پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          17 دی 1401 - 07 January 2023


رئیس سازمان امور دانشجویان ۱۰ دانشگاهی که بیشترین جذب دانشجویان بین الملل را در سال گذشته داشتند، معرفی کرد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان صبح امروز در دومین روز از اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حال برگزاری است با اشاره به جذب دانشجویان بین الملل گفت: جذب دانشجویان بین الملل از برنامه‌های اولویت دار وزیر علوم است اخیراً نیز که رئیس جمهور در وزارت علوم حضور یافت بر جذب دانشجویان بین الملل تاکید کرد و جذب این دانشجویان جزو برنامه‌های اولویت دار رئیس جمهور برای وزارت علوم هم قرار گرفت.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: بنابراین همه دانشگاه‌های کشور باید خود را برای حضور در این حوزه و جذب دانشجویان بین الملل آماده کنند.

وی همچنین ادامه داد: کل پولی که در حوزه مالی دانشگاه‌های کشور باید اتفاق افتد یک میلیارد دلار است، سازمان برنامه و بودجه معمولاً به این موضوع اقتصادی نگاه می‌کند و از طرفی این سازمان معتقد است آموزش عالی باید یک میلیارد دلار به اقتصاد آموزش عالی کشور اضافه کند و این کار از طریق جذب دانشجویان بین الملل امکان پذیر است.

داداش پور ادامه داد: ما بر همین اساس در سازمان امور دانشجویان سعی کردیم اقدامات تحولی خود را در راستای جذب دانشجویان بین الملل آغاز کنیم. در حال حاضر تعداد دانشجویان خارجی ما حدود ۹۴ هزار دانشجو است و در حال حاضر ۱۰۷ دانشگاه مجوز جذب دانشجوی بین الملل را دارند که این روند بر اساس آئین نامه‌های جدیدی که در این حوزه قرار است ایجاد شود، ادامه می‌یابد.

داداش پور به تنوع جذب دانشجویان بین الملل اشاره کرد و گفت: بیشتر تمرکز ما بر جذب دانشجویان عراقی و افغانستانی است که ۵۶ هزار دانشجو از عراق و ۳۳ هزار دانشجو از افغانستان جذب شده است و جذب از کشورهای دیگر حدود ۵ هزار دانشجوی خارجی است و این نشان می‌دهد که ما در تنوع جذب دانشجوی خارجی خوب عمل نکرده ایم.

وی در ادامه به جذب دانشجوی بین الملل در کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: آمارهای جذب دانشجویان بین الملل این کشور نشان می‌دهد کشور ترکیه در جذب این دانشجویان و تنوع آن موفق عمل کرده است و ما وقتی در کشور خودمان روند جذب این دانشجویان را نگاه می‌کنیم کشور ما نگاهی فراتر از محیط خود نداشته است به عنوان مثال ما از قاره آفریقا و آمریکای لاتین جذب چندانی نداشته ایم به طوری که آفریقا دارای ۵۴ کشور است ولی ما فقط ۲۸۴ نفر از آفریقا جذب کرده و ۱۷ نفر از آمریکای لاتین جذب کرده ایم.

معاون وزیر علوم ادامه داد: سهم دانشگاه‌های دولتی ما از جذب دانشجویان بین الملل ۲۴ درصد یعنی ۲۷ هزار نفر است یعنی دانشگاه‌های دولتی ما از حدود ۹۴ هزار دانشجوی خارجی جذب شده تنها ۲۷ هزار دانشجو جذب کرده اند، با این وجود که این عدد در حال تغییر است نشان می‌دهد دانشگاه‌های ما در یک سال گذشته در این زمینه تلاش چندانی نکرده است.

وی به آمار جذب دانشجویان بین الملل توسط دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌هایی که در سال گذشته بیشترین جذب را در این حوزه داشته اند به ترتیب دانشگاه قم، فردوسی مشهد، ارومیه، اصفهان، مازندران، کردستان، تبریز، شهید چمران اهواز، حکیم سبزواری و یزد هستند و از این پذیرش‌های ما ۹۹ درصد شهریه پرداز و یک درصد بورسیه هستند. این در حالی است که کشور رقیب ما ترکیه در سال ۲۰۲۰، ۱۸۵ هزار نفر و در سال ۲۰۲۱، ۲۲۴ هزار جذب دانشجوی خارجی داشته است که این نشان می‌دهد در این زمینه موفق عمل کرده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: کشور ترکیه در جذب دانشجوی بورسیه خارجی هم موفق تر از ما عمل کرده و آمارهای کشور روسیه هم نشان می‌دهد در جذب دانشجویان در حوزه بورس کمتر از ترکیه نبوده و این عدد در حال بالارفتن است و ما باید قبول کنیم اگر می‌خواهیم در این زمینه موفق باشیم باید در بحث بورس در جذب دانشجویان خارجی توجه کنیم.

وی به اقدامات تحولی سازمان امور دانشجویان برای جذب دانشجویان بین الملل اشاره کرد و گفت: ما برای ایجاد تحول و جذب بیشتر دانشجویان اقدامات تحولی در این زمینه انجام دادیم که کار خود را در ابتدا با ارائه خدمات اقامت به دانشجویان بین الملل در طول تحصیل و خروج و مراجعات مکرر آغاز کردیم و هر دانشجوی خارجی در یک سال می‌تواند چهار بار خروج و مراجعه مکرر داشته باشد که این کار تا دو هفته پیش به صورت آزمایشی انجام می‌شد اما از دو هفته پیش به صورت رسمی انجام شده و به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ شده و این باعث می‌شود کمتر درگیر خدمات مربوط به کنسولی شویم.

داداش پور ادامه داد: همچنین کار دیگری که پیگیر آن هستیم این است که تمام فرآیند کنسولی را سامانه‌ای انجام دهیم، در همین زمینه در حال نهایی کردن کارت اقامت دانشجویان توسط نیروی انتظامی هستیم.

وی ادامه داد: نکته بعدی که پیگیر آن هستیم این است که کل رایزنی ما با اعزام دانشجو تنظیم شده بود که اکنون در حال تغییر آن هستیم که این اعزام به جذب دانشجو و انتقال فناوری مورد نیاز به کشور در حال تغییر است.

رئیس سازمان امور دانشجویان به مؤسسات جذب دانشجویان بین الملل اشاره کرد و گفت: کار دیگری که پیگیری و در حال راه اندازی آن هستیم مؤسسات جذب دانشجوی بین الملل است که در کل دنیا ۷۰ درصد جذب دانشجویان بین الملل توسط مؤسسات جذب انجام می‌شود و ما در حال شفاف کردن فرآیند آن هستیم تا جذب دانشجویان خارجی تسهیل شود. اکنون به ۲۷ مؤسسه مجوز داده ایم و ۲۰ مجوز نیز هفته آینده با تشکیل کارگروه ارائه خواهد شد و برنامه ما این است تا سال آینده آن را به ۱۵۰ مؤسسه برسانیم و هدف دیگرمان این است که ظرف سه سال آینده ۲۵۰ هزار دانشجوی بین الملل جذب کنیم تا در ۱۰ کشور اول جذب این دانشجویان قرار بگیریم.

وی به برنامه‌های ویژه فرهنگی و معرفت افزایی برای این دانشجویان ارائه کرد و گفت: نباید آمدن این دانشجویان را به عنوان کیف پول تلقی کنیم و باید برنامه‌های معرفتی برای آنها داشته باشیم تا برایمان آورده فرهنگی داشته باشد.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه به طرح جایزه ملی جذب دانشگاه‌های برتر اشاره کرد و گفت: شاخص‌های این طرح استخراج شده و دانشگاه‌ها در حال ارزیابی هستند و منابع مالی خوبی برای این طرح در نظر گرفته شده تا دانشگاه‌ها برای جذب این دانشجویان بیشتر تشویق شوند.

داداش پور همچنین در ادامه به طراحی سامانه یکپارچه دانشجویان بین الملل اشاره کرد و گفت: تمام کشورها سامانه‌ای در این زمینه دارند که ظرف یک ماه آینده این سامانه با سه زبان زنده دنیا کار خود را آغاز خواهد کرد و به تدریج به ۱۲ زبان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه به روند اعطای بورس تحصیلی اشاره کرد و گفت: طی سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ ما یک روند در بورس تحصیلی که یک پایه بیشتر نیست نداشته ایم و آن جذب دانشجو برای حل مشکل هیأت علمی دانشگاه‌های کشور بوده که هنوز سر جای خود است و تقریباً صفر شده است و ما در این حوزه با ضرورت‌هایی که احساس کرده ایم اقدامات خوبی انجام داده ایم که در شورای مرکزی بورس مصوب شده، اکنون ۱۳ بورس تحصیلی متنوع تعریف کرده ایم که به زودی توسط وزیر علوم ابلاغ خواهد شد و همچنین سامانه سیب در این زمینه طراحی شده است.

داداش پور در ادامه به یکی از نمونه‌های این ۱۳ بورس تحصیلی اشاره کرد و گفت: یکی از این بورس‌ها بورس هنر است که در حال حاضر ۹۰۴ هیأت علمی در هنر مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۳۵۳ نفر غیر رشته معماری و شهرسازی هستند که این نشان می‌دهد فقط رشته معماری و شهرسازی توسعه یافته است و با وجود اینکه تنوع در حوزه هنر بسیار زیاد است میزان نفوذ هنر در دانشگاه‌های کشور پایین است، تعداد متقاضیان کنکور هنر ۱۶۱ هزار نفر است اما صندلی‌های مربوط به هنر در دانشگاه‌ها ۶ هزار نفر است که ما با بورس می‌توانیم آن را متحول کرده و به نیاز جامعه پاسخ دهیم.

وی در ادامه به فرصت تحقیقاتی بین دانشگاهی اشاره کرد و گفت: فرصت تحقیقاتی بین دانشگاهی به تازگی ایجاد شده و ۴۰ میلیون تومان نیز برای آن بودجه در نظر گرفته شده و هر دانشگاهی که یک دانشجو بپذیرد ۴۰ میلیون تومان به آن دانشگاه ارائه می‌شود و با تمام این تسهیلات فقط در حال حاضر ۲۰۷ دانشجو از این فرصت استفاده کرده اند و نشان می‌دهد این فرصت هنوز در دانشگاه‌های ما جاری نیست.

وی به فرصت تحقیقاتی خارج از کشور اشاره کرد و گفت: ما هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم، ۳۰۰ میلیون برای یک دانشجو هزینه می‌کنیم فقط اینکه سه شرط را رعایت کرده باشد، دانشگاه برتر، استاد برتر و اینکه اولویت کشور را در نظر گرفته باشد.

داداش پور به زیست سالم دانشجویی اشاره کرد و گفت: برنامه ما در این حوزه از سمت درمانگری به سمت پیشگیری است.

وی همچنین در ادامه به اجرای طرح همیار دانشجو در دانشگاه‌ها و طرح پات و برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویان کشورهای اسلامی سال آینده در کشورمان اشاره کرد و گفت: سلامت جسمی دانشجویان برای ما مهم است در این زمینه حوزه ورزش را جدی تلقی کرده ایم با اولویت دانشجویان دختر و همچنین دفاتر مشاوره را در خوابگاه‌ها راه اندازی کرده ایم و به سمت مدیریت مشکلات و آسیب‌های روانی، اقتصادی، اجتماعی حرکت کرده ایم که امیدواریم موفق عمل کنیم.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی