پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 فرصت های سرمایه گذاری / اخبار سرمایه گذاری          18 دی 1392 - 08 January 2014


تحلیل و بررسی شرکت های گروه حمل و نقل در بازار سرمایه

صنعت حمل و نقل در بازار سرمایه دارای 19 شرکت پذیرفته شده و ثبت شده نزد سازمان بورس در بازار سرمایه است که از این تعداد هفت شرکت در سه رده حمل و نقل ،حمل و نقل با خط لوله و سایر بخش های حمل و نقل قابل معامله بوده و بقیه شرکتها  تنها  نزد سازمان ثبت شده اند.برخی شرکت ها نیز گزارش های مقطعی خود را به سازمان بورس ارسال می کنند که در سامانه اطلاع رسانی شرکت ها(سایت کدال) ثبت می شود.جدول زیر نشان دهنده شرکت های قابل معامله این صنعت در بازار سرمایه است.

در عین حال جدول دوم نشان دهنده شرکت های ثبت شده صنعت حمل و نقل نزد سازمان بورس است.این شرکت ها برخی اطلاعات مرتبط با سال مالی خود را به سازمان ارسال می کنند.در این بین شرکت های کشتیرانی دریای خزر،کشتیرانی والفجر،پخش هجرت و خدمات دریا و کشتیرانی خط دریا بندر اطلاعات مالی خود را در مقاطع سه ماهه نیز به سازمان بورس ارسال می کنند.

این صنعت با ارزش اسمی 12 هزار و 667 میلیارد ریال و ارزش بازار 16 هزار و 816 میلیارد ریال حدود 77/0 درصد از ارزش بازار سرمایه را تشکیل می دهد.متوسط نسبت قیمت به درآمد (P/E) این صنعت در بازار حدود 11.93 واحد است.

جدول(3) نشان دهنده اطلاعات کلی مربوط به بازار سرمایه این صنعت است.  سهم این صنعت در بازار ناچیز  بوده و به علت سرمایه پایین و سودآوری اندک نیز از نسبتp/e  بالاتر از بازار سرمایه برخوردار هستند.

به طور کلی می توان گفت:

بازدهی این شرکت ها از ابتدای امسال در بازار سرمایه مناسب نبوده است و تحت تاثیر چند خبر عمدتا مربوط افزایش ارزش دلار ، سهام شرکت های کشتیرانی و تاید واتر  و همچنین عرضه اولیه شرکت توکاریل رشد قیمت داشته است.

اگرچه شرکت کشتیرانی دارای سرمایه مناسب،تعداد قابل توجهی کشتی و شرکت های زیر مجموعه مناسب است،اما به علت تحریم ها عملیات شرکت تحت تاثیر قرار گرفته و با کاهش سود آوری و کاهش عملکرد مواجه شده است،به طوری  که صورت های مالی تلفیقی شرکت زیان را نشان می دهد و سود هر سهم مربوط به شرکت اصلی است.افزایش نرخ دلار،گمانه زنی برای افزایش ارزش دارایی های شرکت را افزایش داده و باعث رشد  38 درصدی شرکت طی امسال شده است.

شرکت تایدواتر خاورمیانه که در این گروه قرار گرفته به ارائه خدمات تخلیه کانتینری می پردازد. این شرکت نیز تحت تاثیر تحریم ها قرار دارد.در ضمن رشد22 درصدی این سهم این شرکت در یک ماه اخیر صورت گرفته است و از ابتدای دی درآمدهای شرکت از قراردادهای خدمات با نرخ دلار مبادلاتی شناسایی می شود که بر سودآوری شرکت تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

حدود یک سال از ورود شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس به بازار سرمایه می گذرد.این شرکت در این مدت  با  کاهش  قیمت سهام مواجه شده و طی سال مالی جاری چندین مرتبه نیز اقدام به کاهش سود خود به دلیل کاهش حجم عملیات شرکت کرده است.این شرکت دارای ناوگان حمل و نقل زمینی گسترده ای است که بیشتر به حمل کالاهای شرکت بازرگانی دولتی ایران که عمدتا غلات است می پردازد.

شرکت توکا ریل از زیر مجموعه های سرمایه گذاری توکا فولاد و شرکت فولاد مبارکه اقدام به جابه جایی مواد مورد نیاز فولاد مبارکه از قبیل سنگ آهن را می کند.همچنین امسال برای نخستین بار در بازار درج شد و مورد معامله قرار گرفت و هر سهم شرکت تاکنون بازدهی 48 درصدی را به ثبت رسانده است .

شرکت های حمل و نقل پتروشیمی ، حمل و نقل توکا فولاد و رهشاد سپاهان در سال 91 دارای بازدهی منفی بوده اند که به دلیل اثرات منفی افزایش هزینه ها بر عملکرد شرکت ها بوده است.  هر چند شرکتی نظیر حمل و نقل توکا فولاد که دارای حاشیه سود مناسب و سودآوری حداقلی است نیز مورد اقبال بازار سرمایه قرار نگرفته است .

از سود هر سهم سال جاری(سود هر سهم کل سال 1997 ریال) شرکت حمل و نقل توکا مربوط به فروش سرمایه گذاری ها(حدود 67درصد از سود )است. به دلیل عدم احتمال تکرار پذیری و احتمال عدم تقسیم این سود در مجمع سال مالی بازار به سود این شرکت نسبت P/E   پایین داده است.

وضعیت سودآوری صنعت حمل و نقل

شرکت های مطرح این گروه به شرح جدول زیر حدود 28 هزار و 28میلیارد ریال درآمد زایی داشته اند که حدود 74.5 درصد از آن متعلق به درآمد تلفیق شرکت کشتیرانی ج.ا.ا  است.این صنعت سهم اندکی از درآمدزایی بازار سرمایه به خود اختصاص داده است ،به طوری که حدود 1.7 درآمد زایی بازار سرمایه را به خود اختصاص می دهد.

عمده شرکت های این گروه از حاشیه سود پایینی بر خوردارند و متاسفانه از وضعیت اقتصادی تاثیر می پذیرند.حاشیه سود خالص این شرکت ها  به غیر از حمل و نقل توکا فولاد پایین است. هزینه تمام شده این شرکت ها بالا بوده که باعث کاهش سود شرکت های این صنعت شده است .


نتیجه

شرکت های  صنعت حمل و نقل تحت تاثیر تحریم ها و افزایش هزینه ها در سال جاری از اقبال مناسب برخوردار نبوده اند.هرچند گاهی برخی از شرکت های این گروه بازدهی اندکی را به خریداران اعطا کرده اند،اما به دلیل کوچک بودن صنعت حمل و نقل در بازار سرمایه و سود کم در مقایسه با سایر صنایع ،هنوز این صنعت نتواسته است در این بازار پیشرو باشد.

در همین حال با توجه به دلیل افزایش نرخ ارائه خدمات شرکت تایدواتر به نرخ دلار مبادلاتی از ابتدای دی امسال ،این شرکت توانایی تعدیل سود برای امسال و ارائه سود مناسب برای سال آتی را داراست.سایر شرکت های این صنعت به دلیل احتمال اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه دارای وضعیت روشنی نیستند،چون اجرای این فاز از یک سو  باعث افزایش هزینه های این شرکت ها می شود و از سوی دیگر میزان افزایش درآمدها مشخص نیست.

علیرضا اسدی کرم نقل شده از مجله چهار راه - اسفند 91




تگ ها تحلیل و بررسی شرکت های گروه حمل و نقل در بازار سرمایه بررسی شرکت های گروه حمل و نقل در بازار سرمایه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی