راه اندازی یک طرح تجاری
آغاز طرحهای تجاری ، نخستین گام در به تحقق رساندن برنامه های از پیش تعیین شده و یکی از حساس ترین مراحل اولیه کار به شمار می رود ، طرحها نیازمند قدرت خطرپذیری و ویژگیهایی منحصر به فرد هستند و اجرای آنها تنها در برخی از افراد کارآزموده و شایسته دیده می شود . اصولا پرداختن به طرحهای جدید،علیرغم مسائل مالی و تجربه لازم بسیار هیجان برانگیز و نوین هستند زیرا بنیان یک طرح تجاری پایه گذاری می شود و شکل می گیرد .
آغاز طرحهای تجاری ، نخستین گام در به تحقق رساندن برنامه های از پیش تعیین شده و یکی از حساس ترین مراحل اولیه کار به شمار می رود ، طرحها نیازمند قدرت خطرپذیری و ویژگیهایی منحصر به فرد هستند و اجرای آنها تنها در برخی از افراد کارآزموده و شایسته دیده می شود . اصولا پرداختن به طرحهای جدید،علیرغم مسائل مالی و تجربه لازم بسیار هیجان برانگیز و نوین هستند زیرا بنیان یک طرح تجاری پایه گذاری می شود و شکل می گیرد .
اندیشیدن ، اجرا و از مرحله بالقوه به بالفعل کردن ، نخستین گام است . همچنین طرحهای تجاری نیازمند تفکرات گروهی و حساب شده نیز هستند . همین ویژگی بسیاری از بحرانهای احتمالی را کاهش داده و موجب ثبات در نخستین مرحله طرح می شود .
ضرورت تفکر گروهی
همانطور که می دانید پشت سر هر تیم موفقی اتاق فکری قدرتمند ، برجسته و مجرب ، سکان هدایت تیم را برعهده می گیرد . دراجرای طرحهای تجاری نیز ما از همین قاعده استفاده می کنیم . گروه مشاوران ، سرمایه گذاران و بازاریابان ، سه رکن اصلی این بنای عظیم را تشکیل می دهند و در راس آنها شما با ایدئولوژی و تفکر خود جمع را هدایت می کنید . شما با تفکرات و عقاید گروهی تیم ، تمام جنبه ها و نقاط ضعف و قدرت طرح را مورد ارزیابی قرار می دهید و پس از برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت ، نظارت و خلاقیت های لازم به اجرا می گذارید . این فرایند مدیریتی ، شما را از بحرانهای غیرقابل پیش بینی مصون نگه می دارد و قدرت جسارت و ریسک پذیری می بخشد . مهمترین ویژگی تفکر گروهی و داشتن اتاق فکر ، پیشگیری از خطاها ، ضررهای احتمالی ، استفاده از تجربیات موفق ، شناخت دقیق و دیدگاهی همه جانبه در مواجه شدن با بحرانهای مختلف اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی است . بنابراین در جایگاه یک مدیر موفق و کسی که درآینده نبض تجارت کشور را دردست می گیرد ، داشتن تیمی مجرب همراه با اتاق فکری کارآزموده از ارکان اساسی این حرفه است.
محصول
مهمترین مرحله پس از راه اندازی و اجرای طرح اولیه ، ارائه محصول متناسب با نیاز بازار است . پس از ارزیابی های اولیه و بازاریابی ، اینک به مرحله ای می رسیم که بسیاری از تاجران و شرکتهای تجاری بزرگ با یکدیگر به رقابت می پردازند . محصول شما نوعی کالای تجاری است که به واسطه برچسب ، علائم تجاری و آرم شرکت وارد بازارهای داخلی و پس از مدتی ، بین المللی می شود . پیش از تولید ، باید میزان هزینه ها و نقطه سود دهی را کاملا مشخص کنید . تولید باید متناسب با نیاز مشتری ، قیمت و کیفیت مناسب باشد. حمایت های مالی و تیم مشاوران در عرضه محصول شما را یاری می کنند . برای رفع کاستی های موجود می توانید از بانکها موسسات خصوصی و سرمایه گذاران وام دریافت کنید . همانطور که قبلا اشاره شد شما در این مرحله به یک تیم مجرب و کارآزموده ، متشکل از سرمایه گذاران ، مشاوران و وکلای مجرب احتیاج دارید که مرحله به مرحله در تحقق این هدف به شما کمک کنند .
موقعیت
محل تجارت شما در فروش ، تبلیغ و جلب مشتریان بسیار حائز اهمیت است . شاید بتوان در مراحل اولیه بصورت فروش آنلاین و پستی محصولات خود را عرضه کنید ، اما در این مرحله باید شرکت تجاری دقیقا درمرکز شهر و درمیان شرکتهای تجاری دیگر کاملا با آرم خود دیده شود . به یاد داشته باشید شما در این مرحله عملا پا به عرصه ای گذاشته اید که با رقبای دیگر جنگ تجاری خویش را آغاز کرده اید . بنابراین باید با راهکارهای درست و از پیش تعیین شده همیشه یک گام جلوتر باشید .
تبلیغات
بیش از نیمی از فروش یک محصول در تبلیغات و چگونگی عرضه آن نهفته است . به بیان دیگر تبلیغات درست به کالای شما هویت می بخشد . ساخت کلیپ های نمایشی برای شرکتهای بزرگ و زمان پخش آنها در
مناسبت های مختلف ترفندی است که امروزه بسیار بکار می رود . تبلیغات چاپی نیز به نوبه خود بسیار مفیدند و جایگاه خاص خود را دارند . جهان امروز مملو از تبلیغات ، لوگوها و محصولات مختلفی است که از طریق رسانه های ملی و شبکه های ماهواره ای در سراسر دنیا پخش می شوند . مخاطب در نگاه اول با دنیایی از
آرم ها و محصولات مختلف روبه رو است و تمایز و تشخیص آنها از میان انبوه کالاهای مختلف نیازمند دیدی وسیع و همه جانبه است دربازارهای تجاری نیز کالاها کیفیت های منحصر به فردی دارند . اما مخاطب امروزی با آگاهی خود تمامی زوایا را بررسی می کند و انتخابی دقیق انجام میدهد .
اهداف
شکست و موفقیت در تجارت ، تصمیم گیری های دقیق و به موقع ، اجرای ترفندهای لازم در لحظات بحرانی ، پیش بینی و نوسان قیمتها در بازارهای جهانی ، خواستار نظمی دقیق و برنامه ای کامل است که تنها با
در اختیارداشتن برنامه و طرحی کامل به مقصد می رسد . اغلب تاجران با دیدگاه های اقتصادی و طرح های خود در مراحل کوتاه و بلند مدت به این مهم دست یافته اند . دراین میان انگیزه نیز در رسیدن به هدف عاملی بسیار حائز اهمیت است . شناخت اهداف و اقدام برای دست یابی به آرمان ها انگیزه های شخصی را افزایش می دهد و عاملی در جهت رسیدن به اهداف می شود .
انگیزه
مهمترین عاملی که باعث ایجاد تغییر و تحول و اجرای تصمیمات شگرف در زندگی می شود ، انگیزه و انقلاب درونی است . شروع بسیاری از حرکتهای بزرگ و تحولات شغلی را می توان در خود آگاهی های فردی و بازتابهای ذهنی دانست . اگر بخواهیم این انگیزش را در انتخاب شغل و کسب و کار جستجو کنیم ، می توان به نتایج بسیار مطلوبی رسید . اصولا هر انگیزه ای بازتاب اتفاقی در جهان خارج بوده است . گاهی اوقات مشاهده موفقیتهای شغلی و تحصیلی دیگران در عرصه های مختلف تلنگری برضمیر ناخودآگاه شما وارد می کند و ذهن نیز در پاسخ به آن به تکاپو می افتد . انگیزه های شغلی و تحصیلی رابطه ای مکمل وهمسو ایجاد می کنند و در راستای ایده آل های شما گام به گام همراه خواهد شد . بنابراین انگیزه موتور محرک و خواسته های شماست .
بازاریابی
شناخت بازارهای تجاری و نیاز مشتری ، توزیع به موقع محصولات ، افزایش بهره وری و تولید ، گروه بازاریاب ، نیروی متخصص و کارآمد و شبکه تبلیغات از مهمترین عواملی هستند که شرکت را در به تحقق رساندن اهداف یاری می کنند . تیم بازاریاب ، متشکل از متخصصینی است که با آگاهی از مراکز عرضه کالا سفارشات لازم را در زمان مقتضی ارائه می نمایند .
تیم مشاوران
از دیگر گروه های موثر در ارائه و ترویج یک شرکت بازرگانی و توسعه طرحهای تجاری ، تیم برجسته و کارآمد مشاوران هستند که مدیران را در گسترش و تحقق اهدافشان یاری می رسانند . تجربیات مختلف در
زمینه های اقتصادی و بازاریابی ، شناخت نیاز بازار ، کیفیت تولید و نحوه عرضه محصولات ازجمله عواملی هستند که می توانند مدیران را به موفقیت های چشمگیری برسانند .
ارزیابی
اغلب افراد با برنامه های از پیش تعیین شده و تیم های مختلف کاری سعی می کنند تا روند طرحهای تجاری خویش را کاملا هدایت شده و موفق به پیش ببرند . اما نکته قابل توجه در این میان مدیریت این تیم و هدایت کل اعضای مجموعه است زیرا مدیریت ، هنر بکارگیری متخصصان با مهارتها و استعدادهای ویژه است . بنابراین شما درجایگاه یک مدیر نه تنها باید متخصص و روانشناسی مجرب باشید ، بلکه باید اشراف کاملی بر بازارهای تجاری ، نیاز مشتریان و نحوه تولید و عرضه کالاهای تجاری نیز داشته باشید . همچنین درآغاز مراحل اولیه طرحهای تجاری باید دیدگاه همه جانبه ای به دیگر رقیبان ، در این عرصه داشته باشید . معمولا در نخستین مراحل اجرای طرحهای تجاری باید زمان بین مرحله تولید و سوددهی را ارزیابی کرد و اقدامات لازم را برای هرچه بیشتر کردن تولید انجام داد. پس از آن محصول شما فضای مطلوب تجاری را در میان بازارهای داخلی و بین المللی پیدا می کند . زمانی فرا خواهد رسید که محصولات شما جهانی می شوند ، بنابراین این طرح نیز باید دربرنامه درازمدت شما قرار گیرد . رابطه بسیار نزدیکی میان مدیریت و روانشناسی وجود دارد . وسعت دیدگاه شما در ارائه محصولات ، دورنمای تجاری ، روابط اجتماعی و اصول اقتصادی بستگی به جنبه های مختلف رفتاری شما در این فرآیند دارد.