پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          24 دی 1392 - 14 January 2014


میزان سهم پژوهش از بودجه وزارت بهداشت

میزان سهم پژوهش از بودجه وزارت بهداشت، تنها 2 درصد است

معاون تحقیقات وزیر بهداشت: مجلس، یک بار هم درباره علت عدم تحقق بودجه پژوهش سوال کند

نوزدهمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی با حضور رییس جمهور و معاون علمی و فناوری رییس جمهور، وزیر بهداشت و ‌معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و جمعی از اساتید، محققان و دانشجویان در محل سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از: خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ابتدای این مراسم با اشاره به برگزاری نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: طی سال‌های برگزاری جشنواره 511 نفر به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند که در این دوره، بیشترین توجه ما در بحث برگزیدگان به ارتقاء کیفی بوده و تلاش شده است تا شاخص‌هایی را به کار ببریم تا کیفیت کارها افزایش یابد.

وی از ارسال 634 اثر به نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی خبر داد و گفت: در این میان پس از داوری‌های به عمل آمده 27 نفر به عنوان برگزیده نهایی انتخاب شدند که هفت نفر آنها استاد تمام و دو نفر نیز دانشجو بودند.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت اضافه کرد: 11 درصد از شرکت کنندگان نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی را خانم‌ها و مابقی را آقایان تشکیل می‌دادند و بیشترین برگزیدگان با 10 برگزیده مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است.

ملک زاده ادامه داد: همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تبریز، مشهد و شیراز هر کدام سه برگزیده داشته و مابقی برگزیدگان هم هر یک از یک دانشگاه‌ دیگر هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، گروه‌های تخصصی نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی را شامل "علوم بالینی داخلی"، "علوم بالینی جراحی"، "علوم بهداشتی، مدیریت، تغذیه و تحقیقات نظام سلامت"، "علوم پایه"، "علوم توانبخشی و پیراپزشکی"، "علوم دارویی"، "علوم دندانپزشکی"، "طب سنتی ایرانی و اسلامی" و "ابداعات و اختراعات" عنوان و از افزایش میزان جوایز نقدی برگزیدگان حقیقی به میزان دو برابر نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: بر این اساس جایزه رتبه اول محققان 100 میلیون ریال، رتبه دوم محققان 90 میلیون ریال، رتبه سوم محققان 80 میلیون ریال و محقق برگزیده جوان و دانشجو 80 میلیون ریال است.

ملک‌زاده با بیان این که به طور متوسط بیش از 38 درصد کل تولیدات علمی کشور مربوط به حوزه علوم پزشکی است، تصریح کرد: این در حالی است که در کل بودجه تحقیقاتی کشور سهم وزارت بهداشت کمتر از 10 درصد می‌باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به گذشت سه سال از برنامه پنج ساله پنجم توسعه تصریح کرد: علی‌رغم این که بر اساس این برنامه، سهم پژوهش باید سه درصد تولید ناخالص ملی باشد، در حال حاضر این سهم نیم درصد است.

وی با بیان این که رشد بودجه وزارت بهداشت طی سال‌های گذشته چندان زیاد نبوده است، تصریح کرد: در این میان سهمی که به تحقیقات در وزارت بهداشت از این بودجه داده شده، دو درصد است.

ملک‌زاده به تحقیقات منتشر شده در مجله نیچر در سال 2006 اشاره کرد و گفت: در این نشریه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا تولید علم در کشورهای اسلامی با توجه به نیرو و ثروت کم است، پژوهشی انجام شده که یکی از نتایج حاصل این است که مسوولان این کشورها به فکر تولید علم نیستند.

وی تاکید کرد: در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در کنار تمام سوالاتی که از مسوولان می‌شود یک بار نیز سوال کنند که چرا بودجه تحقیقات به اندازه کافی ارائه نشده است.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: همچنین در سال 2011 نشریه نیچر در بررسی انجام داده در زمینه توسعه منتشر کرد که ایران بیشترین رشد تولید علم را داراست که در این راستا ما باید علاوه بر بحث تولید علم به موضوع تولید فناوری نیز توجه کنیم و در این راستا گام برداریم.

وی یکی از دلایل رشد تولید علم در کشور را نشریات خوب و نمایه شدن آنها در پایگاه‌های معتبر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 1251 مجله علمی در کشور داریم که 315 مجله مربوط به وزارت بهداشت است.

ملک‌زاده اضافه کرد: کل نشریات نمایه شده کشور ما در پایگاه‌های مستند بین‌المللی شامل 224 نشریه است که از این تعداد 163 نشریه مربوط به وزارت بهداشت است.

وی یکی از راه‌های توسعه علم و فناوری در کشور را تربیت نیروهای انسانی متخصص و ایجاد محیطی امن با نیت اقتصادی، سیاسی و غیره عنوان کرد.

ملک زاده با بیان این که ماموریت‌های سنگینی برای دانشگاه‌ها و شرکتهای دانش‌بنیان تعریف شده‌اند، تصریح کرد: در این راستا نیازمند سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها هستیم . به عنوان نمونه کشور آمریکا سالانه 120 میلیارد دلار در زمینه تحقیقات خود سرمایه‌گذاری می‌کند.همچنین اروپا سالانه 80 میلیارد دلار و ژاپن سالانه 30 میلیارد دلار صرف تحقیقات خود می‌کنند.

به گفته وی کشور چین بیشترین رشد را در سرمایه‌گذاری تحقیقاتی داشته است و در حال حاضر در این زمینه جایگاه دوم را از نظر رشد به دست آورده است و کشور ایران نیز باید توجه داشته باشد با وجود بودجه‌های کم نمی‌تواند برنامه‌ها و چشم‌اندازهای در نظر گرفته شده را پیش برد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، نخبگان را ستون امنیت ملی دانست و گفت: باید توجه داشت که ایده‌های زیادی در کشور تولید می‌شود که تنها بخشی از آنها به محصول تبدیل خواهد شد که باید از آن‌ها حمایت کرد.

به گفته وی اگر بخواهیم علم در کشور پیشرفت کند، باید ابزارهای آن را برای محققان فراهم کنیم . به عنوان نمونه سرعت اینترنت در کشور پایین است و همچنین ما نیازمند 40 میلیارد تومان اعتبار هستیم تا مجلات علمی را برای دانشگاه‌ها خریداری کنیم که این موضوع هنوز محقق نشده که بخشی از آن نیز به دلیل تحریم‌ها می‌باشد.

ملک‌زاده در پایان سخنان خود با تاکید بر حمایت ویژه از افراد محقق تصریح کرد: یکی از اقدامات و برنامه‌های مهم ما آغاز دانشمند پروری از دوران دانشجویی است که امیدواریم با کمک مسوولان این اقدام صورت گیرد.
برگزیدگان نهایی حقیقی و حقوقی نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند شامل 18 محقق، هفت محقق جوان، دو محقق دانشجو، سه دانشگاه علوم پزشکی، شش مرکز تحقیقاتی، یک مرکز رشد و فناوری، سه کمیته تحقیقات و دانشجویی و چهار مجله علمی پژوهشی علوم پزشکی تقدیر شد.

تگ ها سهم پژوهش از بودجه وزارت بهداشت سهم پژوهش سهم پژوهش پژوهش

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی