پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          13 بهمن 1398 - 02 February 2020


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شریف با اشاره به اینکه آغاز دوباره تحریم‌ها، صنایع را برای حل مشکلات خود به دانشگاه‌ها کشاند، گفت: به دنبال درخواست برخی صنایع، برخی تجهیزات را بومی‌سازی کردیم.

پرتال دانشگاهی به نقل از محمدرضا موحدی در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون تاثیر تحریم‌ها بالاخص دور تازه آن بر ارتباط میان صنایع و این دانشگاه، گفت: تحریم در واقع فرصتی است که موجب می‌شود بسیاری از مجموعه‌های صنعتی و شرکت‌ها حتی بخش خصوصی که در حوزه «های تک» فعال بوده و در تامین مواد اولیه، تجهیزات و خدمات مهندسی که غالباً از خارج کشور تامین می‌شود، به مشکل بر می‌خورند، به طور طبیعی بیش از پیش، به همکاری با دانشگاه‌ها روی آورند و رغبت فزاینده‌ای نشان دهند.

رشد قابل توجه ارتباط صنعت و دانشگاه در شرایط تحریم

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شریف افزود: در این برهه نیز، خوشبختانه می‌بینیم که از این نظر، ارتباطات بین دانشگاه و صنعت رشد قابل توجهی داشته و در حال حاضر، بسیاری از مجموعه‌ها برای رفع مشکلات خود، به دانشگاه مراجعه می‌کنند.

همکاری مشترک برای تامین تجهیزات استخراج نفت

وی ادامه داد: در این خصوص به طور مشخص می‌توان به حوزه تجهیزات نفت اشاره کرد که با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌ها، دست به گریبان مشکلات متعددی شده و برای تامین تجهیزات و برخی مواد مورد نیاز خود، به دانشگاه مراجعه کرده‌اند. به طوری که در یکی ۲ سال اخیر همکاریهای مشترکی در رابطه با تامین تجهیزات استخراج و بهره برداری بهینه از چاه‌های نفت، صورت گرفته است.

موحدی گفت: در جریان این امر، به دنبال درخواست صنایع مورد اشاره، دانشگاه توانسته تکنولوژی مورد نیاز را بومی سازی، تجهیزات را تولید و آن را مورد آزمایش و تست‌های لازم قرار دهد که خوشبختانه جواب هم داده است و اکنون این آمادگی وجود دارد که در صورت نیاز، این تجهیزات برای صادرات نیز تولید شوند.

ارتباط تنگاتنگ با حوزه ریلی کشور

وی افزود: همچنین در چند سال اخیر، دانشگاه شریف با ایجاد ارتباط تنگاتنگ با حوزه تجهیزات ریلی؛ اعم از مترو و راه آهن، اقدامات اساسی برای تامین قطعات و مواد مصرفی مورد نیاز این بخش و مشارکت در شبکه‌های ارتباطی و شبکه‌های برق را انجام داده و اکنون، به عنوان مشاور فنی شرکت مترو تهران در تامین تجهیزات کمک حال این مجموعه است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شریف، از همکاری این دانشگاه در حوزه تامین تجهیزات الکترونیک؛ از جمله سامانه‌های ذخیره سازی داده، به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های مشارکت با صنعت یاد کرد و ادامه داد: در حال حاضر برای بسیاری از مجموعه‌هایی که نیاز به سیستم‌های ذخیره سازی دارند، تجهیزات را به صورت بومی، طراحی و تولید کرده و تحویل داده‌ایم.

ساخت تکنولوژی بومی نیازمند سعه صدر و صبر است

وی با بیان اینکه موارد فوق، نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد اگر توجه صنایع به دانشگاه‌ها و سرمایه گذاری برای تولید داخل بیشتر شود، قطعاً نتیجه بخش خواهد بود، اظهار داشت: در این میان اما آنچه اهمیت دارد، این است که وقتی قرار است یک تکنولوژی در داخل ساخته شود، علاوه بر سرمایه گذاری، به نتیجه رسیدن فناوری، نیازمند سعه صدر و صبر است.

موحدی گفت: باید به این نکته توجه داشت که وقتی محصول فناوری از خارج کشور خریداری می‌شود، در واقع قبلاً روی آن سرمایه گذاری و زمان لازم برای توسعه تکنولوژی آن محصول طی شده است. در همین حال صنایع سرمایه گذار در خصوص محصولات تولید داخل برای توسعه فناوری، نمونه سازی، تست، آماده سازی و تجاری سازی، باید فرصت لازم را برای مراکز تحقیقاتی قائل شوند.

وی افزود: یقین داشته باشید که اگر این اتفاق، یعنی؛ سرمایه گذاری و فرصت دادن اتفاق بیافتد، قطعاً ما در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانیم با بومی سازی تجهیزات و تولید آن برای صنایع کشور، بی نیاز از صنایع خارج باشیم.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی