاده از اساتید این مراکز وجود دارد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کمیسیون تخصصی سه‌نفره متشکل از نماینده استاندار، رییس واحد دانشگاه آزاد و معاون عمرانی دانشگاه برای تعیین تکلیف اراضی مازاد دانشگاه در استان‌ها تشکیل می‌شود.

میرزاده افزود: اختیارات لازم از جانب هیئت‌امنا برای تعیین تکلیف اراضی مازاد شامل فروش، تبدیل به احسن، واگذاری به دولت، تغییر کاربری و دیگر گزینه‌های موجود با توجه به شرایط هر منطقه به این کمیسیون داده می‌شود. بر اساس قرارداد منعقد شده با سازمان میراث فرهنگی، برخی از ساختمان‌های بدون استفاده دانشگاه در صورت وجود جاذبه‌های توریستی به این بخش اختصاص داده می‌شود. طرح ساها (سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد)، آزمایشگاهی ملی به گستردگی ایران است.

میرزاده با بیان اینکه هفت هزار و 400 آزمایشگاه و سه هزار و 600 کارگاه آموزشی دانشگاه آزاد در سراسر کشور وجود دارد، افزود: در اجرای طرح ساها تمامی این آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در یک شبکه ملی به همدیگر متصل شده‌اند.

وی طرح ساها را یک بازار انجام کارهای پژوهشی از طریق اینترنت دانست و ادامه داد: دانشجویان سراسر کشور می‌توانند برای انجام کارهای علمی و پژوهشی خود به این شبکه مراجعه کنند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: موافقت‌های اولیه برای تأسیس واحدهای دانشگاه آزاد در برخی شهرهای کشور عراق مانند کربلا و بصره از وزارت علوم این کشور اخذ شده است.

میرزاده افزود: هیئت ایرانی برای رایزنی در این زمینه به عراق اعزام‌ شده و طرف عراقی حاضر به در اختیار قرار دادن زمین رایگان در شهرهای نجف، اقلیم کردستان، بصره و کربلا به‌ منظور تأسیس واحدهای دانشگاه آزاد است.

وی یادآور شد: تأسیس واحدهای دانشگاه آزاد مستلزم به رسمیت شناخته شدن مدرک این دانشگاه در کشور عراق است که وزارت علوم این کشور در حال اقدام در این زمینه است. به‌ محض رسمی شدن مدرک دانشگاه آزاد در کشور عراق، سرمایه‌گذاری و فعالیت لازم برای تأسیس دانشگاه آزاد در عراق آغاز خواهد شد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهران نیز با توجه به وجود مرز بین‌المللی مهران نیازمند توجه و نگاه ویژه است.

به گفته میرزاده، مرز مهران گذرگاه عتبات عالیات و مرکزی برای تبادلات بین‌المللی است. بنابراین واحد دانشگاه آزاد مهران می‌تواند درزمینه جذب دانشجویان عراقی نیز نقش مؤثری داشته باشد. شرایط لازم برای جذب دانشجویان عراقی در این واحد فراهم است و باید به این مرکز دانشگاهی از بعد بین‌المللی توجه ویژه شود.

به گزارش ایسنا، مهندس محمدرضا مروارید، استاندار ایلام نیز در این جلسه خواستار ایجاد هم‌افزایی علمی و مدیریت یکپارچه واحدهای دانشگاهی به‌ منظور توسعه استان شد و گفت: توسعه رشته‌های دانشگاهی در استان باید با مطالعات کارشناسی و نیازسنجی انجام شود تا در آینده چالش بیکاری فارغ‌التحصیلان را نداشته باشیم. دانشگاه علاوه بر تولید علم باید در حوزه اشتغال و کارآفرینی فعال باشد و از ظرفیت فارغ‌التحصیلان برای توسعه همه‌جانبه استان بهره گیرد.

وی بر توجه ویژه به افزایش ظرفیت‌ها و گسترش رشته‌ها متناسب با نیاز استان تاکید کرد و گفت: توسعه آموزشی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاه باید با اولویت اشتغال‌زایی و توجه به نیاز استان و فارغ‌التحصیلان باشد تا هم منجر به کیفیت‌بخشی و هدفمند کردن آموزش شود و هم به توسعه استان کمک کند.

استاندار ایلام اظهار کرد: امروزه با توجه به کم شدن تعداد دانشجو و تعدد واحدهای دانشگاهی در کشور و استان‌، آموزشی موفقیت‌آمیز خواهد بود که علاوه بر کیفیت و تحصیل بر تحقیقات و پژوهش‌های میدانی توجه کند و از این طریق اقتصاد دانشگاه را ساماندهی و هزینه‌های اجرا را کم کند.

استاندار ایلام ادامه حیات دانشگاه آزاد در شهرستان‌ها را نیازمند چابک سازی و کم کردن تصدی‌ها دانست و گفت: تشکیل واحد بزرگ استانی و مدیریت یکپارچه دانشگاه‌های آزاد استان با بهره‌گیری از امکانات موجود می‌تواند زمینه توسعه کیفی و محتوایی آموزش را فراهم آورد. توسعه رشته‌های دانشگاهی در استان باید با مطالعات کارشناسی و نیازسنجی انجام شود تا در آینده چالش بیکاری فارغ‌التحصیلان را نداشته باشیم.

وی گفت: دانشگاه آزاد به‌ خوبی توانسته است در تولید علم و تبدیل آن به ثروت گام‌های موثری را به نفع توسعه کشور بردارد که این مهم ضرورت توجه به اقتصاد دانشگاه و ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان در استان را دوچندان می‌کند.

استاندار ایلام با بیان اینکه استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان در بازار کار خصوصی و در جهت کمک به ایجاد اشتغال پایدار در استان، رسالت خطیر دانشگاه آزاد است که باید از آن استفاده کند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید درزمینه راه‌اندازی نهضت کارآفرینی در کشور همانند آموزش عالی فعالیت کند و با ورود دانشگاه آزاد اسلامی به این حوزه با توجه به امکانات و ظرفیت‌هایی که دارد ضمن اینکه بار سنگینی از دوش دولت برداشته می‌شود، باعث فعال شدن اقتصاد دانشگاه نیز می‌شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه نیروهای دانشگاه آزاد ازنظر توان و رتبه علمی در سطح بالایی قرار دارند و امیدواریم این موضوع به‌ صورت جدی در دستور کار هیات‌ امنا دانشگاه قرار گیرد.

در این نشست با حضور رییس دانشگاه آزاد اسلامی، استاندار ایلام، اعضای هیئت‌امنا دانشگاه آزاد استان ایلام و جمعی از معاونان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص تعیین تکلیف اراضی مازاد و واحدهای زیان‌ده دانشگاه آزاد واحد ایلام بحث و بررسی شد.

تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، ایجاد مزرعه پرورش ماهی سرد آبی در دانشگاه آزاد ایوان و تاسیس مرکز تحقیقات کشاورزی در اراضی مازاد دانشگاه مشروط به تائید شورای اقتصاد دانشگاه از مصوبات این نشست است.



تگ ها تجمیع واحد های دانشگاه‌ آزاد به معنی انحلال نیست دانشگاه آزاد دانشجویی دانشگاه

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی