پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          25 خرداد 1401 - 15 June 2022


دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: افزایش ظرفیت پزشکی باید براساس بومی گزینی و مناطق محروم صورت گیرد. در سالجاری ظرفیت دندانپزشکی به میزان ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۶۳ این ستاد در جمع خبرنگاران گفت: وزارت بهداشت باید ظرف مدت ۲ ماه نظرش را درباره افزایش ظرفیت پزشکی ارائه می‌داد که کمی بیشتر از ۲ ماه طول کشید، میزان افزایش ظرفیت باید با وزارت بهداشت یکی می‌شد که برخی از این اعداد با هم متناقض بودند. چون سیاستگذاری بدون عدد و رقم نمی‌شود.

وی افزود: کارگروه‌های دقیقی تشکیل شدند، یک تا سه جلسه کمیسیون آموزش موضوعات را دقیقاً بررسی کرد و با حضور معاون وزیر بهداشت، نمایندگان دستگاه‌های مختلف برای نهایی کردن اعداد و ارقام کارگروههایی تشکیل شدند، خوشبختانه جمع بندی ها آماده و به جلسه امروز ارائه شد.

کبگانیان اضافه کرد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت پزشکی نهایی و هم اکنون این موضوع اجرایی شده است، ولی ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی به جلسه امروز موکول شده بود.

وی در خصوص سرانه دندانپزشکی در کشور گفت: بر اساس وضع موجود سرانه دندانپزشکی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۵ نفر دندانپزشک وجود دارد، در صورتی که در حداقل مطلوب باید ۷۰ نفر دندانپزشک برای ۱۰۰ هزار نفر وجود داشته باشد. اوضاع مناطق محروم از کلانشهرها بدتر است. در مقایسه با سایر کشورها نظیر کشورهای گروه ۲۰ در اواخر جدول قرار داریم، در میان کشورهای منطقه جزو ۵ کشور آخر هستیم و این در شأن جمهوری اسلامی نیست.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: البته معیار ما مقایسه با کشورهای دیگر نیست. ما فکر می‌کنیم دندان سازها به عنوان دندانپزشک در نظر گرفته می‌شوند، توزیع دندانپزشک در کشور مناسب نیست. تعداد زیادی از استان‌ها در وضعیت قرمز و بدی قرار دارند و این هشداری است که عزیزان وزارت بهداشت باید برای آن چاره اندیشی کنند

کبگانیان افزود: یکی از فکرها و راه حل‌ها همین تصمیم امروز است. باید گام به گام این مشکل را به کمک مسئولان وزارت بهداشت حل کنیم.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که از سن چهل سالگی به بعد میزان پوسیدگی دندان افزایش می‌یابد به همین دلیل به پزشک بیشتری نیاز داریم، چرا که کشور ما رو به پیری است و اخیراً موضوع جوانی جمعیت در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است. تا سال ۸۸ شاهد رشد پذیرش در رشته‌های دندانپزشکی بودیم، ولی این افزایش متوقف شد و از سال ۹۵ به شدت کاهش یافت. این امر سبب شده که بسیاری از دانش آموزان نخبه برای تحصیل در رشته‌های دندانپزشکی به کشورهای همسایه مراجعه کنند که البته آموزش در آنها کیفیت خوبی ندارد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور خاطر نشان کرد: برای افزایش ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی باید نسبت استاد به دانشجو نیز در نظر گرفته شود، خوشبختانه در جلسه عنوان شد که استاندارد وزارت بهداشت، نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۰ است، وضع موجود نشان می‌دهد که نسبت استاد به دانشجو ۱ به ۵ است به همین دلیل می‌توان افزایش ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی را در دستور کار قرار داد.

وی یاد آور شد: در حال حاضر ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی یک هزار و هفتصد و پنجاه هزار نفر است، البته بحث پیشگیری و سلامت دهان و دندان از مواردی هستند که مورد تاکید قرار گرفتند و ما می‌دانیم که اقدامات پیشگیرانه در ۱۰ سال آینده خود را نشان می‌دهد.

کبگانیان افزود: اگر دولت در زمینه پیشگیری به صورت انقلابی عمل کند، مطمئن هستیم که ظرف مدت کوتاهی نتایج مناسبی به دست خواهد آمد.

وی در خصوص افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی افزود: بر اساس مصوبه امروز که به اتفاق آرا تصویب شد، افزایش ظرفیت پزشکی باید براساس بومی گزینی و مناطق محروم صورت گیرد. در سالجاری ظرفیت دندانپزشکی به میزان ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، چون مسئولان وزارت بهداشت عنوان می‌کنند که زمان کمی دارند به همین دلیل در سال ۱۴۰۲ ظرفیت دندانپزشکی ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و در سال ۱۴۰۳ و در سال ۱۴۰۴، ۳۰ درصد افزایش ظرفیت خواهیم داشت.

وی افزود: در سال ۱۴۰۴ این ظرفیت متوقف می‌شود و بازنگری‌های لازم صورت می‌گیرد و در صورت نیاز تصمیمات جدید اتخاذ خواهد شد.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت در ستاد نقشه جامع علمی کشور حق رأی دارد اما امروز حضور نداشت و معاون وی حضور داشت و تمامی اعداد با هماهنگی وزارت بهداشت نهایی شده است چراکه اعضای ستاد نقشه اعداد بالاتری را مد نظر داشتند. تصریح معاون آموزش وزارت بهداشت این بود که کمبود دندانپزشکی را پذیرفته اند و لازم است صورت گیرد اما امکاناتی نیاز دارند که باید فراهم شود.

وی افزود: خوشبختانه مسئولان سازمان مدیریت و برنامه در جلسه امروز حضور داشتند و راهکارهای اجرایی را در این زمینه ارائه دادند.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی