تحصیل 80 هزار دانشجوي ايراني در دانشگاههاي خارجي
معاون آموزشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: براساس سند چشم انداز، ايران بايد در سال 1404، در منطقه خاورميانه اول باشد در حالي كه اكنون نيزدر رده علمي منطقه، اول هستيم.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي ايسنا، دكتر حسين نادري منش اظهاركرد: در منطقه تنها كشوري كه با ايران رقابت مي كند، تركيه است و بر اساس آمار و ارقام موجود در بسياري ازشاخصهاي كيفي آموزش عالي اول هستيم.
وي افزود: از نظر كلان، تركيه مقاله بيشتري دارد ولي رشد توليد مقاله ايران در30 سال اخير 11 برابر است و طبق گزارش دو محقق آمريكايي و كانادايي در2010 اين ميزان رشد ايران نسبت به ميانگين رشد جهاني اول بوده است در حالي كه در تركيه 5/5 برابر است.
نادري منش با بيان اينكه رشد علمي ما در بعضي از رشتهها نظير دانش هستهاي نزديك به80 تا 100 برابر ميانگين جهان است، افزود: اين امر جزو توانمنديهاي كشورمان است و رتبه ما به درجهاي رسيده كه دشمن براي جلوگيري از آن اقدام به حذف فيزيكي دانشمندان هستهاي ما همچون شهيد شهرياري و شهيد عليمحمدي ميكند.
معاون آموزشي وزيرعلوم با اشاره به اينكه هر سيستمي را با خروجي آن مي سنجند، گفت: روند كيفيت آموزش عالي در كشورمان به گونهاي است كه بسياري از فارغ التحصيلان ما در دانشگاههاي معتبر دنيا به راحتي پذيرش ميشوند و يا وقتي براي فرصت مطالعاتي در خارج از كشور هستند به آنها پيشنهاد فوق دكتري و يا ادامه تحصيل و بورس داده مي شود.
وي در ادامه اظهاركرد: ارتباط دانشگاه با صنعت و بخش خصوصي ميتواند اين دانش را به ثروت تبديل كند و اين مهم، توجه بيشتر نظام و دولت را مي طلبد.
نادري منش در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ايران از جمله كشورهايي است كه مردم آن علاقه زيادي به ادامه تحصيل دارند و به دليل عدم ظرفيت در دوره تحصيلات تكميلي ، بعضي از افراد در غربالگري قبول نمي شوند و به خارج از كشور عزيمت مي كنند، اين منطقي است ولي بايد به كشورهايي مهاجرت كنند كه دانشگاههاي معتبر دارند.
وي از دانشجويان خواست تا با مراجعه به سايت معاونت دانشجويي وزارت علوم از اعتبار دانشگاههاي مورد نظر مطمئن شوند.
معاون آموزشي وزيرعلوم از تحصيل نزديك به80 هزار دانشجوي ايراني در دانشگاههاي خارج از كشور خبر داد و گفت: اين عدد نسبت به كل ظرفيت دانشجويي ما زير1 تا 2 درصد است در حالي كه از كشورهاي اروپايي بيش از2/5 ميليون نفر در كشورهاي ديگر تحصيل مي كنند.
نادري منش با بيان اينكه ما ظرفيت لازم و كافي براي تحصيل دانشجويان مقاطع كارداني و كارشناسي را درداخل كشور داريم، گفت: كيفيت دانشگاههاي داخل بالاتر از دانشگاههاي كشورهايي مانند حاشيه خليج فارس است و در حاليكه ما در طرح آموزش مبتني بر آمايش در 30 استان كشور و با محوريت دانشگاههاي بزرگ، سعي بر اين داريم كه آموزش، ماموريت گرا و پاسخگوي نيازهاي كشور باشد.
وي همچنين در مورد رتبه بندي دانشگاههاي دنيا گفت: بخشي از شاخصهاي اكثر رتبه بنديها، علمي و منطقي است؛ ولي بخشي از آن مثل تعداد دانشجو يا استاد خارجي در كشورهايي مثل استراليا، آمريكا و كانادا كه ماهيت آنها مهاجر پذير است، منطقي نيست و در كشور ما دليلي ندارد كه دانشجو و استاد خارجي اولويت اول باشد و يا تعداد مقالات درساينس و نيچر كه بخش عمده آن سياسي شده است و يا جايزه نوبل علمي كه همه آن علم نيست مهم باشد.
نادري منش افزود: در شاخصهاي علمي و منطقي آن، 3 تا4 دانشگاه ما در رتبه بندي جزو 500 دانشگاه برتر دنياست.