پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran

کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1400 نتایج ارشد 1400 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1400 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          07 شهریور 1400 - 29 August 2021


رتبه بندی فعالیت های علمی، آموزشی و دانشجویی دانشگاه ها / دانشکده های علوم پزشکی برای سال ۱۴۰۰ منتشر شد. دانشگاه های برتر در ۴۳ حیطه این رتبه بندی معرفی شدند.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، نتایج رتبه بندی علمی دانشگاه های علوم پزشکی (رعد) با مشارکت فعال سه معاونت آموزشی، تحقیقات و فناوری و فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۴۰۰ به انجام رسید.

دبیرخانه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی مدیریت و هماهنگی فرایند رتبه بندی علمی دانشگاه های علوم پزشکی (رعد ۱۴۰۰) را برعهده گرفت.

متعاقبا دبیرخانه رعد ۱۴۰۰ در شورای گسترش با حضور اعضایی از معاونت آموزشی، تحقیقات و فناوری، فرهنگی دانشجویی، مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (نصر) و دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمستان ۱۳۹۹ آغاز به فعالیت کرد.

مراحل مختلف فرایند رتبه بندی با راهبری و هدایت شورای سیاستگذاری رتبه بندی علمی دانشگاه های علوم پزشکی به انجام رسیده است.

این رتبه بندی عمدتا مستخرج از فعالیت های دانشگاه ها / دانشکده های علوم پزشکی در سال های ۹۸ و ۹۹ است. رتبه بندی صورت گرفته در ۶ وجه مختلف بوده و رتبه هر دانشگاه در هریک از حیطه ها لزوما بیانگر جایگاه کلی آن دانشگاه نیست. دانشگاه ها در حیطه های مختلف عملکرد یکسانی ندارند.

شیوه جمع آوری داده ها برای رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی

جمع آوری داده ها و شاخص های معاونت آموزشی: داده های این حوزه عمدتاً از طریق سامانه های موجود در هر یک از مدیریت های این حوزه، احصا شدند؛ به منظور شفاف سازی و آگاهی دانشگاه ها از اینکه چه عنوان شاخص هایی از کدام سامانه های ستاد آموزشی وزارت احصا می شود مجموعه شاخص های حوزه معاونت آموزشی در ۶ محور بر روی سایت نصر در دسترس قرار گرفت.

جمع آوری داده ها و شاخص های معاونت تحقیقات و فناوری: مقرر شده بود تا تمامی شاخص های این حوزه در بازه زمانی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ مورد بررسی قرار گیرد. این شاخصها صرفاً از طریق مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات و مرکز توسعه اطلاعات و انتشارات علمی این معاونت قابل احصا بوده و نیازی به بارگذاری اطلاعات از سوی دانشگاهها نداشت.

جمع آوری داده ها و شاخص های معاونت دانشجویی – فرهنگی: این حوزه از وزارت بهداشت برای اولین بار براساس مأموریت تعریف شده خود به تدوین شاخصهای رتبه بندی اقدام کرد. داده های مربوط به دانشگاه ها و دانشکده ها در خصوص شاخصهای مورد نظر در سامانه های این معاونت وجود داشت اما جهت اطمینان و صحت سنجی داده ها مجدد بررسی شد.

نتایج رتبه بندی علمی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۰

نتایج رتبه بندی علمی دانشگاه ها و دانشکده های علومپزشکی کشور در سال ۱۴۰۰ در شش وجه تعالی آکادمیک، رتبه ترکیبی در نظام های رتبه بندی بین المللی و هیأت امنا به تفکیک پنج گروه در رده های مأموریتی مختلف در قالب جداول زیر آورده شده است. به دلیل طولانی بودن تنها سه رتبه اول در هر جدول در این گزارش ذکر شده است.

ویژگی های بارز نظام رتبه بندی علمی دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۰

۱. توجه یکپارچه به اسناد فرادستی و بروندادهای حوزههای آموزش، تحقیقات و دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت

۲. توجه به نظر دانشگاه ها، همتایان، مدیران و صاحبنظران آموزش عالی در تدوین و یکپارچه سازی شاخصها

۳. رتبه بندی در حیطه های مختلف و توجه به رتبه بندی های تخصصی و زیر حیطه های هر معاونت

۴. تأکید بیشتر بر بروندادها و دستاوردهای سه حوزه آموزش، تحقیقات و دانشجویی فرهنگی

۵. حداکثر استفاده از داده ها و اطلاعات موجود در واحدهای ستادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۶. اجتناب از تحریک رقابت های ناگوار و تشویق فعالیتها و همکاری های درون منطقه ای

۷. مشارکت دانشگاه ها، مدیران آموزشی ستاد در تدوین شاخصها و جمع آوری داده ها

۸. اجرای بخشی از رتبه بندی بر بستر وب با طراحی سامانه رعد با توجه به شرایط خاص همه گیری کووید ۱۹

جدول توزیع وزنی هر یک از معاونتها به تفکیک امتیازات شش وجه تعالی دانشگاهی به تفکیک گروه های دانشگاهی

این رتبه بندی محدودیت هایی نیز داشته است که از آن جمله می توان به وسعت سه حوزه مشارکت کننده وزارت بهداشت و تعدد حیطه ها و شاخص ها، پیچیدگی تصمیم بر ورود برخی شاخص ها به طرح رتبه بندی و دشواری جمع آوری به هنگام داده ها از مراکز برون سازمانی به دلیل تعطیلی های متناوب ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور و وقفه های متعدد در تشکیل جلسات وزارت بهداشت اشاره کرد.

مدیران مسئول تدوین این رتبه بندی پیشنهاد کرده اند که برای اجرای طرح در سال های آتی فاصله زمانی مشخص تعیین شود و مدیران ارشد دانشگاه ها توجه جدی داشته و به تیم های درون کلان منطقه ای به این منظور تشکیل شود.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی