پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          26 خرداد 1394 - 16 June 2015


  بررسی مهارت‌ها در آزمون دستیاری سال آینده


معاون آموزشی وزیر بهداشت از افزایش 30 درصدی ظرفیت پزشک بومی‌گزینی خبر داد و گفت:‌ در آزمون دستیاری گرایش‌ افراد بیشتر به سمت گوش و حلق و بینی و چشم است چرا که جزء رشته‌های درآمدزا محسوب می شود.

دکتر محمدباقر لاریجانی در هشتاد و یکمین جلسه شورای آموزش پزشکی که امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد با تاکید بر اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی عامل حدود 80 درصد بیماری‌ و مرگ‌ها در کشور است اظهار کرد: وضعیت ما از نظر بار بیماری‌ها در حال تغییر جدی است و جزء کشورهایی هستیم که در زمینه بیماری‌های غیرواگیر و شیوع آن در شرایط وخیمی قرار داریم و در برخی از بیماری‌ها مانند سرطان 5 درصد جمعیت ما به نوعی به آن مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه باید از نظر فرهنگی، اجتماعی و سلامت نگاه جدیدی داشته باشیم تا آموزش پزشکی پاسخگوی نیازها شود یادآور شد: توسعه تحصیلات تکمیلی با توسعه کشور ارتباط قوی دارد و ما امروزه به سمت سالمندی می‌رویم به طوری که ارتقای سواد فناوری و خود مراقبتی در حال رشد و هرم جمعیتی نیز در حال تغییر است.

وی به الگوهای موفق جهانی در زمینه سلامت اشاره کرد و گفت: بر اساس این الگوها 30 هزار ظرفیت تخصصی باید داشته باشیم و میزان ماندگاری پزشکان را افزایش دهیم چرا که به نظر می‌رسد در کشوری مانند ما بومی گزینی از راهکارهای مفید است.

لاریجانی افزود: در نظر داریم در سال جاری تمام ظرفیت‌های بومی‌گزینی رشته های پزشکی و اختصاص 30 درصد ظرفیت پذیرش این رشته ها را طبق قانون پیش ببریم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تصریح کرد: هزینه تربیت رزیدنت در سال های اخیر متفاوت است به طوری که هزینه تمام شده آن در کشور 100 هزار دلار است . در 20 سال گذشته گرایش‌ دانشجویان به سمت رشته های گوش، حلق و بینی و چشم است چرا که دانشجویان به سمت رشته‌های درآمدزا می روند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه آگاهی دستیاران از مفاهیم بیماری‌ها در کشورهای توسعه یافته بالا است بنابراین آنچه در تحولات آموزش پزشکی رقم می‌خورد باید در آموزش تخصصی هم اتفاق بیفتد و ما در 3 دهه گذشته 300 برابر رشد را در آموزش پزشکی تخصصی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: روند تغییرات دستیاری در 10 سال گذشته تغییر کرده به طوری که در رشته‌های فوق‌تخصصی رشد کشور زیاد نبوده اما روند ثابتی داشته است و در تخصصی رشد بهتری داشته‌ایم.

لاریجانی بر توانمندسازی دستیاران و اخلاق حرفه‌ای تاکید کرد و گفت: شایسته گزینی، آموزش بومی، بهبود نظام ارزشیابی دستیاران، ارزیابی‌ خروجی‌ها، نظام انگیزشی دانشجویان و توجه به بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها برای ارتقای استانداردها از جمله مواردیست که باید مورد توجه قرار بگیرد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به سندهای بالا دستی و برنامه تحول آموزش عالی در کشور تصریح کرد: تا چه زمانی باید وضعیت این گونه باشد در حال حاضر 200 هزار کمبود پرستار در بیمارستان ها وجود دارد و در این زمینه جزء کشورهای با آموزش پایین هستیم و باید ظرفیت آن را افزایش دهیم.

لاریجانی بر عدالت آموزشی تاکید کرد و گفت: شبکه‌سازی آموزش عالی در کشور اهمیت دارد چرا که بسیاری از اقدامات خوب در دانشگاه‌ها دفع شده‌اند و در قالب پایلوت می‌مانند.

وی در مورد ارتقای منابع انسانی گفت: برای بهبود وضعیت نیرو در حوزه سلامت و آموزش عالی برنامه‌ای در دست داریم و در زمینه تمرکززدایی نیز با توجه به سند آمایش سرزمینی آمادگی آن را داریم که مدیریت‌ها را جابه جا کنیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین گفت: تغییراتی برای آزمون دستیاری در سال آینده ایجاد می‌شود به طوری این آزمون که در دانشگاه‌ها از نظر مهارت ها مورد ارزیابی قرار بگیرند و آموزش پژوهش محور نیز باید در کنار آن رشد داشته باشد.

لاریجانی در مورد برنامه پزشک خانواده گفت: بسیاری از تخصص‌ها در دنیا در حال کم شدن است اما پزشک خانواده رو به رشد است باید در کشور به فکر این برنامه باشیم البته این دورنما در حال پییگری است و امیدواریم بسیاری از دانشگاه‌ها را در این زمینه فعال کنیم.


تگ ها بررسی مهارت‌ها در آزمون دستیاری سال آینده آزمون دستیاری

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی